۲۴ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۱
کد خبر: ۷۱۴۸۷۶
آیت الله رمضانی:

دین اسلام را باید با عقلانیت به دنیا معرفی کرد

دین اسلام را باید با عقلانیت به دنیا معرفی کرد
استاد فلسفه و عرفان با اشاره به اهمیت عقل برهانی در جامعه گفت: دین اسلام و مذهب شیعه بر بنیاد عقل بنا شده لذا دین را هم باید با عقلانیت به دنیا معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله حسن رمضانی استاد فلسفه و عرفان حوزه علمیه، صبح امروز با حضور در اردوی یک روزه «نقش علوم عقلی در گسترش دین» که در اردوگاه ۱۵ خرداد قم ویژه طلاب جامعه المصطفی العالمیه برگزار شد به تبیین جایگاه علوم عقلی در منظومه دین پرداخت.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه آنچه در مقابل نور قرار می گیرد جز ظلمت و گمراهی چیزی نیست مگر اینکه با نور پیوند خورده باشد، گفت: قم مرکز علم انبیاء در کل عالم است پس قدردان حضور خود در این شهر مقدس باشید و خود را با نور علم پیوند بزنید که هر آنچه به نور متصل شود نورانی خواهد شد.

وی در معرفی مرحوم علامه حسن زاده آملی اظهار داشت: علامه با هر سخنش بر معرفت شاگردان خود می افزود و دیدارش انسان را به یاد خدا می انداخت و عملش هر انسان عاقلی را راغب به آخرت می کرد و در طول همنشینی با استاد این امر بر ما ثابت شده بود.

آیت الله رمضانی با اشاره به اینکه علامه حسن زاده به تمام معنا عالم بود، افزود: در خدا محوری زبانزد و دنیا را سه طلاقه کرده بود.

استاد فلسفه حوزه علمیه با تشریح اینکه بزرگترین ابزار در تبلیغ دین عقل است، خاطرنشان کرد: با استفاده بهینه از ابزار عقل می توانید دین را به دنیا معرفی کنید چرا که عقل ما را بر مسیر هدایت و معرفت راهنمایی می کند.

شاگرد برجسته علامه حسن زاده آملی با تشریح این نکته که برخی از سر نادانی بین عقل و دین جدایی می دانند و می گویند عقلانیت با دین سرناسازگاری دارد، تصریح کرد: عمود شخصیتی انسان عقلانیت بوده و پیامبر (ص) فرمودند عقل مایه عبادت است لذا دین محمد (ص) و مکتب جعفری بنای کار خود را بر عقل گذاشته است.

وی تعبدی که ریشه در تعقل نداشته باشد را تعبد ندانست و ابراز کرد: پذیرش اگر از پایگاه عقل نگذشته باشد تسلیم نخواهد بود و صرفاً یک تقلید کورکورانه است، تسلیم زمانی ارزش پیدا خواهد کرد که بتوانید از آن دفاع کنید.

آیت الله رمضانی با بیان اینکه به حکم عقل به سخن متخصص اعتماد می شود، خاطرنشان کرد: همان عقلی که حکم می کند باید به حکم پزشک متخصص اعتماد کرد و تسلیم شد همان عقل می گوید به حکم متخصص دینی که سال ها در این حوزه غور و تلاش کرده است باید اعتماد کرد و در برابر دستورات دین الهی تسلیم بود.

استاد حوزه علمیه قم بنیاد دین اسلام را عقلانیت برشمرد و گفت: دین اسلام و مذهب شیعه بر بنیاد عقل بنا شده است لذا دین را هم باید با عقلانیت به دنیا معرفی کرد.

وی با توضیح اینکه عقل به دو نوع عرفی و منسجم تقسیم می شود، تصریح کرد: عقل عرفی همان عقل کوچه و خیابان و معمولی است که خداوند به همگان هدیه کرده است اما عقل منسجم ساماندهی شده عقل برهانی است که فلسفه عقل فطری را به عقل منسجم تبدیل می کند.

ارسال نظرات