۲۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۴
کد خبر: ۷۱۴۱۹۱
مشاور مدیر حوزه های علمیه:

هدف دشمن به چالش کشیدن محیط فرهنگی قم است

هدف دشمن به چالش کشیدن محیط فرهنگی قم است
حجت الاسلام و المسلمین فرخ فال شهر قم را یکی از مراکز مهم در اهداف دشمن دانست و از مسؤولان فرهنگی، دینی و تبلیغی خواست مواظبت ویژه‌ای از شهر قم داشته باشند.

اشاره:  فرهنگ و سبک زندگی افراد جامعه و یک شهر از جمله موضوعاتی است که به یکباره شکل نگرفته و سال ها برای به ثمر رسیدن یک موضوع باید تلاش کرده و برنامه ریخت و به اجرا درآورد تا به نتیجه مد نظر رسید. به همین خاطر اقدامات پایدار فرهنگی در شهری نظیر قم که ام القراء است، بسیار ضروری و حائز اهمیت است؛ اقداماتی که علاوه بر ارتقای رشد و فرهنگ شهر قم، جلوی بسیاری از سودجویی ها و فعالیت های ضدفرهنگی گروه ها، انجمن ها و فرق را می گیرد.

شهر قم از فرهنگی ترین و مذهبی ترین شهرهای دنیا و کشورمان ایران است و مردم قم ارادتمندترین مردم دنیا به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) هستند. به همین خاطر است که دشمنان ملت و انقلاب اسلامی ایران برای این شهر که در موارد متعدد ضربه هایی کاری و مهم را به پیکره کم رمق دشمنان نظام وارد آورده است، نقشه ها و برنامه های متعددی تدارک دیده اند تا با ایجاد ناهنجاری های فرهنگی و بی بند و باری های مختلف - که رواج بی حجابی ها و سگ گردانی ها در اقصا نقاط این شهر مقدس و با فرهنگ، نمونه ای آشکار از تلاش دشمنان برای رواج فرهنگ و سبک زندگی غربی که تهی از روح معنوی و برآمده از کوته بینی مادی، به جای فرهنگ غنی و انسان ساز نظام اسلامی است- فضای معنوی و اسلامی آن را برهم زنند و فرهنگ غربی را رواج دهند.

در همین راستا خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، با حجت الاسلام و المسلمین احمد فرخ فال مشاور مدیر حوزه های علمیه درباره وضعیت فرهنگی و برخی ناهنجاری های به وجود آمده در شهر مقدس قم و برخی از سازه های غیر اسلامی این شهر گفت وگویی انجام داده است که در ادامه می خوانید:

رسا- وضعیت فرهنگی قم را چگونه ارزیابی می کنید.

شهر مقدس قم به لحاظ حساسیت هایی که برای آن وجود دارد، مورد توجه همه بوده و حتی دشمنان انقلاب اسلامی بیش از گذشته انقلاب، بر روی حوزه علمیه و اُمّ القرای شیعه حساسیت های زیادی دارند که این شهر از مراکز مهم هدف دشمن است.

شهر قم به لحاظ اینکه هم محل استقرار مراکز بالادستی حوزه است، هم شخصیت های برجسته علمی در این شهر حضور دارند و هم به خاطر اینکه حوزه علمیه قم که مادر حوزه های علمیه در جمهوری اسلامی ایران است مورد توجه دوست و دشمنان انقلاب اسلامی است.

شهر قم از این جهت که آمال و آرزوهای تشیع بوده و جوار ملکوتی حضرت فاطمه معصومه(س) در آن واقع شده است، برای دوستان ما بسیار ارزشمند است؛ اما برای دشمنان انقلاب و مذهب تشیع این شهر به عنوان یک مرکز هدف، شهری بسیار حساس، تاثیرگذار و مهم است.

هدف دشمن به چالش کشیدن محیط فرهنگی قم است

این شهر به لحاظ شرایطی که دارد - و از قدیم مهاجر پذیر بوده و از اطراف و اکناف کشور به این مکان مهاجرت می‌کردند و هم از جهت حضور مهمانان خارجی- بسیار قابل توجه و با اهمیت است. بنابراین دشمنان انقلاب و نظام اسلامی، شهر قم را به عنوان یک مرکز هدف در مباحث فرهنگی، دینی و سوق الجیشی می دانند و وضعیت این شهر برای دشمنان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

خصوصیات ویژه این شهر موجب شده است تا شیطنت دشمنان انقلاب و برنامه ریزی های کوتاه مدت و بلند مدت دشمنان، برای این شهر بیش از شهرهای ایران اسلامی باشد و به همین خاطر در این شهر به کرّات در مباحث مختلف، خلاف فرهنگ دینی گزارش شده است که دشمنان انقلاب از خارج از کشور، آن را برنامه ریزی کرده و افرادی را اعزام کرده اند و سرسپرده های خود را از جاهای مختلف با وضعیت های ناهنجاری در قم استقرار دادند تا چشم و چراغ حوزه های علمیه و شهرهای دیدنی ایران را به شکلی مخدوش کنند.

به همین خاطر طبیعی است که در شهر قم مسائلی که کمتر در شهرهای دیگر با آن مواجه هستیم، مواجه شویم که باید مسئولین مربوطه نیز به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشند.

