۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۴
کد خبر: ۷۱۵۴۷۰
آیت الله کعبی:

استقلال حوزه به معنای پیشبرد اهداف نظام اسلامی است

استقلال حوزه به معنای پیشبرد اهداف نظام اسلامی است
نماینده خبرگان گفت: استقلال حوزه به معنای حفظ، تثبیت، تقویت و پیشبرد اهداف نظام است چرا که نظام مولود حوزه بوده و حوزه نباید نسبت به نظام بی تفاوت باشد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله عباس کعبی نماینده مجلس خبرگان رهبری به مناسبت یکصدمین سال تاسیس حوزه علمیه قم در جمع فضلای حوزه با اشاره به مناسبات روحانیت و نظام جمهوری اسلامی ایران اقتضائات و الزامات گفت: حوزه علمیه قم از بدو تاسیس دوره معاصر در زمان آیت الله حائری تا کنون چندین دوره را پشت سرگذاشته است.

وی افزود: دوره اول تاسیس و تثبیت می باشد که قهرمان این دوره مرحوم آیت الله شیخ عبدالکریم حائری و اعلام ثلاثه هستند و دوره دوم دوره رشد و بالندگی به زعامت آیت الله بروجردی و دوره سوم مبارزات روحانیت برعلیه رژیم پهلوی و تلاش برای حکومت عدل و حق قرآن و تشکیل حکومت اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دوره چهارم حوزه های علمیه را عصر تثبیت نظام مقدس جمهوری اسلامی در مقابل قدرت های غربی و شرقی برشمرد و ابراز کرد: دوره چهارم عصر قدرت و تثبیت نظام جمهوری اسلامی به زعامت ده ساله امام خمینی در تراز رهبر اسلامی و ولی فقیه است.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه دوره پنجم عصر الگوی تمدنی نظام مقدس جمهوری اسلامی و تلاش برای پیشبرد می باشد، اظهار داشت: دوره پنجم با زعامت مقام معظم رهبری است و دوره ششم گام دوم انقلاب اسلامی برای عملیاتی کردن طرح تمدنی اسلام و تبدیل نظام جمهوری اسلامی به یک قدرت بین المللی نوظهور و موثر در کل دنیا است.

وی با بیان اینکه دوره موسس حوزه را نباید از حوزه نجف جدا دانست، تصریح کرد: شیخ عبدالکریم تربیت یافته مکتب سامرا و میرزای شیرازی و شیخ فضل الله نوری است.

آیت الله کعبی با بیان اینکه اسلام نیز در طی اعصار مختلف دوره های صعود و افولی را طی کرده است، اذعان کرد: دوره بیداری اسلامی از 250سال پیش از زمان رشید رضا و عبده و دیگران شروع شد تا نهایتاً به انقلاب اسلامی ختم شد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به نقش بیدارگری روحانیت عنوان کرد: همیشه تاریخ روحانیت به عنوان یک عنصر بیدارگر در جامعه ایران در مقابل نظام های شاهنشاهی و طاغوتی شناخته شده است و در راس مبارزه با طواغیت پهلوی نیز نقش روحانیت به خوبی قابل لمس و مشاهده است.

وی با تشریح این نکته که استقلال حوزه نباید به معنای ضدیت با دولت تعبیر شود، اذعان کرد: استقلال حوزه به معنای حفظ، تثبیت، تقویت و پیشبرد اهداف نظام جمهوری اسلامی است چرا که نظام مولود حوزه های علمیه است و حوزه ها نباید نسبت به نظام بی تفاوت باشند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تعامل بین نظام حکمرانی و جامعه روحانیت را دوسویه برشمرد و اظهار کرد: حوزه و روحانیت باید مبانی فکری، معرفتی و دینی نظام اسلامی را برپایه اجتهاد اصیل و مقتضیات زمان تامین کند همچنین حوزه و روحانیت در ساخت جامعه برمدار ایمان، تقوا و عمل صالح باید تلاش روز افزون داشته باشد.

وی افزود: حوزه و روحانیت باید از فضای نظام اسلامی در جهت دیپلماسی دینی در سطح جهان بهره مند شوند، همچنین روحانیت در جهاد تمدنی ملت ایران برپایه اسلام ناب محمدی و ارائه فقه روابط بین الملل می تواند نقش تاثیرگذاری داشته باشد.

ارسال نظرات