۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۱
کد خبر: ۶۹۷۶۰۹
مدیر مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای بجنورد:

هدف ایران در مذاکرات رفع یکپارچه تحریم با توافق مستمر است

هدف ایران در مذاکرات رفع یکپارچه تحریم با توافق مستمر است
خراسان شمالی – حجت‌الاسلام آزموده گفت: هدف و حرف ایران در مذاکرات واضح بوده و آن مذاکرات برای رفع یکپارچه تحریم با توافق مستمر و نه موقت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام نعمت‌الله آزموده، مدیر مدرسه علمیه تخصصی امام خامنه‌ای بجنورد، امروز در جمع طلاب حوزه علمیه استان، با اشاره به دور جدید مذاکرات ایران با کشورهای گروه 1+4، اظهار کرد: در این دور مذاکره‌کنندگان ایران با یک هیئت چهل‌نفره عازم وین شدند و اگرچه این تعداد نفرات از همان ابتدا مورد هجمه حامیان دولت قبل قرار گرفت؛ اما این در حالی است که در مواردی برخی کشورهای غربی به‌ویژه آمریکا در ادوار قبل تا دویست نفر را همراه خود برده‌اند.

وی ادامه داد: درواقع حضور هیئت ایرانی با یک آرایش جامع و هوشمندانه از مدیران ارشد و کارشناسان متخصص، حکایت از آمادگی ایران داشت.

حجت‌الاسلام آزموده اضافه کرد: همچنین در این دور از مذاکرات تشدید فشارهای رسانه‌ای و تهدیدهای رژیم صهیونیستی و اروپا و آمریکا با انواع ترفندهای رسانه‌ای و امنیتی و روانی در عزم ایران خللی وارد نکرد و ایران با دست پُر در مذاکره حاضر شد.

وی افزود: در جریان مذاکره نیز آمریکا تلاش کرد تا ریل‌گذاری مذاکرات طبق مطلوب او پیش برود و سمت‌وسوی بحث‌ها به طرف مذاکرات هسته‌ای برود؛ اما حرف ایران واضح بوده و هست و آن مذاکرات برای رفع یکپارچه تحریم با توافق مستمر و نه موقت است؛ درنتیجه آمریکا در این میدان هم کاری از پیش نبرد.

حجت‌الاسلام آزموده گفت: تلاش بعدی آمریکا خاتمه دادن هرچه سریع‌تر به مذاکره و شکست نمایی مذاکرات در همان یکی دو روز اول بود؛ ایران اما در مقابل این تلاش آمریکا ایستاد و مذاکرات از دوشنبه تا جمعه ادامه یافت.

وی اضافه کرد: این دور از مذاکره نشان داد نه آمریکا و نه اروپا در پی توجه به متن مذاکرات نیستند بلکه آنچه برای آن‌ها مهم است حواشی پررنگ‌تر از متن و فرا متن مذاکرات است.

حجت‌الاسلام آزموده خاطرنشان کرد: ایران در این مذاکرات به دنبال رفع تحریم‌ها برای انتفاع اقتصادی در برابر انجام تعهدات بوده و هست و بر این اساس پنج سناریوی مواجهه طراحی کرده و برای هریک اقدام متناسب را در نظر گرفته که شامل توافق ایده آل، توافق مطلوب، توافق قابل‌قبول، توافق قابل‌تحمل و توافق نامطلوب است.

وی با اشاره به اینکه ایران در ادامه سه سند را آماده کرد که همه طبق برجام و قواعد و قوانین حقوقی است، تصریح کرد: سند اول مربوط به رفع تحریم‌های مغایر با برجام است، سند دوم بحث تضمین‌های لازم را موردتوجه قرار داده است و سند سوم که منوط به پذیرش مفاد دو سند اول و دوم است عبارت از سند راستی آزمایی اقدامات طرف متقابل است.

حجت‌الاسلام آزموده گفت: پافشاری ایران بر این سه سند اروپا را به انفعال واداشته و آمریکا را عصبانی کرده و بین اروپایی‌ها اختلاف انداخته است درحالی‌که چین و روسیه بیشتر بر تداوم مذاکرات تمرکز کرده و از ایران حمایت کرده‌اند./9314/پ210/

هادی رحیمی
ارسال نظرات