۰۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۴
کد خبر: ۷۰۳۲۵۶

دستاوردهای سفر رئیس جمهور به قطر از دیدگاه نماینده ولی فقیه در کاشان

دستاوردهای سفر رئیس جمهور به قطر از دیدگاه نماینده ولی فقیه در کاشان
اصفهان - آیت الله سلیمانی گفت: سفر دو روزه رئیس جمهور ایران به قطر بعد از ۱۲ سال همراه با دستاورد‌های کوتاه مدت و بلند مدتی برای منطقه و ایران و قطر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، آیت الله عباسعلی سلیمانی امروز در خطبه‌های این هفته نماز جمعه که در مصلی بقیه الله الاعظم کاشان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد، چشم انداز کشور قطر برای رسیدن به یک سوم کل تجارت غرب آسیا در سال ۲۰۳۰ را بلند پروازانه و دارای چشم انداز زیبایی دانست و گفت: این مهم بدون تعامل با کشور‌های همسایه و دوست و همچنین کاهش وابستگی با کشور‌های متخاصم هرگز محقق نخواهد شد.

وی یادآور شد: فعالیت در شبکه الجزیره، احداث بندر حمد، میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲، دخالت سیاسی در افغانستان، مشارکت در بحران سوریه، دخالت در جنگ داخلی لیبی و تامین گازبخش‌های وسیعی از جهان نشان دهنده این است که قطر سه میلیونی به دنبال ایفای نقش یک بازیگر بزرگ در دنیا است به طوری که رئیس جمهور آمریکا به صراحت این کشور را متحد راهبردی آمریکا در خارج از پیمان ناتو معرفی کرده است.

آیت الله سلیمانی با اشاره به اینکه قطر با وجود همه محدودیت‌ها در سیاست‌های خارجی خود بسیار موفق عمل کرده است، اظهار داشت: به نظر می‌رسد کشور قطرحفظ اتحاد استراتژیک با آمریکا و رابطه با قدرت‌های منطقه‌ای همچون ایران و ترکیه را در برنامه سیاست‌های خارجی خود قرار داده است تا در بین رقبای قطر در شورای همکاری خلیج فارس جایگاه بهتر و مطمئن تری را به دست بیاورد.

به گفته وی روابط بدون فراز و نشیب ایران با دو کشور عربی قطر و عمان به غیر از سوریه و لبنان، تنگنای ژئوپلیتیکی قطر به لحاظ محدودیت مرزخاکی، پیشرفت‌های جدید قطر و برخورداری از طرح‌های بزرگ اقتصادی و سیاسی قطر از جمله عواملی هستند که قطر علاقه دارد تا علاوه بر ارتباط با غرب، با ایران نیز ارتباط حسنه داشته باشد.

نماینده ولی فقیه در کاشان در ادامه به اهمیت ارتباط با قطر برای دولت و نظام جمهوری اسلامی اشاره کرد و یادآور شد: براساس منویات رهبر معظم انقلاب سیاست نظام بر کاهش نگاه به غرب و افزایش نگاه به شرق با اولویت کشور‌های همسایه است.

آیت الله سلیمانی به اشاره به این فرمایش رهبر انقلاب مبنی بر اینکه ارتباط با چند کشور دنیا پذیرفتنی نیست و با همه کشور‌های دنیا باید ارتباط حسنه داشت، گفت: تغییر نگاه ازغرب به شرق با اولویت کشور‌های همسایه باید باشد.

وی یادآور شد: زمانی که قطر و ترکیه با یکدیگر به دنبال ترویج سلفی گری بودند، اما قطر درذادامه به اشتباه خود پی برد و قصد داشت ادامه ندهد، عربستان و امارات قطر را تحریم کردند، اما قطری‌ها با کمک ایران موفق شدند از این مهلکه جان سالم به در ببرند و ایران کشور ناجی کشور قطر شد.

نماینده ولی فقیه در کاشان با اشاره به اینکه عربستان و امارات برای جبهه مقاومت تهدید جدی محسوب می‌شوند، اظهار داشت: کشور قطر می‌تواند سد محکمی مقابل تهدید‌های این دو کشور و حامی و پشتیبان جبهه مقاومت باشد.

به گفته وی هر چند جمهوری اسلامی ایران با کشور عمان نیز روابط حسنه‌ای دارد، اما نقش قطر در حمایت از جبهه مقاومت و محدود کردن کشور‌های مخالف بیشتر از نقش عمان است.

آیت الله سلیمانی کشور‌های ایران، روسیه و قطر را سه ضلع مثلث قدرت منابع گازی جهان دانست و با اشاره به اینکه این سه کشور به عنوان ارکان ثلاثه اوپک گازی قلمداد می‌شوند، یادآور شد: تأسیس اوپک گازی به پیشنهاد رهبر معظم انقلاب بود چرا که در آینده جهان به شدت وابسته به قدرت گاز خواهد بود و اوپک گازی می‌تواند نقش مهمی در جهان داشته باشند.

وی همچنین حمله روسیه به اوکراین و افزایش قیمت نفت را بیانگر بی ثباتی و متزلزل بودن اقتصاد آشفته جهان دانست و اظهار داشت: تأسیس اوپک گازی با پیشنهاد رهبر معظم انقلاب نشانه درایت و حکمت ایشان برای به دست آوردن ابتکار عمل در عرصه اقتصاد میادین و میعان گازی است.

نماینده ولی فقیه در کاشان تأکید کرد: سفر دو روزه آیت الله رئیسی، رئیس جمهور ایران به قطر بعد از ۱۲ سال همراه با دستاورد‌های کوتاه مدت و بلند مدتی برای منطقه و کشور ایران و قطراست./۱۳۰۷/پ201/

محمد ملک آبادی
ارسال نظرات