۲۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۹
کد خبر: ۶۸۷۲۱۹
نماینده ولی فقیه در کاشان:

ایران با دخالت آمریکا در افغانستان به شدت مخالف است

ایران با دخالت آمریکا در افغانستان به شدت مخالف است
اصفهان - آیت الله سلیمانی گفت: جمهوری اسلامی ایران به دنبال مذاکرات بین الافغانی بوده و با دخالت آمریکا در افغانستان به شدت مخالف است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، آیت الله عباسعلی سلیمانی امروز در خطبه‌های این هفته نماز جمعه که در مصلی بقیه الله الاعظم کاشان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزارشد، به تحولات اخیر افغانستان اشاره کرد و گفت: طالبان ۴۰ درصد از اقوام در افغانستان هستند.

وی افزود: اگر طالبان بخواهد با پرچم فرمایشی و نمایشی و یا بیعت اجباری و یا از طریق کودتا و اشغالگری به قدرت برسد چنین حکومتی در جهان هرگز به رسمیت شناخته نخواهد شد و برای ادامه حکومت خود با مشکل روبرو خواهد شد.

به گفته وی در صورت برگزاری انتخابات و یا رفراندوم در افغانستان سهم طالبان در نظام سیاسی افغانستان تنها ۳۰ درصد خواهد بود و ۷۰ درصد افغانستان به طالبان رای نخواهند داد، از این رو حاکمیت مطلق طالبان درافغانستان امکان پذیر نیست.

نماینده ولی فقیه در کاشان همچنین به سیاست خارجی ایران در قبال تحولات اخیر افغانستان اشاره کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران ضمن اینکه طالبان را داعش نمی‌داند، کشور افغانستان را هم عراق و سوریه نمی‌داند.

جمهوری اسلامی ایران به دنبال دخالت در امور افغانستان نیست

آیت الله سلیمانی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به دنبال دخالت در امور افغانستان نیست و کابل نباید تصور کند جمهوری اسلامی ایران به دنبال نفوذ درافغانستان و تضعیف حاکمیت کابل است چرا که ایران با دولت افغانستان سر جنگ و ناسازگاری ندارد.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به دنبال مذاکرات بین الافغانی است و از دولت و طالبان نیز حمایت نمی‌کند و برهمین اساس است که ایران در روند مذاکرات دوحه و استانبول دخالت نمی‌کند، اما با دخالت آمریکا درافغانستان به شدت مخالف است.

نماینده ولی فقیه در کاشان گفت: ایران در تحوالات اخیر افغانستان نه بازیگر است و نه تماشاچی و نه فقط مدافع مرز‌های میهن خود، بلکه ایران به دنبال منافع کشورخود، رعایت اصول حسن همجمواری و منافع ملت‌های همجواراست.

برای ایران اهمیت ندارد اشرف غنی یا طالبان در افغانستان در راس قدرت باشد

وی با اشاره به اینکه برای جمهوری اسلامی ایران هیچ اهمیتی ندارد که اشرف غنی یا طالبان در راس قدرت افغانستان باشد، اظهارداشت: آنچه برای ایران اهمیت دارد این است که نظامی در افغانستان حاکم باشد که هیأت حاکمه آن با مشارکت مردم در انتخابات و از طریق انتخابات در رأس امور این کشور قرار بگیرد.

به گفته وی جمهوری اسلامی ایران هیچ قدرتی را در افغانستان را که بخواهد با زور و یا کودتا به قدرت برسد به رسمیت نخواهد شناخت.

آیت الله سلیمانی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران به دولت افغانستان به اندازه‌ای کمک خواهد کرد که توان مردمی برای دفاع از کشور خود داشته باشند، گفت: ایران در صورتی با طالبان رابطه خواهد داشت که طالبان حوزه عملیات خود را به مرز‌های ایران و  مناطق شیعه نشین افغانستان نکشاند.

وی متذکرشد: اگر طالبان بخواهد به مناطق شیعه نشین افغانستان تعرض کند و یا به مرز‌های ایران نزدیک شود رفتار جمهوری اسلامی ایران با طالبان قطعا متفاوت خواهد شد، چرا که ارتباط ایران با دولت‌ها و ملت‌ها براساس حفظ منافع ایران است.

ایران با طالبان و دولت افغانستان هیچگونه مشکلی ندارد

نماینده ولی فقیه در کاشان گفت: ما با طالبان و دولت افغانستان اختلاف و درگیری نداریم و برای دولت افغانستان احترام قائل هستیم و به اندازه‌ای به آن‌ها کمک می‌کنیم که بتوانند با دفاع مردمی از کشور خود پاسداری کنند.

وی ایران را مدافع حاکمیت مردم محور و مردم سالار و مردم مداری درافعانستان دانست و افزود: آنچه ایران از افغانستان انتظار دارد گفتمان اقوام مختلف در این کشور و در نظرگرفتن سهم اقوام مختلف در حکومت و نظام حاکمیتی افغانستان آن هم بدون دخالت آمریکا است.

آیت الله سلیمانی تأکید کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران در رابطه همسایه شرقی موضع منطقی و عاقلانه و مبتنی بر دو اصل حکمت و مصلحت و مبتنی برمدار منافع نظام اسلامی است./۱۳۰۷/پ201/
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات