۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۰
کد خبر: ۷۱۷۸۰۳
مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان:

مسجد باید محلی برای رفع نیازهای جامعه باشد

مسجد باید محلی برای رفع نیازهای جامعه باشد
اصفهان _ حجت الاسلام کوچک‌زاد با اشاره به اهمیت مسجد محور شدن محلات گفت: مساجد باید محلی برای رسیدگی به امور مردم و رفع نیازهای جامعه باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام مجتبی کوچک‌زاد مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان، عصر امروز در اجتماع ائمه جماعات شمال اصفهان در مصلی ملک‌شهر اصفهان، با بیان اینکه تنها در حدود یک سوم مساجد اصفهان نماز صبح به جماعت اقامه می‌شود، گفت: لازم است ائمه جماعات و مسؤولان مساجد نسبت به اقامه نماز جماعت صبح توجه و اهتمام ویژه داشته باشند و با حضور خود مشوق حضور مردم در این فریضه با برکت باشند.

حجت الاسلام کوچک‌زاد در ادامه اظهار کرد: مسجد باید محل حل مشکلات مردم و رفع و رجوع نیازهای جامعه باشد، مسجد می‌تواند محل مشاوره، حل اختلافات، رسیدگی به حاجات و نیازهای مردم باشد و لازمه این موضوع این است که ساعات بیشتری درب مساجد باز باشد و مردم از نظر زمانی امکان بیشتری برای رجوع به مسجد داشته باشند و ائمه جماعات نیز پاسخگوی نیازهای مردم باشند.

وی با تأکید بر ضرورت توجه مبلغان و روحانیون و ائمه جماعات به مسائل انقلابی، تصریح کرد: روحانیون باید همیشه پیشوای مردم باشند، تکبیر پس از نمازهای جماعت یک شعار سیاسی مربوط به زمان حال نیست بلکه توصیه پیامبر اکرم(ص) است. باید روحانیون نسبت به مسائل سیاسی مرتبط با انقلاب اسلامی و تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی اهتمام ویژه داشته باشند و حتی اگر بانی مجلس یا هیأت امنای مسجدی مانع این موضوع بودند نباید به آنها توجه داشت و این موضوع را به امور مساجد اطلاع داد.

مدیر امور مساجد استان اصفهان، با تأکید بر اینکه نباید از مسائل انقلابی و سیاسی مبتنی بر انقلاب اسلامی در مساجد غفلت بشود، عنوان کرد: پخش اذان با صدای معتدل در هنگام اذان در مساجد یک امر ضروری و مستحب است. ولی پخش صدای عزاداری و هیأت اگر موجب آزار مردم است نباید انجام بشود و روحانیون وظیفه دارند نسبت به آن متذکر بشوند.

حجت الاسلام کوچک‌زاد به اهمیت تشویق جوانان و نوجوانان برای اذان گویی در مساجد اشاره کرد و گفت: بزودی در نظر داریم مسابقات اذان‌گوهای مساجد را در اصفهان برگزار کنیم. امام جماعت باید حرف آخر را در مسجد بزند و پس از اقامه نماز جماعت در مسجد حاضر باشند و به مدیریت مسائل مسجد و کارهای مربوط به مسجد بپردازند.

وی ادامه داد: به دنبال این هستیم که افراد مجربی که کارهایی در امور مختلف نظیر مسائل اداری یا حقوقی بلد هستند و توان ارائه مشاوره دارند در مساجد مستقر شده و به مردم مشاوره رایگان ارائه بدهند، اینگونه است که مردم متوجه می‌شوند مسجد و امام جماعت گره‌گشای کار مردم است.

مدیر امور مساجد استان اصفهان محله مسجد محور را یک ضرورت برای جامعه دانست و تصریح کرد: باید مساجد محل شناسایی استعدادها و برگزاری مسابقات فرهنگی باشد و با برنامه‌ریزی و فعالیت‌های گسترده با مدیریت امام جماعت شاهد شکوفایی مساجد و شکل گیری محله‌های مسجد محور در سطح استان اصفهان و کشور باشیم./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات