۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۸
کد خبر: ۷۰۸۷۷۴
حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد:

سیاست منهای عدالت جایی در تفکر انقلابی امیرالمؤمنین ندارد

سیاست منهای عدالت جایی در تفکر انقلابی امیرالمؤمنین ندارد
امام جمعه موقت تهران گفت: کارآمدترین زیرساخت‌های توسعه و پیشرفت در پرتو آراستگی مدیران ارشد و میانی به عدالت، تقوا و اراده آن‌ها برای فهم معارف قران و عترت تحقق می‌یابد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین ابوترابی فرد، امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های عبادی سیاسی نماز جمعه تهران با بیان اینکه باید مقامات ارشد و اجرایی کشور راه را برای اجماع علمی هموار کنند گفت: باید نخبگان سیاسی، علمی، جامعه دانشگاهی و ... با مشکلات و چالش‌های اقتصادی مورد تعامل و گفتگوی جدی قرار گیرند.

وی افزود: ما برای برون رفت از تنگنا‌ها با الهام از سیاست‌های کلی ابلاغی در حوزه مسائل اقتصادی باید به یک تصمیم مورد حمایت جامعه علمی و نخبگان سیاسی برسیم.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد با بیان اینکه قرآن، سنت پیامبر، سیره و کلمات پیشوایان و عترت پیامبر اعظم باید مبنای مدیریت باشد ابراز داشت: تصمیم باید مبتنی بر دانش باشد؛ نه تصمیمی که بعد از چند روز مورد نقد نخبگان علمی و جامعه مدیریتی کشور قرار گیرد.

وی افزود: تصمیمات متقن مبتنی بر پشتوانه‌های علمی و کارشناسی و قابل دفاع، ثمره محور قرار گرفتن قرآن کریم خواهد بود و آنچه در شرع مقدس بیان شده است، مسیر حرکت را تعیین می‌کند.

امام جمعه موقت تهران تیم اقتصادی دولت را برای تمرکز و سرمایه گذاری بر نظرخواهی از جامعه علمی و نخبگان سیاسی دعوت کرد و ابراز داشت: این مهم نیازمند برنامه جامع، مدیریت شایسته مدیران عالم، کارآزموده، صبور، برخوردار از سعه صدر، خردمند، خردورز، با انگیزه، پرنشاط و شجاع است.

وی افزود: دولت محترم بر اصلاح ساختار و عملکرد اقتصادی کشور مصمم است و امروز بیش از گذشته نیازمند اصلاح ساختاری هستیم که بسیار ضروری است و نمی‌توان اغماض کرد.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد در بیان اهمیت توضیح شفاف اصلاح‌های ساختاری به مردم ابراز داشت: رنج‌های اقتصادی امروز نتیجه ناگریز و قطعی سیاست‌های اقتصادی در دهه‌های گذشته است که بدون تردید سیاست پولی و مالی کشور باید اصلاح شود.

وی ادامه داد: سیاست چاپ، نشر و توزیع گسترده پول، سیاست پولی انبساطی تأثیرات زیانباری بر تولید و رشد اقتصادی داشته و از عوامل کلیدی رشد تورم و کاهش ارزش پول ملی به شمار می‌رود.

امام جمعه موقت تهران با تأکید بر زیان‌های سیاست پولی انبساطی و سیاست‌های غلط در اقتصاد خاطر نشان کرد: اگر سیاست پولی انبساطی، رشد پایه پولی، استقراض از سیستم بانکی و ... گره گشای مشکلات اقتصادی بود و می‌توانست نرخ رشد بلند مدت را افزایش دهد، هیچ کشوری در دنیای امروز با مشکلات اقتصادی روبرو نبود.

وی ادامه داد:‌ زیرا برای رشد پایه پولی همه کشورها، استقراض از بانک مرکزی کار ساده‌ای است.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد خواستار فراهم شدن تریبون‌هایی در رسانه ملی برای کارشناسان و چهره‌های مشهور اقتصادی شد و توضیح داد: آن‌ها باید برای مردم توضیح بدهند که سیاست نرخ رشد پول در سطح محدود و باثبات متناسب با نرخ رشد اقتصادی می‌تواند نقش مؤثری در کنترل و مهار نرخ تورم داشته باشد.

وی افزود: آثار و نتایج این سیاست در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت باید برای مردم تبیین شود؛ سیاست مالی یعنی تعیین مخارج دولت و مخارج دولت مهم‌ترین ابزار سیاست مالی است.

امام جمعه موقت تهران با تأکید بر ناتوانی سیاست‌های پولی و مالی دولت‌ها در دهه‌های اخیر جهت تأمین رشد اقتصادی بالاتر و ثبات اقتصادی ابراز داشت: باید این سیاست‌ها مورد تجدید نظر قرار بگیرد، دولت به این اذعان دارد و تجدید نظر در این سیاست‌ها را در دستور کار قرار داده است.

وی ادامه داد: اما باید برنامه اصلاحات ساختاری اقتصاد جهت تحول در شاخص‌های کلان اقتصادی برای مردم توضیح داده شود.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد طراحی نظام بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد در پاسخ و تأکید رهبر انقلاب را یک راه حل دانست و ابراز داشت: باید به طور جدی از همین امروز از صاحب نظران و مدیران کارآزموده دعوت شود و مردم نیز در جریان قرار گیرند که برنامه دولت محترم برای اصلاح نظام بودجه ریزی چیست.

وی افزود: مدیریت صحیح درآمد‌های نفتی از سوی دولت و فراهم آوردن زمینه هدایت این درآمد‌ها به صندوق توسعه ملی راه نجات کشور است و گمان نمی‌کنم یک نفر از نخبگان سیاسی علمی و دانشگاه در این امور تردید داشته باشند.

