۰۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۶
کد خبر: ۷۱۳۰۹۲
رئیس اداره کل تبلیغات اسلامی قم تشربح کرد؛

فعالیت‌های تحولی اداره کل تبلیغات اسلامی قم / به دنبال تربیت اراده ها هستیم

فعالیت‌های تحولی اداره کل تبلیغات اسلامی قم / به دنبال تربیت اراده ها هستیم
حجت الاسلام شعبان زاده با تشریح فعالیت‌های تحولی اداره تبلیغات اسلامی استان قم، گفت: ۵ هزار کنشگر شناسایی شده اند و طی یک دوره‌هایی آموزش های لازم را می بینند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام شعبان‌زاده رئیس اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم در نشست خبری سالروز تأسیس این سازمان گفت: رسالت جدید سازمان تبلیغات اسلامی راهبری زیست بوم محیط فرهنگی و تبلیغی کشور است؛ به این معنا که مجموعه‌های فرهنگی کشور بر مبنای اولویت‌ها، هماهنگی‌هایی بین دستگاه‌های فرهنگی داشته باشند.

وی افزود: سازمان تبلیغات اسلامی هماهنگ کننده و پیگیری کننده این اقدامات در سطح کشور خواهد بود از همین رو ستاد ساماندهی مناسبت‌های فرهنگی با مسئولیت سازمان تبلیغات اسلامی است؛ همچنین دبیرخانه شورای تعالی مساجد استان با مسئولیت سازمان تبلیغات فعالیت می کند؛ سازمان تبلیغات می‌تواند نسبت به هماهنگ سازی دستگاه فرهنگی پیشگام و مسئول باشد.

حجت الاسلام شعبان زاده گفت: دستگاه و مجموعه‌ای که می‌خواهد راهبری کند چهار شأن را باید دارا باشد که محتواسازی، شکوفاسازی ظرفیت‌های انسانی و دستگاهی و هدایت گفتمانی از جمله این شئون است؛ نابسامانی‌های فرهنگی به یکی از این ۴ مورد بر می‌گردد و وضعیتی که در استان با آن مواجه هستیم ناشی از ضعف و قوت این مؤلفه‌ها است.

وی با اشاره به لزوم حل معضلات اجتماعی، گفت: در دوره جدید با یک سال مطالعه و بررسی‌های میدانی و آسیب شناسی گذشته سه اقدام اساسی و نجات بخش را راه برون رفت از وضعیت فعلی می‌دانیم؛ بسیاری از متدینین نگران هستند که چرا وضعیت حجاب اینگونه است و برای حل آن باید به صورت اقدام کرد؛ مردمی سازی تبلیغ یکی از برنامه‌های سازمان تبلیغات اسلامی است.

رئیس اداره تبلیغات استان قم با اشاره به راهبری و تربیت اراده‌های عمومی گفت: اگر این راهبری و تربیت به درستی صورت بگیرد سامان بخش محیط‌های فرهنگی خواهد شد؛ از طریق جهاد تبیین می‌توان قیام عمومی ایجاد کرد تا خود مردم برای اتقای جامعه تلاش کنند.

وی با اشاره به سه ساحت درگیری در دوران پس از انقلاب گفت: اولین درگیری انقلاب استعمار کهن و اشغال سرزمینی بود و در مرحله بعد با استعمار نو و سپس با جنگ اراده‌ها درگیر بود که با کمک مردم از دو مرحله اول عبور کردیم و با هدایت اراده‌ها به نفع جبهه حق و بستر سازی برای قیام اراده‌های عمومی می‌توان که هماهنگی صورت داد.

حجت الاسلام شعبان زاده گفت: این هدایت اراده‌ها به این هدف است که با اراده و تشخیص، ولی نزدیک شود و  اینگونه که مردم تشخیصشان درست می‌شود و اراده هایشان از طریق جهاد تبیین قوی می‌شود؛ در برنامه عملیاتی سازمان تبلیغات قم ۵ هزار نفر از کنشگران عرصه فرهنگی اجتماعی استان شناسایی شدند که مشتمل بر امامان جماعات مساجد، معلمان، اساتید دانشگاه، فرهیختگان، نخبگان، فرهیختگان، بانوان و کنشگران عرصه زن و خانواده، اهالی رسانه و هنر و کنشگران مردمی هستند.

وی با اشاره به شناسایی ۵ هزار نفر کنشگر در استان قم، گفت: گروه‌های کوچک ۱۰ تا ۲۰ نفره عصر هر روز در سازمان تبلیغات دعوت می‌شوند و چیستی، چرایی چگونگی جهاد تبیین را آموزش می‌بینند و صنف به صنف تا پایان ۱۴۰۱ عملیات تربیت ۵ هزار کنشگر عرصه جهاد تبیین به کمک کنشگرانی که مدرس هستند صورت خواهد گرفت.

حجت الاسلام شعبان زاده تصریح کرد: با استفاده از ظرفیت ۵۰۰ مدرس و ۵ هزار کنشگر به میان همه مردم می‌رویم تا مردم با خود گفت‌وگو کنند؛ راهبری اراده‌هایی که آماده جهاد شده اند از طریق طراحی و نهادینه سازی الگوی حکمرانی مردمی صورت خواهد گرفت؛ در الگوی حکمرانی مردمی مدل سازمان تبلیغات اسلامی ۴ ضلع دارد که میدان عملش محله است و پایگاه محوری حکمرانی نیز مسجد و رهبری این حرکت نیز امام مسجد تعریف شده و کارگزاران این حکمرانی را مردمی قرار داده ایم.

