۲۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۴
کد خبر: ۷۱۴۵۳۴

استفاده یک خانه سالمندان در اوکراین بعنوان "سپر انسانی" در مقابل نیروهای روسی

استفاده یک خانه سالمندان در اوکراین بعنوان
یک گزارش جدید سازمان ملل متحد نشان می‌دهد نیروهای اوکراینی از یک خانه سالمندان در این کشور بعنوان "سپر انسانی" برای جلوگیری از عملیات نظامی روسیه استفاده کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از ، سازمان ملل نیروهای اوکراینی را در حمله به یک خانه سالمندان این کشور مقصر دانست.

خبرگزاری آسوشیتدپرس درباره این باره نوشت: دو هفته پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین، درگیری ها در اطراف یک خانه سالمندان در لوهانسک در شرق اوکراین به وقوع پیوست. هنگام این درگیری ها چندین فرد سالمند چندین روز در این ساختمان بدون آب و برق  گرفتار شده بودند.

درگیری ها باعث آتش سوزی در این مرکز شد و بیمارانی که توانایی حرکت نداشتند به دلیل دود دچار خفگی شدند. تعداد کمی از افراد سالمند و کارمندان این مرکز نیز پس از پیمایش ۵ کیلومتر توانستند کمک دریافت کنند.

پس از این درگیری ها مقامات اوکراینی نیروهای روسیه را مقصر اصلی حمله به این مرکز دانستند و اعلام کردند در حملات نیروهای روسیه ۵۰ غیرنظامی بی گناه کشته شدند.

اکنون یک گزارش جدید سازمان ملل نشان می دهد که نیروهای اوکراینی نیز مسولیت مشابهی در حادثه خانه سالمندان استارا کراسنیانکا دارند.

این مرکز در ۵۸۰ کیلومتری جنوب کی یف پایتخت اوکراین قرار دارد.

به گزارش سازمان ملل، چند روز پیش از آغاز درگیری ها، نیروهای اوکراینی در این مرکز سنگر گرفتند که آن را به شکل موثری به یک هدف تبدیل کردند.

سازمان ملل همچنین اعلام کرده است که از ۷۱ بیمار این مرکز ۲۱ نفر نجات پیدا کردند اما تعداد دقیق افراد کشته شده مشخص نیست.

گزارش دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در نتیجه گیری خود  اعلام می کند که سربازان اوکراینی یا نیروهای مورد حمایت مسکو مرتکب جنایت جنگی نشده اند.

 با این حال این دفتر اعلام کرد که نبرد در خانه سالمندان استارا کراسنیانکا نمادی از نگرانی های دفتر حقوق بشر در مورد استفاده بالقوه از "سپر انسانی" برای جلوگیری از عملیات نظامی در مناطق خاص است.

روسیه بارها درباره ارتکاب نیروهای اوکراینی به جنایت جنگی و به خطر انداختن جان غیرنظامیان از سوی آنها هشدار داده بود اما رسانه‌های غربی همواره مسکو را متهم کرده اند و بعنوان مثال ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۱ با انتشار تصاویری از شهر  بوچا در نزدیکی کی‌یف مدعی شدند نیروهای روسیه هنگام خروج از اطراف پایتخت اوکراین غیرنظامیان را هدف گلوله قرار داده اند.

کاخ کرملین قاطعانه اتهام دست داشتن در کشتار غیرنظامیان شهر بوچا در اوکراین را رد کرد.

به گزارش اسپوتنیک، (دولت) «کی یف» و رسانه های اوکراینی تصاویر ویدیویی را از شهر بوچا در شمال اوکراین نشان داده اند که در آن اجساد کشته شدگان دیده می شود.  کی یف روسیه را دراین رابطه مقصر دانسته درحالی که مسکو این اتهامات را به شدت محکوم و تقبیح  می کند و به این موضوع اشاره دارد که نیروهای روسی چند روز قبل از این شهر عقب نشسته اند.

 واسیلی نبنزیا سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان ملل بارها با بیان اینکه ارتش روسیه هرگز مرتکب جنایات علیه غیرنظامیان نشده است و نخواهد شد، افزود: اوکراین در مورد بوچا دروغ پخش می‌کند و سعی می‌کند ما را تحریک کند.

سفیر دولت ولادیمیر پوتین تصریح کرد: آنچه در بوچا اتفاق افتاد عملیات ساختگی اوکراین و حامیان غربی آن است و اجسادی که خبرنگاران یافته‌ اند، بعد از خروج نیروهای روسیه بوده است.

وی اضافه کرد: مسکو در تلاش است تا در منطقه دونباس واقع در شرق اوکراین صلح ایجاد کند و به دنبال "فتح سرزمین‌ها" در اوکراین نیست.

نبنزیا با رد ادعای کی یف مبنی بر اینکه نیروهای روسیه هزاران غیرنظامی را از اوکراین اخراج کرده اند، گفت که ۶۰۰ هزار نفر به طور داوطلبانه در طول درگیری به روسیه منتقل شده اند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

جنگ اوکراین در پنجمین ماه خود به سر می برد و واکنش‌ها به تهاجم روسیه، ارسال تسلیحات به اوکراین و بروز تبعات تازه آن در زمینه‌های سیاسی، نظامی، اقتصادی و اجتماعی همچنان ادامه دارد.

ارسال نظرات