۲۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۳
کد خبر: ۷۱۵۱۷۳

مهمانی پرشور تهرانی‌ها در میهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر

مهمانی پرشور تهرانی‌ها در میهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر
میهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر با حضور بالغ بر ۳ میلیون نفر از مردم تهران برگزار شد و ساعات خوشی را در این عید بزرگ رقم زد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، جشن بزرگ مردم تهران با عنوان «مهمونی ۱۰ کیلومتری» به مناسبت عید غدیر از چهارراه ولیعصر تا چهارراه پارک وی با حضور بالغ بر ۳ میلیون نفر برگزار شد. در این مهمانی ۶۰۰ موکب مردمی به مردم در قالب‌های مختلف خدمت‌رسانی کردند. دومیلیون پرس غذا و میان‌وعده برای پذیرایی از مردم تهران در این مهمانی تدارک دیده شد و ۱۱۰ هزار اسباب بازی میان کودکان توزیع شد.

همچنین ۴۰ مجموعه شهربازی در این مسیر برای کودکان تدارک دیده شد تا در این عید بزرگ مسلمانان ساعاتی خوش را برای آنان رقم بزند. ۱۵۰ گروه سرود نیز در قالب ۷۰ استیج امروز اجرای برنامه داشتند.

جشن مردمی که برخی نهادها برای برگزاری‌اش کمک کردند

این جشن، یک رویداد جمعی است که به همت گروه‌های مردمی و تسهیل‌گری برخی از نهادها برگزار شد. در این میهمانی میزبان اصلی و میهمان‌های آن را مردم بودند و هیأت‌های مذهبی، مساجد، گروه‌های جهادی،‌گروه‌های خدماتی و گروه‌های سرود در طول مسیر چهارراه ولی‌عصر (عج) تا چهارراه پارک‌وی، موکب‌هایی با برنامه‌ها و رویکردهای مختلف برپا کردند.

بخش پایانی این مهمانی، برگزاری جشن پویش هدیه اسباب بازی در میدان ولیعصر(عج) با حضور رضا هلالی و محمدحسین پویانفر بود. در این جشن که همراه با آتش‌بازی شد و فضایی بسیار دلنشین برای خانواده‌ها رقم زد، سرود «هدیه اسباب بازی»، «عزیزم حسین» و همچنین نوحه «چادرت را بتکان» توسط مداحان و مردم همخوانی شد.

دل کودکان شاد شد

کودکان حاضر در این مراسم اسباب‌بازی‌های خود را آورده بودند تا در قالب این پویش، به دست کودکان نیازمند و محروم برسانند. محمدحسین پویانفر مداح اهل بیت(ع) در این مراسم اظهار داشت: این اقدام کوچکی است که می‌توان به عشق امیرالمومنین(ع) می‌توان انجام داد تا دل کودکان دیگران را هم شاد کرد.

در این جشن با تدارک دیدن برنامه‌های مختلف مانند شهربازی و سرود تلاش شده بود تا ساعات شادی را برای کودکان رقم بزنند.

مردم تهران روز گذشته حضور پرشور و چشمگیری در این مهمانی ۱۰ کیلومتری داشتند؛ به طوری که از ساعت‌ها پیش از آغاز این جشن، خیابان‌های بسیاری در تهران مملو از ماشین شده بود و ترافیک بسیاری را شاهد بودیم. در مسیر این جشن ۱۰ کیلومتری هم ازدحام عجیبی حاکم بود.

نکته بسیار مهمی است که در پیام های مخاطبان به آن اشاره کرده اند این بوده که این برنامه برای اولین‌بار برگزار شده بود. همانطور که ساسان زارع سخنگوی ستاد مردمی این جشن بزرگ اعلام کرده بود: «این جشن تجربه قبلی نداشته و برگزاری آن یک تجربه خواهد بود که قطعاً برای سال‌های بعدی مدیریت بهتری خواهد شد. این جشن در زمان عصر روز عید برنامه‌ریزی شده بود تا به برنامه‌های دیگر هیأت‌ها آسیبی وارد نشود؛ زیرا موکب‌های خدمت‌رسان حاضر در این جشن اکثراً هیأت‌های تهران بودند.»

محل استراحت، سرویس بهداشتی و اقامه نماز پیش‌بینی نشده بود

یکی دیگر از نکاتی که به آن می توان اشاره کرد، توجه به برخی از کمبودها بود. مخاطبی با نام مسعود نوشته است: «خیلی ممنون از همه عزیزانی که زحمت کشیدند برای برگزاری این جشن. به ما که خیلی خوش گذشت. فقط اینکه باید سطل زباله‌های بیش‌تری در مسیر قرار می‌دادند. مردم هم باید بیش‌تر رعایت کنند.»

