۱۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۷
کد خبر: ۷۱۹۰۲۰

اهدای هدیه عروسک به کودکان دختردر بیمارستان ها به یاد دردانه امام حسین(ع)

اهدای هدیه عروسک به کودکان دختردر بیمارستان ها به یاد دردانه امام حسین(ع)
دختر بچه‌ها عاشق عروسک هستند؛ عروسک‌هایی که به یاد دردانه امام حسین(ع) جهت شادی دل کودکان و آشنایی با اهل بیت علیهما‌السلام به آن‌ها اهدا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از  خبرگزاری فارس از نیشابور، دختربچه‌ها عاشق عروسک هستند به یاد دردانه سیدالشهدا رقیه(س) عروسک به دخترها هدیه می‌دهیم تا از کودکی با سیره اهل بیت عصمت و طهارت آشنا شده و منتظران به حق مهدی (عج) شوند.

اینها را حمیده پیرانی بانی روضه حضرت رقیه(س) در حالی برایم بیان می کند که با دادن کتابچه زیارت عاشورا، مهر و تسبیح سبز رنگ به میهمانان روضه خوشامد می‌‌گوید‌.

هنوز مداح نیامده، مثل بقیه منتظر می‌‌نشینم! در و دیوار خانه پر شده از پرچم‌های ابا عبدالله، یا حضرت رقیه و ابولفضل عباس، گوشه‌ای از خانه را با خار‌های بیابان، شمع و پرچم های کوچک تزیین کرده‌اند. دیدن خارها کنار پرچم‌ سبز رنگ لبیک یا ابن زهرا مصبیت و غم اهل حرم را زنده می‌کند و شوق رفتن به کربلا را دو صد چندان می‌کند.

کنار خارها رنگین کمانی از نخ و کاموا خودنمایی می‌کند. نزدیکتر می‌شوم چیزی نزدیک به ۵۰۰ عروسک‌ دست‌ساز زیبا کنار خارها چیده شده اند. تا آمدن مداح یکی از خانم‌ها به نیت اموات، الرحمن و بعد هم یاسین می‌خواند. خیلی زود تمامی خانه پر می‌شود از زنان عزادار، بیشتر میهمانان روضه، مادران جوانی هستند که با دختر کوچکشان به روضه رقیه(س) آمده‌اند‌.

همزمان با خواندن فاتحه و صلوات مداح هم وارد می‌شود. اما بانی مجلس از او می‌خواهد تا آمدن همه میهمان‌ها روضه را شروع نکند. به فضای خانه نگاه می‌کنم جایی که من نشسته‌ام، اتاق‌ها، راهرو و حتی آشپزخانه پر از میهمان است، یعنی قرار است چه کسانی بیایند؟ دیگر جایی برای نشستن نمانده! از میهمانان با استکانی چای و خرما پذیرایی می‌شود. با جمع شدن استکان‌های خالی، میهمانانی که بانی مجلس منتظرشان بود از راه می‌رسند، دختران تحت‌پوشش بهزیستی و خیریه‌؛ به احترام ورود آن‌ها همه میهمانان از جا بلند می‌شوند و مداح آن‌ها را کنار خود جای می‌دهد‌. بقیه هم مهربان‌تر می‌نشینند.

روضه شروع می‌شود. السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین.‌..

میهمانان روضه می‌ایستند و بر سرو سینه می‌زنند. مداح روضه شهادت دردانه امام حسین(ع)را از زبان دختر ۳ ساله اش از ظلم شامیان می‌گوید، از غربت اهل حرم، از خرابه شام و از رقیه‌ای که با دیدن سر بریده پدر درون تشت در آغوش عمه‌اش زینب جان می‌دهد. نوای پرسوز و گداز مداح، شیون و زاری میهمانان روضه در رثای شهادت رقیه(س)  این روایت را در خاطرم زنده می‌کند وقتی از زینب(س) پرسیدند: در واقعه عاشورا کدام حادثه تو را بیشتر غمگین کرد، گفت: الشام، الشام، الشام

مداح به شیوایی از حسین(ع)، اهل بیت نبوت و رسالتی که از کربلا تا شام بردوش زینب و زنان اهل حرم بود، می‌خواند و در این بین همخوانی دختران با مداح همراه دیدنی است.

حج شیعیان همه دنیا و پرچمی که تا ظهور مهدی موعود(عج) بر زمین نخواهد نشست.‌

به راستی که امام خمینی( ره )به حقیقت فرمودند: این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه‌داشته است.

مداح همه را دعوت به نشستن می‌کند و روضه را با خواندن زیارت عاشورا ادامه می‌دهد. با شروع زیارت عاشورا میان حزن و اندوه، خوشحال و متعجب می‌شوم. از دیدن دختربچه‌هایی که زیارت عاشورا را از حفظ و درست می‌خوانند و تعدادشان هم کم نیست.

بعد از زیارت عاشورا، دعای فرج، ۱۰ مرتبه ذکر یاالله و صلوات پایان مداحی  روضه است. چند نفر از آشپزخانه با سینی چای، حلوا و خرما بیرون می‌آیند و خانمی دیگر هم با سینی پر از لقمه‌های نان، پنیر و سبزی از میهمانان روضه پذیرایی می کند.

در بین پذیرایی چند دخترجوان سبدی پر از عروسک دست‌ساز را مقابل دختربچه‌ها می گیرند. چشمان دختران به وضوح برق می‌زند و با خوشحالی عروسک ها را برمی‌دارند و درآغوش می‌کشند. فرقی ندارد چه دختربچه‌هایی که با مادرانشان در مجلس حضور دارند و چه دختران بی‌سرپرست و بدسرپرست بهزیستی همه از گرفتن عروسک‌های ساده دست‌ساز شاد می‌شوند و خوشحال و راضی روضه دردانه امام حسین(ع) را ترک می‌کنند.

خانم پیرانی برایم می‌گوید: من مربی‌مهدکودک هستم برای همین کارم با بچه‌ها است. تجربه کار به من ثابت کرد که دختربچه‌ها هر چقدر هم عروسک‌های زیبا و متنوع داشته باشند باز هم عاشق عروسک های دست‌ساز هستند. همین باعث شد که فکر درست کردن این عروسک‌ها به ذهنم برسد.

چهار سال است که چند هفته مانده به شهادت حضرت رقیه (س) با کمک دوستانم این عروسک‌ها را درست می‌کنیم تا در روضه شهادت حضرت رقیه (س)عروسک‌ها را به دختران حاضر در مراسم، دختران بستری در بخش اطفال بیمارستان و نوزادانی دختری که در این روز به دنیا آمدند هدیه می‌دهیم. بانی روضه به عروسک‌ها اشاره می‌کند.

او ادامه می‌دهد: امسال اولین سالی است که تعداد عروسک‌ها را افزایش دادیم تا عروسک‌ها را به دختران کاروان زائران اربعین از نیشابور به کربلا هدیه بدهیم. آن‌ها که برای دیدن محل مصیبت سکینه، رباب و زینب به نینوا می‌روند. شاید این عروسک‌ها ارزش مادی نداشته باشد اما برای این دختران کوچک خاطره خوبی می‌شود.از فضای روضه حضرت رقیه(س)،آشنایی با سیره اهل بیت عصمت و نبوت شده تا منتظران به حق مهدی (عج) شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات