۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۵:۲۱
کد خبر: ۷۰۸۵۵۶
آیت الله تحریری مطرح کرد؛

توصیه آیت الله بهجت به آیت الله خامنه ای در زمان ریاست جمهوری

توصیه آیت الله بهجت به آیت الله خامنه ای در زمان ریاست جمهوری
آیت الله تحریری با تأکید بر حفظ ارتباط با معارف دین گفت: آیت الله بهجت در اوایل ریاست جمهوری آیت الله خامنه‌ای توصیه کرد یک تدریس حداقل داشته باشند تا ارتباط حفظ شود.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمدباقر تحریری در جلسه درس اخلاق دفتر رهبر معظم انقلاب در قم گفت: یکی از مسائل مهمی که در مسیر تهذیب نفس توصیه می شود گذراندن مراحل اخبات است؛ ایمان به تدریج به قلب و جان انسان رسوخ می کند و اینگونه نیست که ایمان ابتدای بلوغ با مراحلی که در جهت رشد فکری طی می شود یکنواخت باشد؛ در قرآن و روایات اموری را برای شکل گیری ایمان از جنبه های درونی و بیرونی شرط کرده اند تا اینکه این ایمان در قلب انسان مستقر شود.

وی افزود: وقتی ایمان در قلب مستقر شود در برابر دستورات و وجود خداوند واکنش هایی در جان انسان تولید می شود که یکی از آن ها اخبات است؛ این حالت برای همه انسان ها مطلوب است اما برای انسان هایی که در مسیر درک ارتباط های گوناگون با ذات خداوند قرار می گیرند متفاوت است و اگر حالت خضوع و خشوع در برابر خداوند داشته باشیم به حالت اخبات تعبیر می شود.

تولیت مدرسه علمیه مروی تصریح کرد: حالت اخبات مستلزم این است آسیب هایی که در برابر تعالیم دینی بر قلب ما ممکن است نازل شود را بررسی کنیم و بدانیم در قلب وجود دارند یا نه.

وی با اشاره به آیه 52 سوره حج گفت: در قرآن تأکید شده وقتی پیام خداوند ارسال می شود سه اتفاق صورت می گیرد که اولین نمونه آن القای شیطان در آرزوی انبیا است؛ انبیا آرزوی هدایت همه بشر را دارند و تا پای جان در مسیر این آرزو گام بر می دارند و شیطان با اینکه نمی تواند بندگان مخلص را اغوا کند اما تلاش می کند در آرزوی انبیا تأثیری داشته باشد.

آیت الله تحریری در ادامه با قرائت آیه «إِذَا تَمَنَّىٰ أَلْقَى الشَّيْطَانُ فِي أُمْنِيَّتِهِ فَيَنْسَخُ اللَّهُ مَا يُلْقِي الشَّيْطَانُ ثُمَّ يُحْكِمُ اللَّهُ آيَاتِهِ» ابراز کرد: افرادی هستند که زندگی دنیایی برای آن ها اهمیت دارد اما در برابر تعالیم انبیا نمی ایستند و ایمان هم می آورند؛ عده ای نیز به جهت اینکه نمی خواهند زیر بار حرف حق بروند در برابر دعوت الهی محکم ایستادگی می کنند؛ برخی افراد هم هستند که برای تعالیم انبیا جان خود را می دهند و کسانی که چنین نیستند اما ایمان دارند باید خود را از اموری که «قساوت قلب» ایجاد می کند نیز دوری دهند.

وی با قرائت آیه «وَلِيَعْلَمَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَيُؤْمِنُوا بِهِ فَتُخْبِتَ لَهُ قُلُوبُهُمْ» گفت: خداوند در قرآن نسبت در خصوص کسانی که عقلانیت خود را زنده کرده و با تدبر و تأمل نسبت به فرمایش رسولان برخورد می کنند به «أُوتُوا الْعِلْمَ» تعبیر می کند و مشخصه این افراد آن است که در مقابل خداوند خاضع هستند؛ «أُوتُوا الْعِلْمَ» حالت نرمی در برابر حق دارند و بعد از اینکه عقلانیت خود را در برابر حق با قرآن و سنت محکم کردیم دل را به حقانیت انبیا و اولیا بسپاریم.