مخاطب دیگری نوشته است: «مکان برای پارک خودروها نبود. سطل زباله نبود و خیلی زباله پخش شد. مکان استراحت و سرویس بهداشتی نبود. محل خواندن نماز نبود. پخش اسباب بازی می‌توانست با برنامه‌تر انجام شود.»

براساس مشاهدات انجام شده، در برخی از مکان‌ها مانند ضلع غربی میدان ولیعصر(عج) سرویس بهداشتی به صورت سیار پیش‌بینی شده بود، اما برای استراحت و اقامه نماز مغرب و عشاء، برنامه‌ریزی صورت نگرفته بود. در خصوص سطل‌های زباله هم کمبود اعلام شده از سوی مخاطبان صحیح است و جا داشت برنامه‌ریزی بهتری برای سال‌های بعد صورت گیرد.

کاش جشن از میدان انقلاب تا میدان آزادی برگزار می‌شد

بسیاری از شهروندان و کاربران نسبت به انتخاب این مسیر برای برگزاری چنین مراسمی انتقاد داشتند. یکی از مخاطبان نوشته است: «مسیر خوبی انتخاب نکردند. کاش مسیر آزادی تا انقلاب انتخاب می‌کردند. در ترافیک و ازدحام جمعیت اذیت شدیم.» مخاطب دیگری نوشته است: «امان از ترافیک، نبود پلیس، بی‌نظمی در خیابان‌ها. ما که نرسیدیم و کلی معطل شدیم.»   

برخی دیگر نسبت به شلوغی مترو تهران در ساعات برگزاری مراسم گلایه دارند. مخاطبی نوشته است: «بی‌برنامگی در مترو و خیابان ولیعصر بی‌داد می‌کرد.» مخاطب دیگری به نام هادی نوشته است: «برای برگشتن در مترو غوغا بود و یک لحظه گفتم خدا به این جمعیت رحم کند؛ ولی به مدد امیرالمومنین به خیر گذشت.»

هزینه‌های این جشن از کجا آمده بود؟

مخاطبی هم به هزینه برگزاری چنین مراسمی اشاره داشت و نوشت: «نگفتید هزینه مراسم را هیأت‌های مردمی داده‌اند یا سازمان‌های دولتی؟» مخاطب دیگری به نام «اصلاح طلبم» در پاسخ به این مخاطب نوشته است: «فرض کن دولتی باشد. بهتر از اینکه در جیب امثال فوتبالیست‌ها برود که آخر کار هم در جام جهانی و همان مرحله مقدماتی حذف می‌شوند. خدا را شکر در این وضع بد اقتصادی، قسمتی از مردم کشور عزیزم به بهانه غدیر شاد شدند.»

این جشن به صورت مردمی و با تسهیل‌گری نهادهایی همچون سازمان تبلیغات اسلامی، رسانه ملی و شهرداری تهران برگزار شده بود. بیش از ۶۰۰ موکب مردمی در این مراسم خدمت‌رسانی می‌کردند. براساس اعلام مسئولان جشن، تا یک روز مانده به برگزاری مراسم، ۱۰۸ هزار نفر از مردم بانی برپایی این مهمانی ۱۰ کیلومتری عید غدیر شده بودند. یکی از مخاطبان هم نوشته است: «من برای برپایی این جشن ۵۰۰ هزار تومان داده بودم و امثال من هم زیاد است.»

سال‌های آینده جشن مشابه ۱۰ کیلومتری در شهرهای دیگر هم برگزار می‌شود

جمعی از اهالی دیگر شهرهای کشور هم نسبت به برگزاری این جشن صرفاً در شهر تهران گلایه داشتند. مخاطبی نوشته است: «خوش به حال مردم تهران. البته پایتخت است. حسادت نیست ولی شکوه جشن را که از تلویزیون دیدم، دلم خواست.» مخاطب دیگری به نام افشار نوشته است: «معلومه که خیلی مهمانی باشکوهی بوده است. جای ما مشهدی‌ها خالی. نائب الزیاره همه محبین اهل بیت علیه السلام هستیم.»

طبق اعلام مسئولان برگزاری مراسم، در همان زمان اعلام فراخوان اولیه برگزاری این جشن، بسیاری از مردم در شهرهای دیگر برای برگزاری جشن مشابه اعلام آمادگی کرده بودند که قطعاً برای سال‌های آینده این جشن در شهرهای دیگر تکثیر خواهد شد.

برگزاری این جشن در سال نخست، با استقبال بسیار مردم مواجه شد که برای سال‌های آینده نیز قطعاً این برنامه رشد بیش‌تری خواهد داشت که می‌توانند با برگزاری جشن در روزهای بیش‌تر و یا افزایش ساعت برگزاری مراسم فضای بسیار بهتری برای برای عاشقان امیرالمومنین(ع) برگزار شود.

ارسال نظرات