۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۵
کد خبر: ۷۰۸۶۳۱
آیت الله تحریری:

تضرع و توبه، سبب جلب رحمت الهی می شود

تضرع و توبه، سبب جلب رحمت الهی می شود
استاد اخلاق حوزه علمیه با تاکید بر لزوم توبه در پیشگاه الهی گفت: هرگاه مومن پس از انجام گناهی در پیشگاه الهی تضرع و توبه کند خداوند او را می آمرزد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمدباقر تحریری امروز در جلسه درس اخلاق دفتر رهبر معظم انقلاب در قم گفت: فیض خداوند محدود به کسی نیست اگر چه جایگاه نبوت و امامت خاص است اما اینطور نیست که مقصدی که اولیا به آن رسیده اند محدود به ایشان باشد.

وی افزود: در دعای وداع ماه مبارک رمضان در صحیفه سجادیه چنین درخواست شده است که هر دعایی که در حق خوبانت مستجاب شده به ما هم اعطا بفرما که این دعاها می خواهد توجه ما را به این سمت معطوف بدارد که هر کسی می تواند با شرایط به مقامات عالیه دست پیدا کند.

تولیت مدرسه علمیه مروی با اشاره به آیه یتلو علیهم آیاته ابزار کرد: در روایات منظور ار این آیه حضرت امیرالمومنین (ع) توصیف شده است که پس از نبی اکرم اولین مسلمان و اولین تسلیم شونده در برابر فرمان الهی می باشد.

استاد حوزه علمیه با تاکید براینکه مقام تسلیم دارای مراتبی است، اظهار کرد: بالاترین مقام تسلیم را حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی به آن رسیدند که در دعاهای این ماه برای کسب مقامات الهی برای انسان ها بیان شده است و همانطور که در زیارت امین الله آمده است کسی که می خواهد مقام عالیه معنویات را کسب کند باید یک شیفتگی نسبت به آخرت از خود نشان دهد.

وی با اشاره به حالت اعراض از شئونات دنیا عنوان کرد: امیرالمومنین (ع) در نهج البلاغه به ما سفارش می کنند که جهت دادن تعلقاتمان به خدا را بیشتر کنیم و قلب و روحمان را در حالی که در دنیا هستیم از آن خارج کنیم و حرص و ولع نسبت به آخرت داشته باشیم.

آیت الله تحریری با اشاره به روایتی که برخی از محبین قلباً و ظاهر محب اهل بیت هستند، تصریح کرد: امام صادق می فرماید این دسته اعلی از محبین به مراتب بالای ایمان دست یافته اند لذا ما هم می توانیم به این مقام برسیم البته باید در هر مسأله ای که در وادی معرفت تصمیم گرفتیم باید شرایط آن را هم فراهم کنیم تا به مقامات عالیه برسیم.

تولیت مدرسه علمیه مروی افزود: همه ما به نوعی گرفتار مسائل مادی و نفسانی هستیم که اگر با صدق نیت به دنبال رفع مشکلات و گرفتاری هایمان باشیم به راه های نجات آن ها نیز دست خواهیم یافت لذا صدق بسیار مهم است و پیدا کردنش تلاش و جد مضاعفی را می طلبد.

وی با تاکید براینکه اگر انسان در پیشگاه خدا تضرع کند، خداوند به او با رحمت نظر می افکند، خاطرنشان کرد: هرگاه مومن گناه می کند عرش الهی به لرزه در می آید منتها در پایان می فرماید اگر مومن برگردد و در پیشگاه الهی تضرع و توبه کند خداوند او را می آمرزد.

آیت الله تحریری شک و غلبه هوا را باطل کننده یقین برشمرد و ابراز کرد: امام علی (ع) فرمود علمتان را با جاهل باطل نکنید برخی چون مقصد را متوجه نشده اند علمشان تبدیل به جهل می شود لذا باید پس از فهم به آن عمل کرد.

وی در پایان با بیان اهمیت صدق نیت در اعمال ادامه داد: اگر صدق نیت در اعمال داشته باشیم خداوند از ما دستگیری می کند.

ارسال نظرات