۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۷
کد خبر: ۷۱۳۰۵۰
مرتجعین خرابکار (۶)؛

قوه قضاییه نباید در محاکمه خرابکاران کوتاهی کند

قوه قضاییه نباید در محاکمه خرابکاران کوتاهی کند
حجت‌الاسلام ملک زاده گفت: اگر ما دیدگاه رهبر انقلاب را رصد کنیم، به این مفهوم می‌رسیم که خرابکاری از دیدگاه ایشان پیامد و نتیجه ارتجاع است.

اشاره: جمهوری اسلامی ایران بعد از ۱۴۰۰ سال تلاش بی‌وقفه میلیون‌ها شهید گمنام و نامدار تشکیل شد. شاید این تصور غلط وجود داشته باشد که هر کس خیانت کند، تنها خون شهدای دوران انقلاب اسلامی را پایمال کرده باشد؛ اما به عقیده‌ای نه‌ تنها خون شهدای دوران انقلاب اسلامی بلکه خون تمام شهدایی که از زمان دعوت پیامبر گرامی اسلام تا پیش از نفخ صور به شهادت می‌رسند را پایمال می‌کنند. عالم بزرگی همچون شهید نواب صفوی آرزو داشت انقلاب اسلامی محقق شود و در چنین فضایی حتی نقش رفتگر شهرداری را ایفا کند.

اما دوره به دوره خیانت‌ها و کم‌کاری‌های برخی از مسؤولان باعث شد تا کشور از نظر اقتصادی و معیشتی تا حوزه‌های سیاسی و فرهنگی در وضعیتی قرار بگیرد که داشتن یک کشور آرام آرزو باشد و حتی کسی به‌خیال آنچه که نظام اسلامی برای آن تأسیس شده بود هم نباشد. انقلاب اسلامی برای تحقق واقعی تمدن نوین اسلامی بود که به دنبال آن زمینه‌های جدی را برای ظهور مهدی موعود فراهم سازد.

از این رو خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا به سراغ حجت‌الاسلام محمد ملک‌زاده، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی رفت تا پیرامون ابعاد جلوگیری از نفوذ مرتجعین و همچنین لزوم مقابله و مجازات خرابکاران در کشور بحث و گفتگو کند.

رسا ـ منظور رهبر انقلاب از مرتجعین و خرابکاران و لزوم مقابله با آن‌ها چیست؟

رهبر معظم انقلاب در سخنرانی ۱۴ خرداد امسال بحث مرتجعین و خرابکاران را مطرح کردند. یکی از مسائلی که در وضعیت کنونی ما به طور جدی با آن مواجه هستیم. رهبر معظم انقلاب به طور دقیق به این مسأله ورود کردند و لزوم مقابله با آن‌ها را مورد تأکید قرار دادند.

رهبر معظم انقلاب در تعبیری که به مفهوم مرتجعین اشاره کردند، بیان کردند که شاید ما از مرتجع تصور کنیم یعنی کسی که یک لباس نامناسب یا سنتی به تن دارد و یا عرق چینی به سر گذاشته است، نیست؛ بلکه مفهوم ارتجاع در بیان ایشان به معنای بازگشت به سیاست و سبک زندگی غربی است.

یعنی ما نفوذ سبک زندگی غربی که امروز افراد بسیاری به دنبال این هستند که مانند قبل از انقلاب در دوران رژیم منحط پهلوی، نفوذ و سبک زندگی غربی را در ایران ترویج کنند یا به دنبال این هستند که ویژگی‌ها و مشخصات آن دوران را در ایران حاکم کنند. ارتجاع در تعبیر رهبر معظم انقلاب به این صورت است.

 

قوه قضاییه نباید در محاکمه خرابکاران کوتاهی کند

افرادی که به دنبال اجرای سند ۲۰۳۰ در دولت قبل بودند، نوعی نگاه مرتجع را دنبال می‌کردند. سند ۲۰۳۰ که به‌طور کامل مبتنی بر فرهنگ و الگوی غربی شکل گرفته بود را می‌خواستند در نظام آموزشی کشور پیاده سازی کنند. این یک نوع ارتجاع به دوران قبل از انقلاب و دورانی بود که ایران کامل زیر سلطه غرب بود و در تمام مسائل سیاسی، فرهنگی و اقتصادی تحت سلطه غربی‌ها قرار داشت.

رهبر انقلاب به بحث خرابکاری‌های کشور نیز اشاره کردند. تصور من این است خرابکاری یکی از نتایج ارتجاع در کشور باشد. اگر ما دیدگاه رهبر انقلاب را رصد کنیم، به این مفهوم می‌رسیم که خرابکاری از دیدگاه ایشان پیامد و نتیجه ارتجاع است. کسانی که در کشور به دنبال پدیده ارتجاع هستند، طبیعی است که می‌توانند در مسائل مختلف از جمله اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اطلاعاتی، امنیتی و ... خرابکاری‌هایی کنند که می‌تواند برای کشور، نظام و مردم هزینه‌های سنگینی را به دنبال داشته باشد.

رسا ـ با توجه به تأکید مکرر رهبر انقلاب برای محاکمه خرابکاران؛ خرابکاران در کشور چه کسانی هستند و چه ویژگی‌هایی دارند؟ وظیفه نهاد‌های مختلف اعم از قوای سه‌گانه کشور برای اجرای این فرمان رهبر انقلاب چیست؟

کسانی که در کشور به نوعی نگاه مرتجعانه دارند؛ چه در فکر و چه در عمل، جزو خرابکاران به حساب می‌آیند. نگاه ارتجاع در کشور افراد را به خرابکاری در کشور می‌رساند. عاملان خرابکاری در حقیقت در صف اول جبهه نقض قانون و بی‌اعتنایی به چارچوب و ضوابط مشخص شده در یک کشور هستند.

