۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۴
کد خبر: ۷۱۸۱۰۴
استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم:

نگاه تمدنی امامین انقلاب برگرفته از نگاه اجتهادی آنان است

نگاه تمدنی امامین انقلاب برگرفته از نگاه اجتهادی آنان است
حجت الاسلام گرامی پور گفت: اگر ما بخواهیم مکتبی برای امامین انقلاب قائل شویم باید شاخصه ها و مؤلفه های چنین اجتهادی را بررسی کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مهدی گرامی پور استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم در اولین نشست از سلسله نشست های علمی مکتب شناسی فقهی امام خامنه ای(مدظله العالی) با موضوع «مکتب و روش فقهی امام خامنه ای» که در سالن جلسات موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (علیه السلام) برگزار شد، به عنوان ناقد در نقد سخنان حجت الاسلام سلمان رئوفی، با اشاره به این که ما یک روش اجتهاد فقهی داریم که همان روش مرسوم در حوزه های علمیه است و یک پژوهش های فقهی داریم اظهار داشت: به نظر من کار شما از سنخ پژوهش های فقهی است و من با توجه به بیاناتی که در این جلسه بیان کردید، مشاهده نکردم که شما با چه روشی این مکتب را کشف کرده اید.

وی در ادامه افزود: ارزیابی فقهی امامین انقلاب نباید معطوف در داشته های فقهی آن ها باشد؛ بلکه به نظر می آید که ما در مواردی می توانیم مکتب امامین انقلاب را عملکردشان و در میدان عمل شناسایی و ارزیابی کنیم؛ چراکه به عنوان مثال دیده شده است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در برخی جلسات بیان کردند که حضور و یا عدم حضور من در جلسات برگرفته از اندیشه فقهی من است.

مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم با بیان این که این نگاه تمدن امامین انقلاب برگرفته از نگاه اجتهادی آنان است خاطر نشان کرد: اگر ما می خواهیم مکتبی برای امامین انقلاب قائل شویم، باید شاخصه ها و مؤلفه های چنین اجتهادی را بررسی کنیم که فقیه را به سمت نگاه تمدنی می برد؛ به عنوان مثال، باید در عصر سیاست، اندیشه های سیاسی امامین انقلاب را بررسی کنیم که آن شاخصه ها و مؤلفه هایی که ایشان را به این سمت برده است، چه نوع شاخصه ها و مؤلفه هایی هستند.

حجت الاسلام مهدی گرامی پور با اشاره به نوع تعریف مکتب از سوی و ارائه مطالبی در این باره ابراز کرد: این گونه تعریف کردن از مکتب، تعریف مبهمی است و باید سوال کرد که ایشان این مکتب را چگونه بررسی کرده است که سه شاخصه برای آن ذکر کرده اند؛ درحالی که تعریف مکتب می تواند شاخصه های بیشتری از این تعداد داشته باشد.

مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم در ادامه افزود: یکی از اشکالاتی که در گفته های حجت الاسلام رئوفی وجود دارد این است که ایشان مستند کافی در این زمینه ارائه نکردند؛ البته معنای حرف من این نیست که معتقد نباشم که نگاه رهبر انقلاب اسلامی فقه حکومتی نیست؛ بلکه منظور من این است که بیانات شما مستند ذکر نشد و در بحث تاریخی- تحلیلی ایشان با مثال هایی که ذکر شد آیا می توان این گونه برداشت شود که روش فقاهتی حضرت آقا  تاریخی- تحلیلی است؟

حجت الاسلام گرامی پور اظهار داشت: آیا مواردی را که در بحث موضوع شناسی از سوی حجت الاسلام رئوفی مطرح شد، شاخصه جدا شدن مکتب است یا اساساً با یک سری سلیقه ها که در موضوع شناسی وجود دارد، ما می توانیم بگوییم که رهبر انقلاب اسلامی دارای یک نوع مکتبی است؟ و نکته مهم این است که ما نباید تنها به مکتوباب اکتفا کنیم و به سراغ نوشته ها برویم .

وی در ادامه افزود: آن چیزی که در فقه سنتی رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدیم، فقه مرسومی است که ارائه داده می شود؛ چراکه ایشان کاملا یک فقه سنتی، منضبط و فنی را ارائه می دهند و ما برای این که بخواهیم ادعای مکتب کنیم نیاز به عناصر دیگری نیز داریم که در این مجال از بیان خیلی از عناصر غفلت شد؛ عناصری که بیان آن می توانست از شاخصه های اصلی باشد؛ عناصری مثل نوع نگاه به منابع که نوع نگاه رهبر انقلاب اسلامی و بهره گیری ایشان از قرآن، مقداری متفاوت از دیگران است که باید این امر بیشتر برجسته می گردید.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم در خطاب به حجت الاسلام رئوفی خاطر نشان کرد: مسئله دیگری که می توانستید به آن یپردازید، مسئله اهداف، آرمان و وظایف دین در جهت سعادت بشر و بن بست شکنی در سلوک اجتماعی و فردی در جهت تحقق کلام است و این از آن مواردی است که اجتهاد رهبر انقلاب را با سایر افراد متفاوت می کند

حجت الاسلام گرامی پور در ادامه ابراز کرد: از دیگر مواردی که شما می توانستید به آن بپردازید مسئله اهداف شریعت، ارسال رسل، انزال کتب، آن نگاه منظومه ای حضرت آقا به کتب بود که به این موارد پرداخته نشد؛ چراکه  رهبر انقلاب اسلامی اندیشمندی است که نگاه منظومه ای به فقه دارد که در مسئله فلسفه فقه نیز این بحث مطرح شد.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم با بیان این که در کتاب اندیشه کلی رهبر معظم انقلاب اسلامی یکی از مواردی که رهبر انقلاب تأکید بر آن را در تمامی دروس دارند، علم نافع است اظهار داشت: ایشان علم نافع را علمی می دانند که گره ای از گره های اجتماع را باز کند و می توان گفت که طبیعتاً نگاه ایشان در فقه نیز این گونه است و ایشان به دنبال این است که مشخص شود که مسائل شرعی در اسلام چه بخشی از مسائل اسلام را حل می کند؟ و اساساً تشریع احکام در راستای چه چیزی بوده است؟

وی در پایان افزود : یکی دیگر از ویژگی های حضرت آقا تکیه بر تراث فقهی شیعه است که اگر از حیث روشی بخواهیم نگاه کنیم خوب بود که شما بیان می کردید، ایشان در واقع جزو فقهایی هستند که به اقوال تراس فقهی از قدما تا امروز توجه دارند و توجه به مصلحت یکی از شاخصه های اصلی اجتهاد رهبر معظم انقلاب اسلامی است. 

ارسال نظرات