۰۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۶
کد خبر: ۷۰۱۲۵۱

کتاب «منطق ستیز با استکبار» منتشر شد

کتاب «منطق ستیز با استکبار» منتشر شد
اهمیت استکبارستیزی از آن جهت است که جزو ارکان اصلی نهضت امام خمینی(ره) بود، لذا همواره در صدر اهداف و آرمان‌های رهبران و مسؤولان نظام جمهوری اسلامی قرار داشته است.

در آستانه ایام‌الله دهه فجر و جشن‌های سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی کتاب «منطق ستیز با استکبار» به قلم روح‌الامین سعیدی از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق منتشر و روانه بازار کتاب شد. این کتاب در ۳۰۵ صفحه و در قالب ۹ فصل به واکاوی چرایی و چگونگی استکبارستیزی در گفتمان انقلاب اسلامی پرداخته است. در بخشی از کتاب منطق ستیز با استکبار آمده است:

«پالایش، صیقل دائمی و بازتولید گفتمان‌ها برای جلوگیری از حاشیه‌نشینی و بقای آن لازم و ضروری است. بی‌شک گفتمان انقلاب اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نیست. یکی از مهم‌ترین مفاهیم گفتمان انقلاب، مفهوم «استکبارستیزی» است که در ارتباط تنگاتنگ و معنادار با سایر مفاهیم مانند آزادی، عدالت، استقلال، جهاد، ایثار و شهادت یک منظومه­ی کامل گفتمانی را هویت و معنا می­بخشد. اهمیت استکبارستیزی از آن جهت است که جزو ارکان اصلی فلسفه­ی نهضت امام خمینی (ره) محسوب می­شود و لذا همواره در صدر اهداف و آرمان­های رهبران و مسئولان نظام جمهوری اسلامی قرار داشته است. به همین خاطر تبیین، غبارزدایی و بازتفسیر این مفهوم بسیار ضروری به نظر می­رسد و علی‌­الخصوص می­تواند رافع شبهاتی باشد که امروزه در اذهان برخی از آحاد جامعه به‌ویژه نسل جوان وجود دارد. از جمله این­که چرا علی­رغم تحمل فشارهای سیاسی و اقتصادی فراوان، طی سالیان گذشته همچنان بر راهبرد تخاصم با ایالات متحده­ی آمریکا پافشاری نموده و نسبت به عادی­سازی روابط خود با ابرقدرت جهانی اقدام نکرده­ایم؟»

کتاب پیش­رو معرفی، تبیین، ریشه­‌یابی و بررسی مفهوم استکبارستیزی به‌عنوان یکی از اساسی­ترین آرمان‌­های جمهوری اسلامی ایران و تعیین جایگاه آن در منظومه­ی گفتمانی انقلاب اسلامی را در دستورکار دارد. مفهوم‌شناسی واژه امپریالیسم، جایگاه استکبارستیزی در آموزه‌های شریعت مبین اسلام، حرکت‌های ضداستکباری در آمریکای لاتین و آفریقا و آسیا، مطالعه حرکت‌های ضداستکباری تاریخ سده‌های اخیر ایران، نمودهای استکبارستیزی جریان نهضت امام خمینی قدس‌سره از خرداد ۱۳۴۲ تا بهمن ۱۳۵۷، جایگاه آرمان استکبارستیزی در اندیشه‌های امام خمینی و امام خامنه‌ای، و توجه به سیاست رسمی جمهوری اسلامی ایران به آرمان استکبارستیزی ساختار اثر حاضر را تشکیل داده‌اند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات