۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۰
کد خبر: ۷۱۳۹۶۶
عباس که سرپناه زینب باشد؛

پایان ساخت ضریح عقیله بنی هاشم (س) در عراق

پایان ساخت ضریح عقیله بنی هاشم (س) در عراق
ساخت ضریح جدید حرم حضرت زینب کبری (س) توسط عتبه حضرت ابالفضل العباس (ع) در کربلا به اتمام رسید و قرار است به زودی به سوریه منتقل شود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، امروز (یک شنبه) ایرنا، عتبه مقدسه حضرت ابالفضل العباس (ع) با اعلام تکمیل ساخت ضریح حضرت زینب (س) اعلام کرد که عوامل این اقدام هنرمندانه، همگی عراقی هستند و آن طور که «کاظم عباده» ناظر طرح گفته برای اولین بار در تاریخ عراق، پای سازه یک ضریح مطهر، عبارت «ساخت عراق» نگاشته شده است.

کاظم عباده عضو شورای اداری عتبه حضرت عباس (ع) و ناظر طرح می گوید: دو امر معنوی و مادی در تکلیف عتبه عباسی و اهتمام آن به این اقدام مبارک نقش داشته اند تا به طور خاص ضریح حضرت زینب (س) ساخته شود، عامل معنوی این است که حضرت عباس (ع) کفیل زینب کبری (س) در تمام حیاتش بود و در این ۱۴۰۰ سال هم بوده است.

عباده ادامه داد: اما عامل مادی این موفقیت، آن است که عتبه مقدس عباسی تنها طرفی (در عراق) است که کارگاه ویژه ساخت ضریح و مشبک های مقدس را دارد. این ضریح با سایر ضریح ها از حیث استفاده از طلا، نقره، چوب و مواد دیگر تفاوت ندارد، بلکه آنچه آن را متمایز می کند، معماری منحصر بفرد و جدید آن در دنیای ساخت سازه های مشبک و ضریح است.

وی می افزاید: طراحی اثر، کار دکتر «امین النوری» استاد طلاکاری و طراحی در دانشکده هنرهای زیبای بغداد است؛ خطاطی آن نیز اثر رئیس جمعیت خطاطان عراقی استاد دکتر «روضان بهیة» و طلاکاری داخلی سازه، اثر استاد «حسام روضان» است. این اثر، تماما عراقی است و همه هنرمندان نیز از بخش ساخت ضریح و مشبک های مقدس تابع دبیرکل عتبه مقدس حضرت عباس (ع) هستند.

برآورد اولیه این بود که ساخت ضریح حضرت زینب (س) ۳۰ ماه به طول انجامد، اما به گفته مسئولان عتبه، با اخلاص و فعالیت بی دریغ هنرمندان عاشق اهل بیت (علیهم السلام) در ۲۱ ماه تمام شد.

در ضریح عقیله بنی هاشم، چوب صاج در انواع مختلف، ۳ هزار کیلوگرم استیل، ۲ هزار کیلوگرم مس، ۵۰۰ کیلوگرم نقره، ۵ کیلوگرم طلا، شیشه مینا و سنگ های مرمر اونکس به کار رفته است./۹۸۸/

ارسال نظرات