۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۰
کد خبر: ۷۱۷۵۱۳
حجت الاسلام سرلک:

هدف پیامبر اکرم انقلاب عظیم انسانی بود

هدف پیامبر اکرم انقلاب عظیم انسانی بود
اصفهان ـ استاد حوزه و دانشگاه گفت: انسان باید از جاذبه های دنیا عبور کند، انقلاب اصلی این است که انسان بداند با همه عظمت و بزرگی و جذابیت‌های دنیا باید از آن عبور کند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت السلام علی سرلک استاد حوزه و دانشگاه در هیأت مکتب الصادق(ع) اصفهان، با بیان اینکه رفتارها و کارهای ارادی و اختیاری که انجام می‌دهیم ما را متعلق به یک جریانی می‌کند، گفت: براساس همه رفتارهای ما مشخص می‌شود در جریان حق هستیم یا در حال تقویت جریان باطل هستیم. چرا که در دنیا دو جریان بیشتر وجود ندارد و آن حق و باطل است.

وی در ادامه امام حسین(ع) را بهترین ابزار خداوند متعال برای خارج کردن انسان از ظلمات و گمراهی عنوان کرد و افزود: خروج از ظلمات به سمت نور و ربوبیت خداوند با مصادیقی انجام می‌شود. تمام مراتب و شئون گوناگون رفتاری ما در جریان حق برای ما محاسبه خواهد شد.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: کسی که اراده بالغی در رفتار خود دارد مربوط به جبهه حق خواهد بود و کسی که در جبهه حق است حتی اگر گناهی انجام بدهد باز می‌گردد و توبه کرده و از اشتباه خود برائت می‌جوید و خداوند در جبهه حق مسیر ربوبیت را بر کسی نبسته است و حتی از دل گناه و معصیت و کفر نیز برای انسان مسیر قرار داده شده است.

حجت الاسلام سرلک با اشاره به اینکه گناهی که انسان را می‌شکند و باعث توبه واقعی می‌شود می‌تواند باعث رشد انسان بشود، اظهار کرد: ربوبیت خداوند عظمت بسیاری دارد و هیچکس نمی‌تواند بر قدرت خداوند غلبه کند اما ما می‌توانیم در جریانی باشیم که تحت ربوبیت و ولایت خداوند متعال است.

انقلاب عظیم انسانی هدف پیامبر اکرم(ص) بود

وی اصل انقلاب را تحول در تمایلات درونی انسان برشمرد و تصریح کرد: انقلاب در همه شئون حیات بشری و عادی ما باید وجود داشته باشد و ما را به سمت خداوند متعال ببرد و ضرورت این را پیدا کنیم که باید قصد خداوند را داشته باشیم. پیامبر اکرم(ص) می‌خواستند این انقلاب عظیم انسانی را شکل بدهند که انسان به باوری دست پیدا کند که براساس آن بتواند از همه جاذبه‌های زودگذر عبور کند.

استاد حوزه و دانشگاه گذشتن از دنیا را حاصل بلوغ و فهم بسیار زیاد انسان عنوان کرد و گفت: همه جاذبه‌های دنیا گاهی می‌شود دغدغه برخی افراد و جایی جز این دنیا نمی‌خواهند بروند اما انقلاب اصلی این است که انسان بداند با همه عظمت و بزرگی و جذابیت‌های دنیا باید از آن عبور کرده و همه اینها پاسخ انسان نیست، هیچکدام از این جذابیت‌ها ما را سرشار نخواهد کرد و انسان فقط با خدا به کمال خواهد رسید و از عظمت وجودی خود سرشار خواهد شد.

حجت الاسلام سرلک ادامه داد: دنیا مانند کفشی است که فقط کمی از پای ما مراقبت می‌کند و دنیا برای انسان مانند همین کفش است، انسان می‌تواند هم دنیا هم آخرت را داشته باشد ولی زمانی که درک کند که از دنیا بزرگتر است به مرحله کمال خواهد رسید و عظمت انسان در این مرتبه است.

انسانی که هدف واقعی خود را درک کند خود را فدایی ارزش‌های می‌کند

وی با اشاره به روایتی از امام علی(ع) تصریح کرد: انسانی که عظمت واقعی خود و آخرت را درک کرده است و از دنیا گذر کرده است خود را فدایی ارزش‌ها و انقلاب و مبانی دینی و معارف اهل بیت(ع) خواهند کرد و از نظر دیگران مشکل دارند. حاج قاسم سلیمانی چنین شخصیتی داشت و ذره‌ای تعلق به دنیا نداشت، امام علی(ع) می‌فرمایند مقیاس این افراد بسیار متفاوت از مقیاس‌های دنیایی است.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: چنین افرادی دنیا را به بهترین شکل آباد می‌کنند اما دل در گرو دنیا ندارند و جان آنها به جای دیگری گره خورده است، غیر از خداوند اصلا به چشم این افراد نمی‌آید، انسانی نظیر حاج قاسم دقیقا به همین صورت است.

حجت الاسلام سرلک با بیان اینکه نباید دعوت‌های دنیا انسان را از دعوت خداوند غافل کند، اظهار کرد: نشنیده گرفتن دعوت الهی بزرگترین درد انبیا و اولیا الهی است، قرآن می‌فرماید بعضی گوش دارند اما با آن نمی‌شنوند، باید درون انسان یک انقلاب شکل بگیرد تا به سمت سیر الی الله برود و مبدأ اعلی انسانی را هدف بگیرد و براساس آن سیر کند. معادلات دنیا و مناسبات دنیوی اگر نسبتی از ابدیت به آن ملحق نشده باشد در همه اینها دچار تناقض و مشکل خواهیم شد./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات