۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۱
کد خبر: ۶۸۶۳۱۲
دومین سالگرد لغو وضعیت ویژه کشمیر؛

پاکستان، هند را به نابودی هویت اسلامی منحصر به فرد کشمیر متهم کرد

پاکستان، هند را به نابودی هویت اسلامی منحصر به فرد کشمیر متهم کرد
همزمان با اینکه هند دومین سالروز لغو قانون ۳۷۰ جامو و کشمیر را جشن می‌گیرد، رئیس جمهور پاکستان دهلی‌نو را به خاطر تلاش برای "تغییر اجباری جمعیتی منطقه" محکوم کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، برای ادغام سیاسی جامو و کشمیر با اکثریت مسلمان با بقیه کشور، دولت نارندرا مودی، نخست وزیر هند در سال ۲۰۱۹ یک قانون اساسی را که به عنوان وضعیت نیمه خودمختار دولت سابق در نظر گرفته بود، لغو کرد. این اقدام هند از سوی پاکستان و چین که ادعاهای رقیبی نسبت به کل منطقه دارند، رد شده است.

نارندرا مودی، نخست وزیر هند امروز (پنجشنبه) اظهار داشت که لغو وضعیت نیمه خودمختار جامو و کشمیر در ۵ اوت ۲۰۱۹ "صلح و پیشرفت بی سابقه‌ای" را در منطقه به ارمغان آورده است.

اظهارات نخست وزیر هند در دومین سالگرد تصمیم دهلی مبنی بر لغو ماده ۳۷۰ قانون اساسی هند و تجزیه ایالت سابق جامو و کشمیر به دو منطقه اتحادیه تحت مدیریت فدرال-جامو و کشمیر و لاداخ صورت گرفت.

اما عارف علوی، رئیس جمهور پاکستان در یک سری توییت نوشت: در روز استحصال، پاکستان به کشمیری‌ها به خاطر از خود گذشتگی‌هایشان در تلاش به حقشان برای حق تعیین سرنوشت که توسط جامعه بین‌الملل به آنها داده شده است، تبریک و تهنیت می‌گوید. به رغم دو سال محاصره نظامی و سرکوب‌های مکرر و انکار حقوق اساسی‌شان، اراده مردم کشمیر برای آزادی همچنان راسخ است. هند به رغم تلاش‌های شنیع در تغییر اجباری جمعیت و پاک کردن هویت منحصر به فرد کشمیری‌ها، شکست خورده است. هند همانند ۷۴ سال گذشته در سرکوب مبارزه مشروع کشمیری‌ها برای حقوق‌شان ناکام خواهد ماند.

وی در توییتی دیگر گفت: تا روزی که کشمیری‌ها به هدف مشروع خود برای حق تعیین سرنوشت که تحت قطعنامه‌های شورای امنیت به آنها وعده داده شده و رویای هر کشمیری محسوب می‌شود، پاکستان، دولتش و ملتش شانه به شانه برادران و خواهران کشمیری خود خواهند ایستاد.

رئیس جمهور پاکستان در یکی دیگر از توییت‌ها گفت: من از جامعه بین‌الملل می خواهم تا کار درست را در مورد کشمیر انجام دهد و به تعهدات خود تحت قطعنامه‌های شورای امنیت پایبند بماند و هند را برای اصلاح اقدامات غیرقانونی و یکجانبه‌اش در تاریخ پنج اوت ۲۰۱۹ میلادی تحت فشار بگذارد و به مردن کشمیر حق انتخاب آینده شان را بدهد.

پاکستان امروز را "روز استحصال" (روز مطالبه) اعلام کرده تا همبستگی خود را با مردم کشمیر در دومین سالروز ابطال جایگاه ویژه جامو و کشمیر در قانون اساسی اعلام کند.

رویدادهایی به منظور محکوم کردن اقدامات یکجانبه هند علیه کشمیری‌ها برنامه‌ریزی شده است.

عارف علوی نیز یک راهپیمایی همبستگی را در اسلام آباد رهبری خواهد کرد. رویدادهای مشابهی در دیگر شهرهای بزرگ پاکستان سازماندهی شده است.

شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی بازوبندهای مشکی خواهند بست و پرچم‌های پاکستان و کشمیر تحت کنترل پاکستان را در دست خواهند داشت. لحظه‌ای سکوت نیز در سراسر کشور برقرار خواهد شد.

دولت هند قوانینی را مجاز کرده است که به کسانی که حتی ساکن منطقه نیستند، ملک بخرند. گروه های سیاسی محلی مانند کنفرانس ملی (NC) و حزب دموکراتیک خلق جامو و کشمیر (J & KPDP) می گویند که دولت فدرال تحت نظر حزب بهاراتیا جاناتا (BJP) در تلاش است تا جمعیت مردم این ایالت تحت سلطه مسلمانان را از طریق اجرای برنامه‌ها تغییر دهد./۹۸۸/

ارسال نظرات