هدف دشمن به چالش کشیدن محیط فرهنگی قم است

رسا- برخی معتقدند که وضعیت ناهنجاری ها در قم حتی بدتر از شهرهای دیگر شده است... نظر شما دراین باره چیست؟

به نظر من امروزه اگر کسی بگوید وضعیت شهر قم بدتر از شهرهای دیگر است، باید گوینده این حرف، بتواند ادعای خود را اثبات کند و من نمی توانم چنین ادعایی را داشته باشم و آن را بپذیرم؛ اما آنچه را که برای خود من محسوس است این است که آنچه که باید در شأن و جایگاه شهر قم باشد، خلاف انتظار آن را در شهر قم به چشم می بینیم که گاهی در مباحث عفاف و حجاب برخی از موازین شرعی رعایت نمی شود.

در واقع این مسائل، بخشی از نقشه هایی است که دشمن برای نظام و انقلاب اسلامی و جامعه علمی می کشد خصوصاً کشورهای استعماری مثل انگلیس که دست جنایت آن در دسیسه هایی که علیه روحانیت و تشیع در طول تاریخ در ایران و غیر ایران داشته است، همیشه محسوس است و اقتضا می‌کند که مسؤولان فرهنگی، دینی و تبلیغی در این شهر مواظبت ویژه‌ای داشته باشند؛ خصوصاً روحانیت مسئولیت بسیار سنگینی در این زمینه دارند.

اگر محیط فرهنگی قم به چالش کشیده شود، دشمن به اهدافش خواهد رسید

رسا- روحانیت چگونه می تواند در این زمینه نقش آفرینی کند؟

به نظر می‌رسد که مسؤولان مربوطه خصوصاً قشر روحانیت باید برنامه‌ریزی جدی را در مواجهه با این مباحث در پیش گیرند و با عموم مردم ارتباط تنگاتنگی داشته باشند که این امر سبب می‌شود تا از تخریب فضای فرهنگی و دینی جلوگیری کرده و مواظبت شود و دسیسه های دشمنان را نقش بر آب کند.

ما تجربه های خیلی خوبی در این زمینه داریم و این برای ما مشخص است که هرجا روحانیت ارتباط خود را با مردم برقرار کرد، سلامت فرهنگی جامعه تضمین شده و محیط ها و محل های ناسالم، سالم گردید.

یقیناً اگر محیط فرهنگی قم دچار چالش شود - که دشمن نیز همین هدف را دنبال می کند - آن وقت است که دسیسه ها موثر بوده و جاسوسان فرهنگی و دینی دشمن می توانند کار خود را انجام دهند و به اهداف خود دست پیدا کنند.

مسؤولان فرهنگی کشور خصوصاً مسؤولان مربوطه در استان قم باید از لحاظ امنیت فرهنگی و دینی مواظب باشند و ممانعت کنند از کسانی که همچون جاسوسان فرهنگی هستند و خود را به شکل های مختلف و به عنوان الگوها در بین مردم و طبقات مختلف ظهور و بروز می دهند تا فرهنگ دینی مردم را دست کاری کنند.

اگر محیط فرهنگی قم به چالش کشیده شود، دشمن به اهدافش خواهد رسید

رسا- امروزه یکی از ناهنجاری های موجود در استان قم سگ گردانی برخی از افراد در مراکز عمومی است؛ چرا با این گونه ناهنجاری ها مقابله جدی صورت نمی شود؟

بله. این مورد نیز یکی از ناهنجاری هایی است که به نظر من این امر نیز در شهر مقدس قم خلاف انتظار است و یقین دارم که این کار نیز با دسیسه دشمنان در حال انجام است و مسؤولان فرهنگی باید حواس خود را جمع کنند و با کسانی که می خواهند فرهنگ عمومی دینی مردم را مورد هدف قرار دهند مقابله کنند؛ چراکه شهر قم نباید محل جولان جاسوس های فرهنگی و عناصر غربی و استکباری قرار گیرد.

رسا- نظر شما درباره برخی از نمادهای موجود در فضای ظاهری شهر قم چیست؟ چرا برخی از نمادهای شهری اسلامی نیستند؟

من معتقد هستم که شهرداری ها و کسانی که امور فرهنگی و تبلیغی شهر را در دست دارند، باید بر این موضوع مواظبت کنند؛ درحالی که به نظر می رسد در برخی از شهرهای مذهبی کشور، بیش از آنچه که در شهر قم هست مورد مواظبت قرار گرفته اند.

نوع ناهنجاری ها، مهندسی ساختمان ها و ارتفاع بلند ساختمان ها که در قم انجام می شود، سبب می شود تا ناامنی های اخلاقی و تبعیض در این شهر بیشتر شود که باید مواظبت در این امور بیش از این باشد و آن مقداری که در جایگاه شهر مقدس خون و اجتهاد است، تابلو نماد غیر اسلامی و حتی عنوان غیر اسلامی برای شغل ها و مغازه ها به چشم نخورده و مسئولین نظارتی این موارد را نظارت کرده و مورد توجه قرار دهند.

اگر محیط فرهنگی قم به چالش کشیده شود، دشمن به اهدافش خواهد رسید

به نظر من اگر این مواظبت به نحو احسن صورت پذیرد، در کنار ارتباط تنگاتنگی که روحانیت با مردم برقرار می کند می ‌تواند تضمینی برای سلامت نوع تبلیغات و نامگذاری ها -که چشم و چراغ شهر هستند- باشد.

رسا- آینده فرهنگی شهر قم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به نظر من این امر وابسته به عملکرد ارگان های امنیتی، فرهنگی و تبلیغاتی دارد که اگر عزم جدی برای اصلاح و مواظبت فرهنگی وجود داشته باشد و مسؤولان و مردم پای کار باشند و با هم دیگر ارتباط خوبی برقرار کنند، می توانند ناهنجاری های فرهنگی را در شهر کنترل کنند.

رسا-  با تشکر از اینکه وقتتان را در اختیار ما قرار دادید.

 
ارسال نظرات