۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۶
کد خبر: ۶۸۶۳۷۱

«رنسانس دینی و سکولاریسم پنهان» منتشر شد

«رنسانس دینی و سکولاریسم پنهان» منتشر شد
کتاب «رنسانس دینی و سکولاریسم پنهان» در نه فصل به قلم حجت الاسلام و المسلمین پارسانیا به زیور طبع آراسته شده است.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا،کتاب «رنسانس دینی و سکولاریسم پنهان» در نه فصل تنظیم شده است در حقیقت مجموعه سه کار مستقل است که برای مسئله ای واحد، یعنی سکولاریسم، شکل گرفته است.

کار اول حاصل صحبتی تحت عنوان «مبانی معرفتی و چهره اجتماعی سکولاریزم» است. که فصل اول این اثر را تشکیل می‌دهد.

کار دوم تدوین بخشی از مطالب درسی است که تحت عنوان چالش‌های معاصر جهان اسلام مطرح شد. که برای نخستین بار در اثری مستقل تحت عنوان «سکولاریزم و معنویت» در سال 1385چاپ شد. «سکولاریسم و معنویت» از سه بخش اصلی تشکیل شده است:

بخش اول نظیر مطالبی است که در فصل نخست این اثر آمده است، این بخش تحت عنوان «ابعاد معنوی سکولاریزم» فصل دوم این اثر را تشکیل می دهد.

بخش دوم به فرایند تاریخی شکل گیری سکولاریزم در جهان غرب اشاره می کند، این بخش با عنوان «فرایند تاریخی سکولاریزم» فصل سوم این اثر است.

بخش سوم به سکولاریزاسیون و سکولاریزم در ایران می پردازد. این بخش تحت عنوان «سکولاریزم در ایران» فصل چهارم این اثر است.

کار سوم حاصل نشستی است که در دانشگاه جمال بییدیچ شهر موستار کشور بوسنی و هرزوگوین در سال 2007 برگزار شد. که 5 فصل اخیر این اثر را شامل می‌شود.

فصل ششم با عنوان «عرصه ها و صور سکولاریزم» است. مطالب این فصل از نوع مطالب فصل و اول و دوم است، که با نظم و صورتی جدید بیان شده و بیشتر بنیادها و لوازم معرفتی سکولاریزم را توضیح می دهد.

فصل هفتم با عنوان «عرصه ها و صور دینی» است. این فصل به موازات فصل ششم، نگاه و رویکرد معنوی و دینی به علم و آدم را صورت بندی کرده است و لوازم و پیامدهای معنوی و مسائل آن را تشریح می کند.

فصل هشتم با عنوان «تجدید حیات دینی» است. در این فصل بازگشت مجدد دین به عرصه حیات بشری در پایان قرن بیستم، و از رنسانس دینی، سخن گفته می شود. رنسانس دینی در قبال رنسانسی است که در سده های پانزدهم و شانزدهم رخ داده است.

فصل نهم این اثر با عنوان «دین و مدرنیته در بوسنی و هرزگوین» است. فصل نهم به مدل عینی دیگری از مواجهه سکولاریزم و معنویت در بخشی دیگر از جهان اسلام یعنی در بوسنی و هرگوین اشاره می کند.

فصل‌های نه‌گانه گرچه از نظمی منطقی برخوردارند لکن به دلیل اینکه حاصل جمع آوری سه کار و فعالیت علمی مستقل هستند، در برخی موارد دارای نوعی هم‌پوشانی هستند.

جهت تهیه کتاب کافی است نام کتاب را به شماره 10003022 پیامک کنید یا به آدرس https://bookroom.ir/track/539EeR مراجعه فرمایید.

ارسال نظرات