۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۷۱۵۶۲۱
آیت الله اراکی:

مجالس ائمه اطهار، مدارس کادرسازی انقلابی و تحول آفرین است

مجالس ائمه اطهار، مدارس کادرسازی انقلابی و تحول آفرین است
آیت الله اراکی مجالس ذکر ائمه اطهار را در مسیر کادرسازی انقلابی و تحول آفرین دانست و گفت: گریه و عزاداری برای سیدالشهدا باید تحول انسان را به دنبال داشته باشد.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محسن اراکی که دوشنبه شب در اجتماع تشکل ها و هیئات مذهبی استان مرکزی در اراک سخن می گفت با اشاره به این که مجالس ذکر ائمه اطهار و بویژه حضرت سیدالشهداء (ع) نباید دست کم گرفته شود بیان کرد: آن چه در این هیئت ها انجام می شود، تنها یک مراسم نیست، بلکه مجموعه ای هماهنگ در مسیر کادرسازی انقلابی و تحول آفرین است که توسط ائمه اطهار (ع) پایه گذاری شده است.

وی افزود: خداوند در قرآن کریم بیان می فرماید که اگر می خواستیم همه مردم مؤمن می شدند، اما مهم آن است که جوامع و تک تک مردم تربیت شوند تا عملا در برابر زشتی ها مقاومت کنند و با ظلم و فریب بستیزند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که تنها در این صورت است که یک حکومت جهانی الهی مبتنی بر عدل، رحمت، محبت، عشق الهی، ایثار و اخلاق با دست خود مردم ساخته می شود اظهار کرد: ائمه اطهار (ع) در این مسیر به عنوان معلمان و مربیان بشر نقش آفرینی کرده اند.

آیت الله اراکی مراسم ارتباط با ائمه هدی(ع) را یک بسته کامل تربیتی  خواند و با اشاره به توصیه های ائمه اطهار (ع) و تأکید آنان بر زیارت امام حسین(ع) خاطر نشان کرد: در طول تاریخ، جباران و ظالمان بسیاری تلاش کردند تا مردم را از مسیر زیارت سیدالشهداء(ع) منع کنند، اما مردم از این عشق دست بر نداشتند و حتی شعار می دادند اگر دست ها و پاهای ما را هم قطع کنند، ما سینه خیز به سوی حرم روانه خواهیم شد.

وی شعار «ابد والله ما ننسی حُسینا» را از زبان عاشقان سیدالشهداء(ع)، یک شعار حقیقی و همراه با معرفت عنوان کرد و گفت: متأسفانه حتی در تاریخ کشورمان نیز، هم پهلوی اول با زور و هم پهلوی دوم با تزویر تلاش کردند مردم را از عزاداری سیدالشهداء(ع) دور کنند، اما با حضور مردم در صحنه موفق نشدند.

استاد دروس عالی حوزه های علمیه در ادامه مهم ترین سنت الهی در تاریخ بشر را سنت برقراری حکومت عدل جهانی به دست وصیّ و نائب حضرت رسول الله(ص) دانست و افزود:  همه سنت های اجتماعی در مسیر تحقق این سنت قرار دارند، البته تردیدی نیست که جریان های مخالف در این مسیر وجود دارند، اما قطعا پایدار نخواهند ماند.

وی اضافه کرد: نباید فراموش کرد که هیچ برنامه ریزی، برتر از طراحی و برنامه ریزی ائمه اطهار(ع) در مسیر سنت بزرگ الهی یعنی ایجاد تشکل های خُرد برای بیان ذکر و منقبت معصومین(ع) نبوده است.

آیت الله اراکی سپس به عنوان «هیئت» برای این تشکل ها توجه داد و گفت: هیئت به معنای شکل است، اما باید دانست که این شکل های به ظاهر جدا از هم، دارای جان واحد هستند، همچنان که امروزه شاهد گسترش هیئات ذکر اهل بیت (ع) در کشورها و قاره های مختلف هستیم.

وی با تأکید بر مقدس و محترم بودن مجالس ذکر اهل بیت(ع) گفت: وقتی فردی به هیئت وارد می شود، عملا انتخاب و گزینش شده است، بنابراین باید به این مهم توجه داشته باشد و تلاش کند تا این حضور در هیئت به تحول وی بینجامد.

آیت الله اراکی همچنین با یادآوری نام شاعر عراقی، شهید محمدمهدی جواهری و تجلیل از وی گفت: وی در زمانی که موج کمونیست گرایی در برخی کشورهای اسلامی فراگیر شده بود، به کشورهای مختلف سفر کرد و در مسیر کمونیست شدن بود، اما در نهایت به مسیر نجات بازگشت.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: یکی از مهم ترین اشعار سوزناک این شهید عالیمقام، قصیده ای برای حضرت سیدالشهداء (ع) با بیت آغازین «فداء لِمَثواکَ مِن مَضجعِ/ تنوَّر بِالاَبلَجِ الاَروَعِ» است، شعری که شاعر در آن به حضرت اباعبدالله الحسین (ع) بیان می دارد جان ها فدای خاک تو باشد که نور به جهان می پاشد و نسیم کرامت از آن به مشام می رسد.

آیت الله اراکی در پایان گفت: این شاعر در بیت دیگری از این قصیده ماندگار، حضرت سیدالشهداء (ع) را مخاطب خود قرار می دهد و می گوید از درون قبر تو دستی خونین و بی انگشت به سوی جهان دراز شده است؛ دستی که جهانیان را به زندگی و پاکی فرا می خواند.

ارسال نظرات