۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۹
کد خبر: ۷۱۴۱۵۶
دبیر دوسالانه علوم انسانی با رویکرد اسلامی:

امسال در ۱۱ رشته علوم انسانی فراخوان داده می شود

امسال در ۱۱ رشته علوم انسانی فراخوان داده می شود
کافی گفت: امسال در ۱۱ رشته علوم انسانی فراخوان داده می شود که برخی از رشته ها شامل خانواده، روانشناسی، علوم تربیتی، حقوق و فقه اجتماعی با رویکرد اسلامی می شود.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، مجید کافی دبیر دوسالانه کتاب علوم انسانی با رویکرد اسلامی با اشاره به تصویب مصوبه هیئت امنای پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با رویکرد اسلامی اظهار داشت: مصوبه ای توسط هیئت امنای پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تصویب شد که دوسالانه کتاب علوم انسانی با رویکرد اسلامی برگزار شود که سال ۱۳۹۹ مصوبه آن از هیئت امنا گرفته و برای نخستین بار در سال ۱۴۰۰ عملیاتی شد.

وی در خصوص اهداف این دوسالانه افزود: ارتقا و تقویت نقش پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در زمینه راهبری مطالعات علوم انسانی با رویکرد اسلامی یکی از اهداف است.
وی بیان کرد: از دیگر اهداف می توان به تقویت بنیه علمی پژوهشگاه در زمینه علوم انسانی با رویکرد علوم اسلامی با شناسایی نخبگان، صاحب نظران و ایده پردازان در داخل و خارج از ایران اشاره کرد.

دبیر دوسالانه کتاب علوم انسانی با رویکرد اسلامی گفت: شبکه سازی بین صاحب نظران از دیگر اهداف است تا پس از شناسایی در عرصه ملی و بین المللی بتوانیم بانکی از صاحب نظران داشته باشیم و شبکه ای بسازیم که با یکدیگر ارتباط داشته باشند.

وی عنوان کرد: از دیگر اهداف، فرهنگ سازی در زمینه علوم انسانی با رویکرد اسلامی است تا منشاء ایده های مختلف در این زمینه شود.

معاون پژوهش، آموزش و فناوری پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: حمایت از رساله ها و پایان نامه ها در حوزه علوم انسانی با رویکرد اسلامی در سطح حوزه های علمیه و دانشگاه ها از دیگر اهداف است.

وی ابراز کرد: نقد آثاری که در علوم انسانی در زمینه علوم اسلامی وجود دارد چه آثار پژوهشگاه و آثار دیگر پژوهشگران و همچنین حمایت از اندیشمندان و آثار آن ها از دیگر اهداف می باشد.

وی گفت: در اولین دوره این رویداد که در سال  ۱۴۰۱ برگزار می شود کتاب های منتشر شده از فروردین سال ۹۹ تا پایان سال ۱۴۰۰ پذیرفته می شود، همچنین طرح های پژوهشی آماده انتشار را نیز شامل می شود یعنی چنانچه فردی کتابی نوشته یا تحقیق انجام داده که آماده چاپ است در فراخوان ارزیابی می شود و چنانچه حد نصاب پذیرش را بدست آورد، قرارداد چاپ بسته می شود.

دبیر دوسالانه علوم انسانی با رویکرد اسلامی ادامه داد: همچنین طرح نامه های پژوهشی را شامل می شود یعنی زمانیکه محققی طرح نامه ای دارد که اجرا نشده چنانچه با آن ها قرارداد منعقد شود پس از ارزیابی خروجی کار به چاپ می رسد.

وی بیان کرد: محور ویژه در این رویکرد حمایت از ایده های پژوهشی علوم انسانی در رویکرد اسلامی است که منجر به تولید فناوری می شود.

عضو هیات علمی گروه جامعه شناسی پژوهشگاه گفت: از آنجایی که نخستین دوره دوسالانه را پیش رو داریم و زیرساخت های آن هنوز به طور کامل فراهم نشده است برای آثار بین المللی که به زبان غیر فارسی می باشد فراخوان داده نشده است، همچنین پایان نامه های سطح سه حوزه و رساله دکتری و پایان نامه ارشد دانشگاهی نیز امسال در فراخوان نخواهند بود.

کافی با بیان اینکه امسال در ۱۱ رشته علوم انسانی فراخوان داده می شود، افزود: این رشته ها شامل خانواده، روانشناسی، علوم تربیتی، فلسفه علوم انسانی، اقتصاد اسلامی، جامعه شناسی، مدیریت، علوم سیاسی، ارتباطات، آینده پژوهی، حقوق و فقه اجتماعی با رویکرد اسلامی می شود.

وی بیان کرد: منظور از علوم انسانی با رویکرد اسلامی محورهایی شامل: مقایسه دیدگاه های اسلامی با دیدگاه های غیر اسلامی، استنباط موضوعات علوم انسانی از منابع اسلامی، بازسازی و ارتقای روش و روش شناسی علوم انسانی با رویکرد اسلامی، نقد و بررسی (پژوهش انتقادی)، تولید علمی با یکی از روش های علوم اسلامی، استخراج اندیشۀ اندیشمندان مسلمان ،و پاسخ به شبهات با تأکید بر منابع دینی می شود.

نخستین دوره دو سالانه کتاب علوم انسانی با رویکرد اسلامی بهمن ماه سالجاری در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار می شود و فراخوان ارسال آثار از نیمه دوم تیرماه تا 15 شهریور خواهد بود.

ارسال نظرات