کسی که نصب امام را از جانب خداوند نداند، شیعه نیست
به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا آیت الله غلامرضا فیاضی رئیس هیأت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی ظهر امروز در جلسه درس اخلاق دفتر رهبر انقلاب در قم، اظهار داشت: در معرفت امام رکن اصلی این است که انسان ایمان داشته باشد امام خلیفه الله است و پیامبر از طرف خداوند مأموریت نصب وصی خود را دارد.
وی در ادامه روایتی که در جلسه قبل ارائه شد گفت: خداوند متعال در خصوص پیامبر او را دارای کمال محبت نسبت به امت معرفی کرده است و سؤال پیش می آید چگونه پیامبری که محبت و لطف نسبت به امت خود داشته است، آن ها را بعد از خود بدون وصی رها کرده است؛ نبی اکرم (ص) در طول دوران رسالت خود اشاره کرده بود که وزیر بعد از ایشان علی (ع) است و او فرمانروایی از طرف خداوند متعال است.
آیت الله فیاضی خاطرنشان کرد: در روز غدیر نبی اکرم (ص) ابتدا از مردم سؤال کرد آیا من نسبت به شما اولویت دارم و فرمانروای شما هستم که مسلمین در پاسخ این امر را تأیید کردند و پس از تأیید مردم نبی اکرم (ص) علی (ع) را شخص بعد از خود به عنوان وصی معرفی می کند؛ دستور خداوند است به رسول اکرم که علی (ع) جانشین پیامبر و خلیفه خداوند معرفی شود.
استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه علم غیبی که خداوند به پیامبر داده بود نیز توسط پیامبر به حضرت علی (ع) اعطا شد، گفت: جانشین رسول خدا منصوب از ناحیه خداوند به واسطه رسول است و معصومی است که خداوند متعال او را از خطا مصون کرده است؛ سومین ویژگی امام علم غیب او است و نصب امام رکن اصلی امامت است و بدون انتصاب به خداوند امامت او معنایی ندارد؛ حداقل معرفت به امام این است که امام را خلیفه و منصوب از طرف خداوند بدانیم.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: اگر کسی به نصب از ناحیه خداوند معتقد باشد حتی اگر اعتقادی به عصمت امام نداشته باشد شیعه است؛ کسی که معتقد است خلیفه را مردم انتخاب می کنند و «من کنت مولا» را به معنای دوست در نظر می گیرد اصلا شیعه نیست؛ کسی که می نویسد مفهوم «نصب» از جانب تشیع صفوی مطرح شده نه تشیع علوی غدیر را خوب نخوانده زیرا ثمره این حرف یعنی پیامبر در غدیر امیر مؤمنان را به عنوان نامزد معرفی کرده است و این فرد نیز شیعه نیست.
وی با اشاره به داستان حضور مسیحیان پس از رحلت نبی اکرم (ص) از امپراتوری روم در شهر مدینه، گفت: علمای دین شناس مسیحی نیز می دانند که هیچ پیامبری بدون جانشین نیست و وقتی فهمیدند خلیفه اول وصی نبی اکرم (ص) نیست منکر دین اسلام شدند اما بازهم با اعتقاد به اینکه جانشین پیامبر عالم ترین شخص زمانه است سؤالاتی پرسیدند که هیچ پاسخی به آن ها نداد.
آیت الله فیاضی تصریح کرد: حضرت علی (ع) توسط سلمان به مجلس دعوت شد در حالی که مسلمین اطراف خلیفه احساس حقارت شدیدی پیدا کرده بودند و حضرت رو به عالم بزرگ مسیحی کرد و از او خواست «سؤالاتش را بپرسد زیرا من همه چیزی که مردم به آن نیاز دارند را به توفیق الهی، می دانم»؛ امام علی (ع) در اینجا همه داشته ها را از توفیق خداوند می داند که نشان از بندگی حضرت دارد؛ خداوند برای وصایت نبی اکرم (ص) که بنده بزرگ الهی بود کسی را منصوب می کند که از بهترین بندگان است.
وی با اشاره به اینکه عالم مسیحی رو به حضرت علی (ع) کرد و او را جوان خطاب کرد، ادامه داد: عالم مسیحی در خصوص وصی بعد از نبی اکرم (ص) با توجه به آموزه های خود از حضرت سؤال کرد؛ زیرا امت های پیشین هم بودند که وصی پیامبر خود را منکر شدند مانند قوم موسی یا دیگر اقوام؛ عالمان مسیحی ادعا کردند اگر وصی رسول شما عالم ترین فرد باشد، از طرف خداوند منصوب شده باشد و پاسخش به سؤالات ما پیامبرگونه باشد ما رسالتش را تصدیق می کنیم.
آیت الله فیاضی ادامه داد: عالم مسیحی در آن مجلس گفت اگر در جامعه ای جاهل جای پیامبر بنشیند معنای آن تباهی جامعه است و اگر وصی نبی اکرم (ص) برای ما ثابت نشده باشد خود پیامبر نیز از جانب خدا نبوده بلکه با زور و تزویر خود را پیامبر معرفی کرده است و اگر متوجه شوم پیامبر شما همان «احمد» وعده داده شده توسط عیسی است ایمان می آورم؛ حضرت به آن ها گفت که به خوبی گوش دهند و ذهن خود را به حضرت قرار دهند.