۲۲ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۲
کد خبر: ۷۱۴۶۹۸

تسهیل اعطای تابعیت روسی به مردم دونتسک، لوهانسک و سایر مناطق اوکراین

تسهیل اعطای تابعیت روسی به مردم دونتسک، لوهانسک و سایر مناطق اوکراین
در حالی‌که پوتین حکمی برای تسهیل اعطای تابعیت روسی به مردم دونتسک، لوهانسک و سایر مناطق اوکراین را امضا کرد، وزارت خارجه اوکراین این اقدام را محکوم کرد و این تصمیم را تجاوز دیگری به حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور و مغایر با اصول حقوق بین‌المللی دانست.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، "رجب طیب اردوغان" رئیس‌جمهوری ترکیه عصر روز دوشنبه با "ولادیمیر زلنسکی" رئیس‌جمهوری اوکراین گفتگویی تلفنی انجام داد. در جریان این مذاکرات، مسائل مربوط به روند اوضاع کنونی در اوکراین و ایجاد کریدورهای امن برای صادرات غلات در منطقه دریای سیاه مورد بحث و بررسی طرفین قرار گرفت.

اردوغان یادآور شد که ترکیه به کار به‌روی طرحی که توسط سازمان ملل برای عرضه غلات اوکراین به بازار جهانی تهیه شده است، ادامه خواهد داد. وی همچنین پیشنهاد داد که برای ازسرگیری مذاکرات صلح بین روسیه و اوکراین میانجیگری کند.

اردوغان پیش از این نیز با "ولادیمیر پوتین" رئیس‌جمهوری روسیه مذاکراتی تلفنی داشت. رهبران دو کشور، کنار سایر مسائل در خصوص ایجاد کریدورهای امن برای حمل‌ونقل غلات گفتگو کردند، رئیس‌جمهوری ترکیه گفت: زمان آن رسیده است تا بر اساس طرح سازمان ملل برای ایجاد کریدورهای امن برای صادرات غلات در دریای سیاه عمل کنیم.

وی همچنین تأکید کرد که درگیری نظامی در اوکراین تنها از طریق مذاکرات صلح‌آمیز باید پایان یابد. اردوغان برای این منظور از آمادگی ترکیه برای "ایفای هر کمک ممکن برای ادامه و موفقیت‌آمیز بودن روند مذاکرات" خبر داد.

موضوع صادرات غلات اوکراین و روسیه به بازارهای مواد غذایی جهان طی ماه‌های اخیر و در شرایط وخامت اوضاع منطقه به‌طور فعال موضوع مذاکرات بین‌المللی قرار گرفته است، با وجود این، به‌گفته سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، غرب در تلاش است به‌طور مصنوعی عرضه غلات روسیه را مسدود کند.

ولادیمیر پوتین پیش از این ادامه مذاکرات صلح روسیه با طرف اوکراینی را منتفی ندانست و در عین حال تأکید کرد: آنها هرچه دیرتر شروع کنند، "مذاکره با مسکو برای آنها دشوارتر خواهد بود."

ارسال نظرات