وی افزود: در سال ۱۴۰۱ تعداد ۴۰ مسجد انتخاب شدند و جلسات توجیهی برگزار شد و در حال برگزاری و پشتیبانی‌هایی برای تقویت مدل حمرانی مردمی مسجد محور با امامت امام هستیم که مهم‌ترین هدفش حل مسائل مردم همان محله است؛ بنابر فرمان رهبری احتیاج به شکل گیری حلقه‌های میانی داریم و دولت هم به دنبال مردمی سازی امور است.

رئیس اداره کل تبلیغات اسلامی قم گفت: مساجد سنگری برای وقوع انقلاب بود که در بقا و گسترش اهداف انقلاب نیز سنگری قوی و قابل استفاده هستند؛ تعدد مراکز متولی مسجد زیاد است و به دنبال کاهش و هماهنگ سازی آن هستیم که در یک شورایی همه متولیان مسجد جمع و هماهنگ شوند، زیرا امام جماعت توسط سازمان تبلیغات، هیأت امنا اوقاف، پایگاه مسجد با سپاه و... است؛ همگرایی از طریق تعریف برنامه و عملیات مشترک صورت می گیرد.

وی با اشاره به قدرت مردمی مساجد، بیان کرد: بیش از صد میلیارد تومان از ناحیه مساجد برای حل مشکل فقرا جمع آوری و در یک شبکه‌ای که خودشان دارند توزیع شد؛ نقطه کانونی جامعه هدف ما دانش آموزان هستند که در حال حاضر در شهر قم ۲۸۰ هزار دانش آموز داریم و با تعامل سازنده میان سازمان به دنبال تقویت سبک زندگی اسلامی میان دانش آموزان هستیم و اولویت آن از مدارس دخترانه آغاز می‌شود.

حجت الاسلام شعبان زاده مطرح کرد: پایه و عنصر محوری یک خانه مادر است و مادران بالقوه ما همین دانش آموزان دختر هستند؛ با آموزش و پرورش هماهنگی‌هایی صورت گرفته تا همکاری صورت گیرد؛ تربیت اراده‌های نسل نو بسیار مهم است که اولویت ما مدارس دخترانه، از طریق اصلاح سبک زندگی اصلاح زیست عفیفانه است.

وی افزود: اگر ۱۴۰ هزار نفر از جمعیت فعال استان قم نسبت به موضوع جهاد تبیین مجهز شوند خودشان پیشگام می‌شوند و این کار به تنهایی از دست سازمان بر نمی‌آید؛ با شتاب بخشی توسط سازمان تبلیغات و با هماهنگ سازی توسط سازمان تبلیغات این عملیات تبیین به معنای واقعی محقق خواهد شد.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی قم با بیان اینکه مهم‌ترین نیاز عصر حاضر مساجد استان حضور نیرو‌های جوان در مساجد است، خاطرنشان کرد:  ایجاد ۴۰ مرکز تربیت محور در برنامه‌های ما است، زیرا اگر مسجدی نوجوان نداشته باشد در آینده کارگزار ندارد و همه می‌دانیم کسانی که جنگ را اداره کردند از مساجد آمدند؛ از منطقه ۶ و ۲ شروع کرده ایم و از میان ۱۷۰ مسجد ۴۰ مسجد انتخاب شدند و ۲۵۰ نفر که استعداد این را داشتند مربی بشوند شناسایی شدند.

وی ادامه داد: در تابستان امسال دوره تربیت مربی ۴۰ مرکز تربیت محور اجرایی خواهد شد و در سال ۱۴۰۰ سازمان تبلیاغت ۱۸۰ برنامه ویژه بانوان طراحی کرده و به یک شبکه ۳ هزار نفره رسیده که از معلمان متدین، همه اقشار و اصناف مرتبط با بانوان و صاحبان مراکز تولیدی شهر قم تشکیل شده و سی منطقه راهیار بانو سه هزار نفر را برای مسائل همان محل فراهم کردیم.

حجت الاسلام شعبان زاده ابراز کرد: در استان قم ۱۵۰ مؤسسه قرآنی با مسؤولیت بانوان وجود دارند و حدود ۱۵۰ محافل خانگی داریم که نوعا بانوان مسئول آن هستند و کار‌های خیریه انجام می‌دهند؛ بانوان ساختار‌هایی دارند که توجه نشده و نهضت پیشرفت بانوان استان قم به دنبال روایت درست از ظرفیت‌های بانوان و حل مسائل آنان است.

وی با ابراز تأسف از فاصله گرفتن برخی بانوان از شأن مادری، تصریح کرد: گفتمان سازی در زمینه خانواده تنها از عهده سازمان بر نمی‌آید و با کار‌هایی از جنس «سلام فرمانده» که ۲۰ میلیون را پای کار آورد باید گفتمان سازی کرد و ما باید گروه‌های سرودی در خصوص عظمت مادر برای مثال راهبری کنیم.

ارسال نظرات