۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۰
کد خبر: ۷۰۲۱۱۴

کتاب «هوای ملکوت» درنگی در غایت و کیفیت زندگی مومنانه

کتاب «هوای ملکوت» درنگی در غایت و کیفیت زندگی مومنانه
این کتاب نوشته حجت الاسلام محمد رضا فلاح شیروانی است که به پاسخگویی به سوالات اساسی علاقه مندان به معارف الهی پرداخته است و توسط انتشارات باقرالعلوم(ع) شده است.

به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، کتاب «هوای ملکوت» نوشته حجت الاسلام محمدرضا فلاح شیروانی است که در 64 صفحه به پاسخگویی به سوالات اساسی علاقه مندان به معارف الهی پرداخته است و توسط انتشارات باقرالعلوم علیه السلام به زیور تبع آراسته شده است.

وقتی سخن از معرفت الهی پیش می آید، عده ای گمان می کنند که بحث سنگین و اندیشه ای ورزیده باید به کار گرفته شود و یا می پندارند که جستجوی حقیقتی بسیار برتر که دور و بعید است، آغاز شده است. اما این پیش فرضی ناتمام برای معرفت ذات ازلی حق است. او اگرچه در اوج الوهیت و بی نهایت جلال و عزت است و از این حیث خلق با او هیچ نسبتی ندارند و در شناخت او کامل ترین بندگانش زبان به اعتراف «ماعرفناک حق معرفتک» گشوده است، با این همه همان خدا از بی کرانه لطف و رحمت نامحدودش، گنجینه های مهر و عطوفت را بر جهانیان گشوده و نزديك تر از خودمان به ماست و مراتبی از معرفتش سهل تر از تنفس کردن و بدیهی تراز «من» گفتن است.

گاه پیش آمده است که فردی صاحب عینک، مدتی دنبال عینک خود گشته و آخرسر به او تذکر داده اند که عینک روی چشمانت است. و اصلا توکه بدون عینک جایی را نمی بینی چطور متوجه نشدی که عینک داری؟

امام حسین ع در دعای عرفه عرض می کنند: «عَمِيَت عَينٌ لا تَراكَ »کور باد چشمی که تو را نبیند یا کور است چشمی که تو را نمی بیند؛ یعنی باید ببیند؛ چرا که سراسر هستی سرشار از حضور و نور و جلوه های زیبا و دلربای زنده ی سرمدی است.

از امیرالمؤمنين علي پرسیدند: «خدا را دیده ای؟» فرمود: «پروردگاری را که نبینم، نمی پرستم.» مسلما این سخن توصیه به ترک عبادت نیست، که اگر نمی بینیم دست از عبادت بکشیم، بلکه دعوت و جلب توجه به امکان یا ضرورت و حتی بداهت دیدن خداوند و هویدایی اوست که هیچ حجاب و مانعی ندارد و اگر بندگان از حجابها و موانع گوناگون جدا شوند به او پیوسته و دمی از تماشای آن شکوه و جمال تماشایی چشم فرونبسته و دل وا نمیگذارند.

مرحوم علامه طباطبایی می فرمایند1 در کل قرآن هیچ آیه ای بر وجود خدا استدلال نمی کند. اگر استدلالی هست بر توحید اوست یا مسائل دیگر، زیرا از قرآن حکیم به دور است که برای چنین امر روشنی دلیل اقامه کند.؟

دلیل آوردن بر وجود خیلی چیزها معقول و منطق است، اما بر وجود خودمان و یا حالات درونی مان چطور؟ چه ارزشی دارد که بگوییم «من فکر میکنم پس هستم.» و خود را در دور باطل مصادره به مطلوب اندازیم. برای فهمیدن اینکه ترسیده ایم یا نه، شاید نیاز نباشد که حتی توجه کنیم، چه رسد به اینکه استدلال کنیم و برهان بشنویم!

شهید مطهری می گوید خدا را فطرت همه می شناسند، اگر درست معرفی شود همه می گویند ما که این را می فهمیم و می شناسیم و قبول داریم. هم از این رو قرآن کریم می فرماید: «لا تجعلوا لله أندادا و أنتم تعلمون .» برای خداوند شریک قرار ندهید، شما که می دانید.

سلوک الی الله و کسب معرفت الهی وظیفه و مسئولیت همه انسانها می باشد؛ اما اینکه این مسئولیت را چطور و چگونه بایستی آغاز کرد و در پیش گرفت سوال هر سالکی و طالب قرب الهی می باشد.

کتاب "هوای ملکوت"  طلیعه و براعت استهلالی برای علاقه مندان به این مقوله مهم و ضروریست.

1_ المیزان ج 1 ص 393

2- اصول فلسفه و روش رئالیسم مقاله چهاردهم

ارسال نظرات