تولیت مدرسه علمیه مروی تهران با اشاره به داستانی از آیت الله بروجردی خاطرنشان کرد: آیت الله بروجردی در دسته عزاداری شیون و ناله می کردند و از گل عزاداران حسینی بر چشم خود می کشیدند و چشم هم شفا پیدا می کرد؛ علامه طباطبایی در مجالس امام حسین با حالت عجیبی وارد می شود و ادعا می کند که این سیاهی های مجلس هم شفاعت می کنند؛ این ها نمونه کوچکی از اخبات هستند و یا امام خمینی در خصوص دستورات حق محکم ایستادند که نشانه خضوع و اخبات است.

وی در ادامه به حالات «أُوتُوا الْعِلْمَ» که در سوره رعد تعریف شده است، پرداخت و افزود: کسانی در گوشه عالم ندای حق این انقلاب را از امام خمینی شنیدند و جذب شدند اما عده ای در کنار حوزه به این باور نرسیده اند که دین می تواند دارای حکومت باشد؛ صاحبان علم الهی به عهدی که با خداوند بسته اند وفا می کنند و برای همه کسانی که در مسیر دین الهی هستند آرزوی خیر و سعادت دارند؛ پدران صالح «أُوتُوا الْعِلْمَ» و انبیاء و ملائکه به اینها سلام می کنند.

آیت الله تحریری گفت: امور مختلفی سعی دارد که انسان را از مسیر حق منحرف کند و یکی از جلوه گری های دنیا که برای اهل علم آورده می شود ارتباط با علوم دیگران است که گرچه لازم است به علوم انسانی برویم اما نباید شیفته شویم و این تخیل پیش نیاید که در معارف خود مسائل جامعه شناسی و روان شناسی را نداریم.

وی با اشاره به آیه 16 سوره حدید اظهار داشت: کسانی که در ماه رمضان ارتباط خوبی با خداوند برقرار می کنند باید ارتباط خود را با معارف دینی و کارهای خوب قطع نکنند و نماز اول وقت یا قرائت قرآن که در ماه رمضان بوده است را ادامه دهند؛ وقتی آیات قرآن را می شنویم چقدر دلمان نرم است و اگر نرم نبود باید در خود شک کنیم و رسوب زدایی کنیم.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه اهل علم باید ارتباط خود را با معارف اهل بیت تنگاتنگ کنند، ادامه داد: آیت الله بهجت به آیت الله خامنه ای در اوایل ریاست جمهوری سفارش کرد که یک درس داشته باشند؛ برای اهل علم ضروری است که ارتباط خود را با معارف اهل بیت همیشه حفظ کنند و این توصیه بسیاری از بزرگان ما بود.

آیت الله تحریری تصریح کرد: جمعی از علما به همراه آیت الله مشکینی خدمت امام خمینی رسیدند که امام به آن جمع توصیه کردند از محضر آیت الله بهجت استفاده کنند و آیت الله مشکینی در پاسخ به امام گفته است که آیت الله بهجت وقت نمی دهد اما امام باز توصیه خود را تکرار می کند؛ آیت الله مشکینی و آیت الله امینی در مجالس مرحوم بهجت حضور پیدا می کردند.

وی با اشاره به مجالس درس آیت الله بهجت خاطرنشان کرد: آن مرحوم حرف خود را در لفافه می زد و گاه اشاره می کرد که عده ای پیش وی می روند و فلان نکته را درخواست می کنند در حالی که نسبت به چیزی که به دردشان می خورد غافل هستند چرا که ممکن است این مسأله به درد آن ها نخورد؛ این نکته برای اهل علم درس است که دنبال هر مسأله سلوکی نرویم زیرا ممکن است برای ما مناسب نباشد.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
طلبه ای از قم المقدسه
Iran (Islamic Republic of)
۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۳
آفرین به خبرگزاری رسا گه مطالب استاد تحریری را اطلاع رسانی کردید در ماه رمضان و سایر دروس اخلاق دفتر امام خامنه ای در قم را. خدا قوت به خبرنگار متعهد و دقیقتان.
1
0