۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۲
کد خبر: ۶۸۵۹۴۳

چاپ کتابی درباره سنت تغییر در قرآن کریم

چاپ کتابی درباره سنت تغییر در قرآن کریم
کتاب «بررسی سرنوشت انسان‌ها و جوامع بر اساس، سنت تغییر در قرآن» نوشته مهدی گرجی توسط انتشارات سروش منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش سرویس کتاب ونشرخبر گزاری رسا: کتاب «بررسی سرنوشت انسان‌ها و جوامع بر اساس، سنت تغییر در قرآن» نوشته مهدی گرجی به‌تازگی توسط انتشارات سروش منتشر و راهی بازار نشر شده است.

این‌کتاب همان‌طور که از نامش پیداست، درباره مساله تغییر در جهان آفرینش است که مورد توجه قرآن بوده است.

نویسنده در بخشی از مقدمه کتاب نوشته است:

«یکی از موضوعات مهم و درعین‌حال بحث‌انگیز، موضوع "سنت‌های الهی" در نظام هستی است. آیا نظام هستی برای فرد و جامعه قوانین و سنت‌هایی دارد و اگر چنین است، نقش انسان و جامعه در تعیین سرنوشت خود چیست؟ گستره و رسالت این پژوهش، پاسخ‌گویی به این سؤال مهم است که بر اساس سنت‌های الهی و مشخصاً "سنت تغییر"، آیا انسان و جامعه در سرنوشت خود، نقش و تأثیر دارند یا خیر؟ اگر چنین است، این نقطه تغییر کجاست و چه عواملی در این تغییر نقش دارند؟

از دیگر سو، اگر بپذیریم که انسان و جامعه در تغییر سرنوشت خود نقش دارند، آنگاه چگونه با قضای الهی، آیه فطرت، بدأ و اختیار انسان قابل‌جمع است؟ در این چشم‌انداز، تعابیر مختلفی در آیات می‌توان مشاهده کرد که به بیان سنت‌ها و تاریخ آن‌ها، مسائل اجتماعی و دعوت به مطالعه جوامع پرداخته است. بحث از هستی، چیستی و ترکیب انسان و جامعه، حل‌کننده پاره‌ای از مشکلات و ابهام‌های موجود در مباحث اجتماعی است. اصالت‌دادن به فرد یا جامعه، تکلیف امکان یا عدم امکان شمول ایدئولوژی واحد بر کل جامعه، وجود یا عدم وجود سنت‌ها بر آن و بسیاری از مسائل نظری و انتزاعی را درباره جامعه حل خواهد کرد.

قرآن کریم، هسته پایدار جامعه را مربوط به حیات مردمی می‌داند که در آن زندگی می‌کنند. تغییر واقعی انسان، تغییر جامعه را به دنبال دارد و نقطه آغاز تغییر در انسان، رشد یا رکود فطرت در اوست. بر اساس سنت الهی تغییر در نظام هستی، این‌انسان‌ها و جوامع هستند که در چهارچوب نظام علّی و معلولی، سرنوشت خود را تعیین می‌کنند، تغییر می‌دهند یا نمی‌دهند و نقطه آغاز هر تغییر در جامعه، از انسان‌ها و در انسان‌ها، از فطرت آن‌هاست. این‌تغییر هیچ‌منافاتی با قضاوقدر الهی و آیه فطرت ندارد و بدأ نیز با سنت تغییر کاملاً ‌جمع‌شدنی است. انواع سنت‌ها، فطرت‌مندی انسان، قانون‌مندی جامعه و غیره از عمده‌ترین مباحثی هستند که در این پژوهش مورد بحث قرار گرفته‌اند.»

این‌کتاب با ۱۹۴ صفحه، شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۵۰ هزار تومان منتشر شده است.

ارسال نظرات