امام جمعه موقت تهران از دولت خواست تا برنامه خود را اراده کند و گفت: دولت نخبگان را به کمک بطلبد و با تلاش برای رسیدن به اجماع در این مسیر گام بردارد، اگر تصمیمات اصلاحی اتخاذ می‌شود، باید مردم در جریان قرار بگیرند.

وی ادامه داد: اگر دولت تصمیم دارد نحوه پرداخت یارانه‌ها را اصلاح کند که امروز در اراده دولت است، باید مردم در جریان قرار گیرند و قبل از اجرای طرح نحوه جبران یارانه‌ها عملی گردد؛ مردم باید به آرامش برسند و در کنار دولت قرار گیرند تا اصلاحات اقتصادی شکل بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد از نخبگان سیاسی و علمی درخواست کرد تا نزاع‌های سیاسی را کنار بگذارند و گفت: اگر نجات کشور را می‌خواهیم دست در دست هم بدهیم، اولاً تصمیم صحیح اتخاذ کنیم و سپس برای اجرای تصمیم صحیح همه جریان‌های سیاسی دوست‌دار ایران در کنار هم قرار بگیرند.

وی با اشاره به فرمان حضرت علی به مالک اشتر به عنوان استاندار مصر گفت: فراز‌های بلند این منشور برآمده از آموزه‌های وحیانی و قرآنی که تبیین کننده نظریه دولت در اندیشه سیاسی و عقلانیت دینی امیرالمؤمنین علی (ع) است.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: از این کلام نورانی به خوبی استفاده می‌شود که نظریه دولت در اندیشه دینی و اسلامی آکنده از ارزش‌های اخلاقی و متعالی انسانی است و از ساختار و هندسه اختصاصی خویش برخودار می‌باشد.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد با بیان اینکه نظریه سیاسی حضرت علی (ع) تجسم واقعی عقلانیت دینی است توضیح داد: منبع نهایی اقتدار، خداوند سبحان است؛ بنابراین قانون الهی یعنی احکام اولیه و ثانویه مبنا و اساس قدرت سیاسی در جامعه اسلامی و نظام دینی به شمار می‌رود.

وی افزود: مبنا، قوانین مبتنی بر آموزه‌های وحیانی هستند که از نگاه علی (ع) دو آرمان و هدف والا از حکمرانی و سیاست‌ورزی؛ یعنی فراهم آوردن زمینه تعلیم و تربیت و پاسخ به نیاز‌های مادی و معنوی انسان‌ها و در یک کلمه توسعه انسانی و ساخت یک کشور مدرن با زیباترین و کارآمدترین زیرساخت‌های توسعه و پیشرفت در پرتو آراستگی مدیران ارشد و میانی به عدالت، تقوا، اراده و عزم آن‌ها برای فهم معارف قرآن و عترت تحقق خواهد یافت.

امام جمعه موقت تهران توصیه حضرت علی (ع) به مالک اشتر را یک فرمان مهم دانست و تبیین کرد: امیرالمؤمنین بعد از تبیین اهداف کلیدی از حکمرانی می‌گوید‌ ای مالک،‌ مدیران در نظام سیاسی، دینی و انقلابی، باید آراسته به تقوا باشید؛ سیاست منهای عدالت در تفکر انقلابی امیرالمؤمنین، جایی ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد با بیان اینکه عدالت و تقوا رمز مدیریت دینی در نظام سیاسی برآمده از اندیشه علی ابن ابیطالب است خاطرنشان کرد: سیاست منهای عدالت در تفکر انقلابی امیرالمؤمنین هیچ معنایی ندارد.

وی با اشاره به برگزاری با عظمت و پرشکوه راهپیمایی روز قدس، آن را نوید بخش وحدت امت اسلام برای دفاع از سرزمین قدس خواند و ابراز داشت: حقیقت این است که فلسطین امروز مسأله نخست جهان اسلام به شمار می‌رود.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به سخت گیری‌های غیر انسانی مزدوران رژیم صهیونیستی با برپایی ایست و بازرسی‌های مختلف تجمع بیش از ۲۰۰ هزار نفری اجتماع عظیم قدس و نماز جمعه بیت المقدس را مورد توجه دانست و اظهار داشت: این حضور بسیار امید بخش، امیدزا و برای دشمنان اسلام و مسلمین پیام آور یأس و ناامیدی است.

وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی دیروز در موضع تهاجمی قرار داشت، در جنگ ۶ روزه سال ۱۹۶۷ میلادی نماد این تهاجم بود که در ظرف ۶ روز سه کشور اسلامی، مصر عبدالناصر، سوریه و اردن مورد تجاوز صهیونیست‌ها قرار گرفت که وسعت سرزمین‌های اشغالی به بیش از سه برابر افزایش پیدا کرد.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد با بیان تبدیل موضع تهاجمی اسرائیل به موضع تدافعی محض خاطرنشان کرد: امروز صهیونیست‌ها در محاصره غزه، کرانه باختری، مقاومت اسلامی لبنان، حشدالشعبی عراق، رزمندان دلیر یمن و امت اسلامی قرار دارند و شرایط کاملاً متفاوت است.

وی ادامه داد: امروز امت فلسطین، قهرمانان غزه، زنان و مردان فلسطینی کرانه باختری، مردان فلسطینی ساکن سرزمین‌های اشغالی ۱۹۴۸ همگی در کنار هم قرار دارند و یک وحدت و انسجام میان آن‌ها است و این وحدت امید به آینده دستاورد اقتدار محور مقاومت است؛ محور مقاومت، این پیام را برای قهرمانان فلسطین دارد که امت اسلام با اقتدار در کنار شما است.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات