۱۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۷
کد خبر: ۷۱۳۷۳۵
حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد:

حکومت، با انسان‌های شایسته به بسط عدالت خواهد پرداخت

حکومت، با انسان‌های شایسته به بسط عدالت خواهد پرداخت
امام جمعه موقت تهران گفت: حکومت یکی از رسالت انبیاء است که با به‌کارگیری افراد شایسته می‌تواند در مسیر بسط عدالت قدم بردارد و حق را به مردم معرفی کند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدحسن ابوترابی فرد، امام جمعه موقت شهر تهران در خطبه های این هفته نماز جمعه تشخیص درست وظیفه و حرکت درست را لازم دانست و گفت: اگر این‌گونه حرکت کنیم قطعاً پیروزی، عزت و رستگاری در انتظار ماست.

وی با اشاره به تهدید‌های منطقه به ناتوی نظامی ادامه داد: اینکه برخی به ناتوی نظامی در منطقه جنوب غربی آسیا اشاره می‌کنند برای این است که شاهد این قدرت روز افزون امت اسلام هستند.

امام جمعه موقت شهر تهران با اشاره به پیروزی جنبش‌های مقاومت در منطقه توضیح داد: این حرکت اقتدار آفرین دنیای اسلام، منطقه خاورمیانه را از مدار اراده آمریکا خارج کرده و در مدار اراده ملت‌های مسلمان، معتقد، دلباخته به حق و قرآن قرار داده است که آن را در اراده مردم یمن و فلسطین و قهرمانان لبنان، سوریه و عراق می‌بینیم که مسیر حرکت امت اسلامی را تعریف می‌کنند.

وی سال‌های 60 و 61 را سال‌های سختی برای ملت ایران در مقابل دشمنان داخلی و خارجی دانست و ادامه داد: ششم تیرماه سال 60، رهبر فرزانه انقلاب اسلامی مورد سوء قصد قرار گرفت و در فردای آن روز با انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی ایران، مردان بزرگی و شخصیت‌هایی که از تمام توان خویش در دفاع از ملت ایران بهره می‌گرفتند و در پیشاپیش آن‌ها شهید عالی‌قدر بهشتی قرار گرفته بود، از بین ما رفتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد با اشاره به بمباران شیمیایی شهر سردشت ابراز داشت: برادران مسلمان و عزیز ما در کردستان همزمان با مردانی که برای عزت و اقتدار آن‌ها تلاش می‌کردند، به مقام رفیع شهادت نائل شدند و بسیاری از این خانواده‌های عزیز جانبازی سخت و بلند مدتی را تحمل کردند.

وی ادامه داد: یازده تیرماه 61 شهادت شهید محراب آیت الله صدوقی این ستاره پرفروغ آسمان ایران اسلامی بود، ملت بزرگ ایران از این حوادث سخت، بر اساس وعده قطعی الهی اگر خدا را یاری کنید، خداوند شما را یاری می‌کند و قدم‌هایتان را محکم می‌کند به پیروزی‌های بزرگ دست یافتند.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه این حوادث از عزت و اقتدار ملت ایران نکاست خاطرنشان کرد: هر یک از این حوادث در خلق قدرت برای ملت ایران و امت اسلام نقش تعیین کننده‌ای داشت.

وی افزود: با عنایت به اینکه روز هفتم تیرماه، روز قوه قضاییه نام گذاری شده و با نگاه به اهمیت این دستگاه در خلق قدرت، اقتدار، عدالت و امنیت و همچنین شکوه و عظمت برای ملت عزیز و بزرگوار داشته باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد با اشاره فرمان الهی به داوود نبی برای حکمرانی خاطرنشان کرد: بدون نظام سیاسی تراز راهی برای توسعه انسانی و تعالی جوامع بشری گشوده نخواهد شد، به همین جهت همه انبیاء در اندیشه نظام سازی و حکمرانی بودند و خداوند متعال خطاب به حضرت داوود می‌فرماید رسالت تو نظام سازی و حکمرانی است.

وی افزود: عمود نظام سیاسی در تراز قرآن کریم، انسان حق مدار، صالح و آراسته به ایمان و عمل صالح است که اساسی‌ترین رکن نظام سیاسی الهی، کارآمد و مقتدر قرار گرفتن انسان‌های صالح و شایسته در رده‌های کلیدی مدیریت است. 

امام جمعه موقت تهران عدالت فردی را مقدمه‌ای بر عدالت اجتماعی دانست و ابراز داشت: اگر مدیر عادل نباشد، نمی‌تواند در مسیر بسط عدالت قدم بردارد، انسان حق مدار است که می‌تواند نقش اساسی را در حرکت جامعه به سمت و سوی عدالت و قسط ایفا کند.

وی ادامه داد: هدف از حکمرانی و قضاوت، بسط قسط و عدالت است؛ عدالت ورزی یک تکلیف قطعی الهی است که همه ما بدون استثنا وظیفه داریم در مرحله اول برای آراستگی خود به عدالت قدم برداریم و سپس از تمام ظرفیت خود برای بسط عدالت در جامعه تلاش کنیم و این معنای امر به معروف و نهی از منکر است؛ اگر جامعه اسلامی به این خصیصه آراسته شود، شاهد یک تحول عظیم در دنیای اسلام و کشور اسلامی خواهیم بود. 

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد قسط و عدالت را متوقف بر شناخت حق دانست و گفت: یعنی ما در وهله اول باید حق را بشناسیم تا بتوانیم به آن آراسته شویم، باید معروف را بشناسیم تا آمر به معروف شویم یا منکر را بشناسیم تا خویشتن را از آن دور نماییم؛ شناخت حق یعنی شناخت وظیفه در همه سطوح حیات فردی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و نظامی بسیار اهمیت دارد.

وی افزود: انسان‌هایی می‌توانند در مسیر بسط عدالت قدم بردارند که حق را بشناسند و آراسته بدان باشند و بعد از شناخت حق است که می‌توانند در مسیر مقدس دفاع از حق و گسترش از حق در جامعه قدم بردارند که در نگاه اسلام برخلاف نظریه پردازان غربی، عدالت حول قراردادهای اجتماعی، تحلیل و تبیین فلسفی نمی‌شود و ساخته دست بشر نیست، بلکه میوه شیرین اجرای حق است که حق برآمده از نظام هستی، ایمان به مبداء و معاد، فهم نیازهای فطری انسان و معارف وحیانی، عقلانی و علمی است.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات