۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۹
کد خبر: ۶۹۷۹۹۲
نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی:

اهتمام طلاب به تهذیب و خودسازی مانع از لغزش در موقعیت‌های حساس می‌شود

اهتمام طلاب به تهذیب و خودسازی مانع از لغزش در موقعیت‌های حساس می‌شود
خراسان شمالی – حجت‌الاسلام والمسلمین نوری گفت: طلبه باید در دوران طلبگی به تهذیب و خودسازی بپردازد، وگرنه در موقعیت‌های حساس دچار لغزش می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا نوری، نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی و امام‌جمعه بجنورد، امروز در جمع طلاب و اساتید حوزه علمیه خراسان، با اشاره به الزامات و بایسته‌های زی طلبگی، اظهار کرد: زندگی طلبگی نماد ساده زیستن، پاک زیستن و زیبا زیستن است که باید سراسر عشق به خدا و اهل‌بیت(ع) و مبرای از هرگونه گناه و آلودگی باشد.

 وی افزود: امام علی(ع) می‌فرماید: «مَنْ لَمْ ینَزِّهْ نَفْسَهُ عَنْ دَنائَةِ الْمَطامِعِ فَقَدْ اذَلَّ نَفْسَهُ وَهُوَ فِی الْآخِرَةِ اذَلُّ وَاخْزی» و تأکید می‌کند هرکس وجودش را از مراحل طمع پاک نکند نفسش را ذلیل کرده و در آخرت ذلیل‌تر و بدبخت‌تر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری گفت: درواقع حرص انسان را به هلاکت و بدبختی می‌اندازد؛ زیرا شخص حریص به خاطر دلباختگی به دنیا خطراتی را که در اطراف او وجود دارد نمی‌بیند و با عجله و شتاب به‌پیش می‌تازد و باعث خسران در دنیا و آخرت برای شخص می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان ضمن اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) که می‌فرماید: «انْ ارَدْتَ انْ تَقَرَّ عَینُک وَتَنالَ خَیرَ الدُّنْیا وَالْآخِرَةِ فَاقْطَعِ الطَمَّعَ عَمّا فی ایدی النّاسِ»، افزود: این امام همام می‌فرماید اگر می‌خواهی دیده‌ات روشن باشد و به خیر دنیا و آخرت برسی طمع خود را نسبت به آنچه در اختیار مردم است قطع کن.

وی تصریح کرد: حرص و طمع انسان را از خدا دور می‌سازد و در نظر بندگان خدا کوچک می‌کند، آرامش را از او سلب می‌کند و زندگی توأم با ناراحتی و شکنجه برای او به بار می‌آورد که این دنیاپرستی، دلباختگی و دلدادگی نسبت به مواهب مادّی از دیدگاه قرآن بسیار خطرناک و نکوهیده و مایه انواع شر و فساد است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نوری افزود: طلبه باید در دوران طلبگی به تهذیب و خودسازی بپردازد؛ چراکه اگر تهذیب و خودسازی به‌خوبی انجام نگیرد ممکن است در موقعیت‌های حساس انسان دچار لغزش شود و خسارت‌های جبران‌ناپذیری برای شخص ایجاد شود که هم در دنیا و هم در آخرت گریبان گیر او می‌شود.

رییس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: از دیگر گناهانی که موجب هلاکت انسان می‌شود و می‌تواند مقدمه برای بسیاری از گناهان دیگر باشد و همانند طمع انسان را به هلاکت برساند حسادت است؛ به‌گونه‌ای که اگر درصدد از بین بردن این صفت رذیله نباشیم می‌تواند تبعات اجتماعی بدی در جامعه هم برای خود شخص و هم برای دیگران ایجاد کند.

وی افزود: باید با این گناهان جنگید؛ چراکه آفت دین و نابودکننده ایمان هستند، نیکی‌ها را از بین می‌برند و مانع رشد و تعالی شخص از بعد روحی، فکری، معنوی، خانوادگی و اجتماعی می‌شوند./9314/پ210/

هادی رحیمی
ارسال نظرات