۰۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۳
کد خبر: ۷۰۲۹۵۸
رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس:

حوزه های علمیه باید اصول برنامه هفتم توسعه را تبیین کنند

حوزه های علمیه باید اصول برنامه هفتم توسعه را تبیین کنند
رفیعی آتانی مهمترین کارهای پیش روی دولت و مجلس را برنامه هفتم توسعه دانست و گفت: نیاز است با استفاده از ظرفیت حوزه های علمیه اصول برنامه هفتم توسعه را تبیین کنیم.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، عطاء الله رفیعی آتانی در شورای هماهنگی امور پژوهشی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس خاطرنشان کرد: برای توسعه و پیشرفت کشور باید به پرسش های بنیادینی در عرصه فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی براساس مبانی دینی و آموزه های اسلامی پاسخ دهیم و این پاسخ ها به عنوان راهکار جهت سیاستگذاری و قانونگذاری در اختیار نهاد حکمرانی قرار گیرد.

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: امروز پرسش های مهمی پیرامون نسبت پیشرفت و عدالت بویژه در نظام توزیع منابع، میزان مداخله دولت در اقتصاد، بده بستان میان اقتصاد و فرهنگ، مبانی و شاخصه های برنامه هفتم توسعه، ملاک های اسلامی بودن جامعه، میزان دخالت دولت در ابعاد زندگی مردم، سنجش میزان وظیفه دولت در اجرای احکام شرعی، میزان حقوق و مالکیت عمومی و مرز آن با زندگی خصوصی، مبانی و حدود وظایف فراملی دولت جمهوری اسلامی، مساله زنان، اقتصاد وقفپیش روی ما قرار دارد، که ما در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، دنبال پاسخگویی به آنها بر اساس مبانی دینی و فقه اسلامی هستیم.

رفیعی آتانی یادآورشد: اگر بخواهیم کشور و نظام اسلامی در ریل گذاری مناسبی از نظر خدمت گذاری به مردم قرار بگیرد، باید به این پرسش های بنیادین و کلیدی پاسخ دهیم، و اگر تاکنون پاسخی برای برخی مباحث نداشتیم ناگزیر باید دنبال پاسخگویی و راهکار برویم.

وی ادامه داد: همه کسانی که در عرصه خدمت رسانی به کشور بویژه در حوزه سیاستگذاری مشغول هستند از خود سوال کنند که اگر همه تکنیک های تحقیقاتی، پژوهشی و مدیریتی آنها جواب دهد و در نهایت، نظام جمهوری اسلامی حرف و ایده آنها نیز بپذیرید، آینده کشور چگونه خواهد شد؟

قائم مقام مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سوالات بنیادین ناظر به دوره های گوناگون متفاوت خواهد بود، گفت: در اول انقلاب انقلاب اسلامی به اقتضای آن دوران، بحث های اعتقادی رایج شده بود و بعد از جنگ تحمیلی، مهمترین سوال پایه ای برای کشور این بود که برای اداره کشور چقدر باید به علم و چه اندازه به دین تکیه کنیم.

نسبت پیشرفت با عدالت

وی با بیان اینکه امروز شرایط متفاوت و پرسش ها نیز متنوع و حتی پیچیده تر شده است، گفت: ما دنبال پیشرفت کشور هستیم ولی این پیشرفت با عدالت چه نسبتی باید داشته باشد؟، رهبر معظم انقلاب فرمودند، ما در پیشرفت تا حدی موفق بوده ایم ولی در عدالت نه، سوال این است که چرا کشور پیشرفت می کند ولی این پیشرفت عادلانه نیست؟ما به عنوان مراکز تحقیقاتی چه تبیینی از ماهیت اینها داریم؟

وی بیان داشت: در زمان تخصیص بودجه، باید نظریه عدالت داشته باشیم تا به ما بگوید که این بودجه را با چه ملاکی تخصیص دهیم، در حال حاضر معلوم نیست ملاک پرداخت یارانه چیست، باید ملاک های روشن دینی برای پاسخ به سوالات داشته باشیم.

رابطه میان اقتصاد و فرهنگ

رفیعی آتانی، بده بستان میان فرهنگ و اقتصاد را از مسائل کلیدی دیگر دانست و باید در محافل علمی مورد بحث قرار گیرد.

وی در این زمینه گفت: امروز در حالی مسئله اصلی کشور، اقتصادی است که همه می دانیم در مبانی دینی و انقلابی ما، فرهنگ اصل بوده است و باید مناسبات فرهنگ و اقتصاد یک روز تعیین و تکلیف شود، امروزه اقتصاد بر هر نوع سیاستگذاری در کشور غلبه پیدا کرده است،.

برنامه هفتم توسعه

وی یکی از مهمترین کارهای پیش روی دولت و مجلس شورای اسلامی را برنامه هفتم توسعه دانست و گفت: این برنامه، پنج سال پیش روی کشور را ریل گذاری می کند، با توجه به اینکه این برنامه باید فرهنگ محور باشد، نیاز است با استفاده از ظرفیت حوزه های علمیه، با مشاوره هایی به دولت و مجلس، اصول برنامه هفتم را تبیین نماییم.

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس خاطرنشان کرد: برنامه هفتم، قدرت گفتمان سازی، سیاستگذاری، قانونگذاری و ریل گذاری مناسب را دارد و اگر بخواهیم این برنامه در مسیر انقلاب قرار بگیرد باید پایه های آن مستحکم باشد.

وی ادامه داد: بزرگترین اشکال برنامه های توسعه، غلبه اقتصاد بر محورها و حوزه های دیگر بود و این سیاست مسیر انقلاب را استحاله می کند، در حالی که اقتصاد باید فرهنگ محور شود.

ارسال نظرات