۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۹
کد خبر: ۷۱۵۵۱۶

60 درصد حجاج ایرانی به میهن بازگشتند

60 درصد حجاج ایرانی به میهن بازگشتند
پس از مناسک حج تمتع بیش از 172 هزار نفر به مدینه منوره مشرف شدند و بر اساس آمار، تاکنون24 هزار نفر از حجاج کشورمان یعنی 60 درصد آن‌ها به میهن بازگشته‌اند.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، با گذشت ۱۰ روز از آغاز بازگشت حجاج به کشورمان، تاکنون حدود ۲۴ هزار نفر با ۹۴ پرواز به میهن اسلامی بازگشته‌اند و عملیات بازگشت حجاج تا هفتم مردادماه ادامه دارد.

امسال ۳۹ هزار و ۶۳۵ نفر از کشورمان به حج تمتع مشرف شدند که نیمی از آنها مدینه اول و نیمی دیگر مدینه دوم بودند.

بر همین اساس، برخی از زائران از فرودگاه مدینه وارد سرزمین وحی شدند و پس از ۶ روز اقامت در مدینه، عازم مکه مکرمه شدند و با انجام مناسک حج تمتع، از فرودگاه جده، عربستان را ترک کرده‌‌اند.

همچنین حدود ۱۷ هزار نفر که مدینه دوم بودند، پس از مناسک حج تمتع عازم مسجدالنبی (ص) شده و پس از ۶ روز اقامت در این شهر از فرودگاه مدینه به کشور بازمی‌گردند.

بازگشت ۶۰ درصد حجاج ایرانی به کشور/ ۱۵ هزار نفر در سرزمین وحی حضور دارند

بر اساس آخرین آمار، تا شب گذشته هشت هزار و ۴۹ زائر ایرانی در قالب ۶۵ کاروان در مکه مکرمه و بیش از ۶ هزار و ۹۰۰ نفر در قالب ۵۷ کاروان در مدینه منوره حضور دارند. به این ترتیب ۱۵ هزار ایرانی یعنی کمتر از ۴۰ درصد هنوز در سرزمین وحی هستند و ۲۴ هزار نفر از حجاج کشورمان یعنی بیش از ۶۰ درصد به کشور بازگشته‌اند.

در روزهای اخیر با خروج حجاج از سرزمین وحی، تعداد زائران خانه خدا در مکه و مدینه کاهش یافته است و هر روز با خروج جمعی از حجاج کشورهای مختلف، عمره‌گزاران سعودی وارد مسجدالحرام می‌شوند.

تشرف ۱۷۲ هزار نفر به مدینه منوره طی ۲ هفته

در مدینه منوره نیز هر روز بیش از ۶۰ پرواز برای انتقال حجاج به کشورهای مختلف انجام می‌شود و سعودی‌ها اعلام کرده‌اند که از حج تمتع سال جاری تاکنون یعنی در کمتر از ۲ هفته اخیر، بیش از ۱۷۲ هزار نفر وارد مدینه منوره شده‌اند که بخشی از این تعداد را حجاج و بخشی دیگر را عمره‌گزاران تشکیل می‌دهند.

عملیات انتقال حجاج ایرانی به کشور تا هفتم مردادماه به پایان می‌رسد و از اول ماه محرم عمره‌گزاران خارجی هم می‌توانند به سرزمین وحی مشرف شوند. البته هنوز وضعیت عمره مفرده برای زائران ایرانی مشخص نیست و حدود ۶ میلیون ایرانی در انتظار برقراری این سفر معنوی هستند.

ارسال نظرات