گروه تبلیغی فرهیختگان موجب هم افزایی نخبگان حوزوی میشود
فعالیت های فرهنگی از جمله اموری است که به تنهایی و با کارهای انفرادی آنگونه که باید موثر و مفید واقع نمی شود، تجربه امور فرهنگی و تربیتی موفق نشان داده که اغلب در قالب یک تیم، گروه و با رصد اطلاعات دقیق شکل گرفته است، در گذشته امور تبلیغی نیز به صورت انفرادی و با ابتکار افراد پیش می رفت اما در سال های اخیر مجموعه های فرهنگی به فکر ایجاد گروه های تبلیغی مختلف افتاده و در این میان هرگروهی که قبل از اعزام رصد دقیق تری از منطقه هدف خود داشته موفق تر عمل کرده است، اما علاوه بر رصد و پالایش اطلاعات منطقه برای مفید و موثرتر واقع شدن تبلیغ و فعالیت های تربیتی، استفاده از نخبگان تبلیغی است، در هرمجموعه ای که از این دو ظرفیت یعنی مجموعه نخبگانی با استعدادهای متفاوت و رصد دقیق استفاده شده، گام های مفید و موثرتری نیز شاهد بوده ایم.
در همین راستا خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، به سراغ یکی از گروه های تبلیغی نخبگان حوزوی رفته و با حجت الاسلام فخر روحانی مدیرعامل این گروه به گفت و گو پرداخته است.
متن گفت و گو به این شرح است:
رسا_ لطفا در ابتدا خودتان را معرفی کنید
حسین فخر روحانی هستم، در حال تحصیل در مقطع خارج حوزه علمیه می باشم و همزمان تدریس در سطح عالی را دارم، یک مجموعه به نام مجمع حامیان جامعه نخبگانی علوم اسلامی داریم که مجموعه ای مردم نهاد و زیر نظر وزارت کشور فعالیت می کند، مجموعه دیگری هم به نام بنیاد خیرین حوزه های علمیه را داریم که تحت اشراف آیت الله اعرافی فعالیت می کند.
رسا_ از تاریخچه مجمع حامیان جامعه نخبگانی بفرمایید.
مجمع حامیان جامعه نخبگانی از سال 1398 با هدف حمایت ویژه از نخبگان راه اندازی شد، این مجمع در حیطه های مختلفی از جمله معیشتی فعالیت دارد، در ابتدا برای بُعد معیشت راه اندازی شد اما پس از مدت زمانی به این نتیجه رسیدیم برای یک نخبه بیشتر از خدمات معیشتی بهرمندی از خدمات آموزشی و فرهنگی مهم و اولویت دار است.
رسا_ منظور از خدمات فرهنگی یعنی چه فعالیت و کارهایی؟
خدمات آموزشی مثل چاپ آثار نخبگان، چاپ اثر یک نخبه بیشتر از یکی و دو بسته معیشتی ارزش دارد و اینکه بداند و ببیند خدمتی برای جامعه هدف خود می کند، این مهم تر و از اهمیت بیشتری برخوردار است، در کنار این موارد خدمات فرهنگی مثل مشاوره به خانواده، اردوی خانوادگی، هیأت ماهانه ای به نام حب الحسین(ع) ویژه اعضاء جامعه نخبگانی تاسیس کرده ایم و در کنار هم قرار گرفتن نخبگان موجب هم افزایی نخبگان می شود، یکی از برنامه هایی که اخیراً اضافه شده است بحث راه اندازی گروه تبلیغی ویژه نخبگان است، در دیدارهایی که با نخبگان داشتیم این دغدغه را داشتند که در مناطق تبلیغی از ظرفیت آن ها استفاده کافی برده نمی شود و چه خوب است که در قالب یک گروه نخبگانی به تبلیغ بروند تا با شناخت بیشتر از مناطق و نیازهای منطقه هدف فعالیت های تبلیغی و فرهنگی را به سرانجام برسانند.
رسا_ چرا این گروه تبلیغی به نام نخبگان نامگذاری نشده است؟
گروهی تبلیغی به نام فرهیختگان علوم اسلامی تشکیل شد و اسم آن را نخبگان نگذاشتیم چرا که نخبه در معاونت تبلیغ براساس تعریف خاص خود از افرادی در سطح حجج الاسلام والمسلمین رفیعی، مومن، عالی، پناهیان اطلاق می شود، برای اینکه اشتراک لفظی به وجود نیاید، اسم آن را فرهیختگان علوم اسلامی نهادیم و منطقه فعالیت ما تهران است منتها به درخواست سازمان تبلیغات اسلامی فاطمیه امثال به منطقه آزاد کیش با حضور 6 مبلغ اعزام شدیم، به لحاظ خاص و ویژه بودن منطقه باید مبلغینی به آنجا اعزام شوند که از تخصص خاص برخوردار باشند و شاید سطح توقع مردم از تهران هم بالاتر باشد.
رسا_ جامعه هدف از قبل مشخص می شود، یعنی با دعوت از یک نهاد خاص در منطقه حاضر می شوید یا به شکل دیگری است؟
بنای ما براین بود که جامعه هدف یک قشر خاص مثل دانشگاه باشد اما سعی می کنیم در هر منطقه ای که حضور داریم از تمام ظرفیت مبلغین استفاده شود و در ساعات مشخصی برای تمامی اقشار برنامه هایی را برگزار کنیم، برخی از دوستان متخصص کودک و نوجوان بودند که برنامه برای این قشر از حساسیت خاص خودش برخوردار است، دو نفر از بزرگواران نیز در حیطه مشاوره تخصص داشتند و دونفر دیگر در منبر و سخنرانی متخصص بودند اما در خلال کار تا جایی که برایمان مقدور بود ادارات، مساجد و حتی مراکز تفریحی و توریستی را فعال کردیم، در مناطق توریستی بهترین فرصت برای تبلیغ چهره به چهره را داشتیم که به فضل الهی بسیار هم موفقیت آمیز بود.
رسا_ ارزیابی شما از اعزام اول به این منطقه و چشم اندازتان از آینده برنامه های تبلیغی جهادی چیست؟
امام جمعه کیش به عنوان تنها نهاد متولی امور فرهنگی بسیار استقبال خوبی داشتند که باید از این تریبون استفاده کرده و از ایشان تشکر کنم و لذا با کمک امام جمعه از ظرفیت های منطقه آزاد جهت امور تبلیغی و فرهنگی استفاده شد و براساس دعوت مجدد برای فعالیت در ماه مبارک رمضان برنامه ریزی می کنیم، یکی دیگر از ارگانهایی که استقبال کرد، سازمان منطقه آزاد کیش بود و آقای لواسانی مسؤول منطقه آزاد بازدیدهایی داشتند و این مقدار توجه برای ما باعث دلگرمی و نقطه امیدی برای ما بود، ان شاء الله در آینده نیز با رصد و برنامه ریزی هایی که انجام داده ایم قطعاً تاثیرات بیشتری از گروه تبلیغی فرهیختگان خواهیم دید.
رسا_ باتشکر از حضرتعالی که این فرصت را در اختیار ما قرار دادید.
خبرنگار: حمیدرضا شاکر