خرابکاران در هرکشوری باعث می‌شوند خسارت‌های وسیعی به کشور و نظام حاکمه آن وارد شود. افرادی که در بحث اقتصادی به دنبال پیاده کردن اقتصاد غربی هستند یا به دنبال افرادی که جزو مرتجعین هستند، سوء استفاده‌های قابل توجهی را در مباحث اقتصادی انجام می‌دهند. سوء استفاده اعم از اینکه اختلاس‌ها و دزدی‌هایی را در کشور انجام می‌دهند.

همین افراد در موضوعات و مسائل فرهنگی تلاش می‌کنند جامعه را به سمت فرهنگ غربی ببرند که همین باعث خرابکاری در فرهنگ موجود اسلامی جامعه می‌گردد. آن‌ها در بحث صنعت خرابکاری‌هایی را رقم می‌زنند که به دنبال آن هزینه‌های سنگینی را به صنعت کشور تحمیل می‌کنند.

افرادی نیز در بحث اطلاعات و امنیت کشور جاسوس یا تحت نفوذ سیستم‌ها و دستگاه‌های بیگانه هستند، خرابکاری‌های عظیم و گسترده‌ای را در بحث اطلاعاتی و امنیتی کشور مرتکب می‌شود. تمام این موارد باید مورد رصد دقیق نیرو‌های نظامی قرار بگیرند که در رأس آن‌ها قوه قضاییه قرار دارد.

قوه قضاییه نباید در محاکمه خرابکاران کوتاهی کند

قوه قضاییه باید در مواجهه با خرابکاران، برخورد جدی و قاطعی با آن‌ها داشته باشد. اگر قوه قضاییه در این مسأله کوتاه بیاید و با آن‌ها مسامحه کند، شاهد گسترش این خرابکاری‌ها در ابعاد مختلف کشور و در عرصه‌های مختلف اقتصادی، امنیتی، سیاسی، فرهنگی، اطلاعاتی و ... خواهیم بود که به ضرر کشور و مردم خواهد شد.

رسا ـ نتیجه، ثمره و درس عبرتی که جلوگیری از نفوذ مرتجعین و مجازات خرابکاران خواهد داشت هم برای مردم و هم برای افرادی که در این مسؤولیت‌ها قرار خواهند گرفت چیست؟

از دوران رژیم منحط گذشته پهلوی تا امروز را رصد کنیم، این افراد مرتجع و خرابکار در کشور پیامد‌های نامطلوبی را برای جامعه، مردم و کشور پدید آوردند. در زمان حکومت پهلوی شاهد بودیم چطور این خرابکاران تحت نفوذ و سلطه غرب به چه شکلی با امنیت، مصالح و منافع کشور به راحتی بازی می‌کردند. همان افراد به راحتی بخش‌های مهم از کشور را جدا می‌کردند که نتیجه همان خرابکاری‌های سیاسی بود. هیئت حاکم بر ایران در دوران رژیم گذشته چنین پدیده‌ها و صدمه‌های شومی را پدید آوردند.

تمام افرادی که بعد از انقلاب امتداد این تفکرات را دنبال می‌کردند، صدمه‌های بسیار شدیدی را برای کشور پدید آوردند. برای مسؤولین کشور در هر مقام و پستی که هستند و لازم نیست حتماً هر کسی که پست کلیدی داشته باشد، بلکه حتی اگر مسؤولی در پست و مسؤولیت کوچکی در اداره خود، باید وظیفه خود را به نحو احسن دنبال کند.

قوه قضاییه نباید در محاکمه خرابکاران کوتاهی کند

هر کسی در هر پست و مقامی که در انجام وظایف محوله خود کوتاهی می‌کند باعث خرابکاری در کشور می‌شود. تبعات آن نیز در پست‌ها و مسؤولیت‌های کلیدی بالاتر، بیشتر خواهد بود. اگر همواره قوه قضاییه بخواهد پیگیر قانونی کمترین تخلف‌ها و کوتاهی‌ها نباشد، خرابکاران در کشور بیشتر خواهند شد و با افزایش میزان خرابکاری در کشور روبرو خواهیم بود.

مسؤولان قوه قضاییه در کشور باید به‌صورت جدی مواجهه با خرابکاران را در کشور دنبال کنند. اگر مسؤولان قوه قضاییه این پیگیری‌ها را داشته باشند، مردم هزینه نقض قانون‌ها از سوی خرابکاران را پرداخت نخواهند کرد. البته مردم باید پیگیر مطالبه این برخورد قانونی باشند.

رسا ـ وظیفه مردم در قبال این تأکیدات رهبر انقلاب چیست؟

حضرت علی (ع) در نهج البلاغه می‌فرمایند که مردم وظیفه نظارتی دارند. آن‌ها با نظارت دقیق بر حکومت‌ها و حاکمان می‌توانند آن‌ها را در بهبود فرآیند حکومت داری و در انجام وظایف حومتی موفق کنند. مردم در اولین گام خود با بحث نظارت می‌توانند جلوی کسانی که به دنبال تخطی از قانون و خرابکاری در کشور هستند را بگیرند و خرابکاران را مورد بازخواست قرار دهند.

مردم باید از مسؤولان قضایی بخواهند و مطالبه کنند تا در مقابل کسانی که در کشور مرتکب خرابکاری‌های مختلف می‌شوند را بگیرند. مردم وظیفه دارند تا از این دو طریق از دستگاه قضایی و مصالح و منافع واقعی کشور محافظت و حراست کنند تا کشور بتواند راه رشد و آبادانی را در پیش بگیرد.

رسا ـ از این که فرصتتان را در اختیار خبرگزاری رسا قرار دادید تشکر می‌کنم.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات