۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۸
کد خبر: ۶۹۴۲۹۷
پژوهشگر لبنانی:

سفیر عربستان در لبنان رفتار دیپلماتیک ندارد/ ریاض در باتلاق است

سفیر عربستان در لبنان رفتار دیپلماتیک ندارد/ ریاض در باتلاق است
محمد عبید پژوهشگر لبنانی با اشاره به رفتار غیردیپلماتیک سفیر عربستان سعودی در بیروت، گفت: عربستان به دلیل جنگ یمن در باتلاق گرفتار شده است.

به گزارش سرویس بین ‌الملل خبرگزاری رسا، محمد عبید پژوهشگر لبنانی سخنانی را در خصوص بحران اخیر میان بیروت و ریاض مطرح کرد. وی گفت: عربستان سعودی اظهارات قرداحی را برای هجمه علیه لبنان بهانه کرده است.

بر اساس این گزارش، این پژوهشگر لبنانی افزود: سفیر عربستان سعودی در لبنان یعنی «ولید البخاری» رفتار دیپلماتیک ندارد. نوع رفتار و تعامل البخاری با دولت و احزاب سیاسی لبنان غیر دیپلماتیک است.

وی در ادامه اظهارات خود یادآور شد: هجمه های سعودی علیه لبنان پایان نخواهد یافت. این سعودی ها و اماراتی ها هستند که جنگ یمن را راه انداخته اند. آنها اکنون به دلیل این جنگ در باتلاق گرفتار شده اند.

روز گذشته عبدالباری عطوان، تحلیلگر مشهور عرب زبان مطلبی را درباره تنش در روابط عربستان و لبنان به رشته تحریر درآورد. وی نوشت: به دنبال اظهارات قرداحی در انتقاد از جنگ عربستان سعودی و متحدانش علیه یمن، هیاهوی بزرگی علیه او به راه افتاده است. به نظر می‌رسد که عربستان سعودی از رهگذر این هیاهو و جنجال آفرینی به دنبال ایجاد موجی از ترس و وحشت در صفوف محور مقاومت است. البته باید توجه داشت که هجمه‌های اخیر عربستان علیه لبنان نشأت گرفته از یک طرح آمریکایی - صهیونیستی است.

این تحلیلگر مشهور جهان عرب در ادامه مطلب خود عنوان کرد: بازیگران این طرح آمریکایی - صهیونیستی، عربستان سعودی و کشورهای هم پیمان آن در جهان عرب هستند. آنها در اولین گام، سفرای بیروت را از کشورهای خود اخراج کردند. در همین راستا، اظهارات اخیر «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه سعودی تأمل برانگیز است. وی در جریان سخنانی در اجلاس سران گروه ۲۰ صراحتاً از حزب الله سخن گفته بود.

عطوان همچنین افزود: وزیر خارجه سعودی در جریان اجلاس گروه ۲۰ اذعان کرده بود که مشکل ریاض در حقیقت حزب الله است. او گفت: لبنان باید از تحت سلطه حزب الله آزاد گردد. به نظر می‌رسد که در واقع، قرداحی قربانی ماجراجویی سعودی علیه حزب الله شده است./۹۸۸/

منبع: العهد

ارسال نظرات