۲۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۲
کد خبر: ۷۱۹۲۲۴
در نشستی به مناسبت روز ملی سینما مطرح شد؛

ساخت فیلمی برای ترویج فرزندآوری / نقش سینما در فرهنگ سازی جامعه

ساخت فیلمی برای ترویج فرزندآوری / نقش سینما در فرهنگ سازی جامعه
اصفهان ـ احمدی گفت: فرزندآوری از مهمترین مسائل کشور و مورد تأکید رهبری است و فیلم «پا به ماه» با این موضوع را در دست ساخت قرار داده ایم.

به گزارش خبرگزاری رسا در اصفهان، نشستی به مناسبت روز ملی سینما با حضور یاسر احمدی کارگردان و تهیه کننده سینما با اصحاب رسانه در مجتمع فرهنگی مطبوعاتی اصفهان برگزار شد.

احمدی با اشاره به اثرگذاری سینما بر جامعه و ضرورت حمایت مردم از سینماگران، گفت: روز ملی سینما باید روز آشتی مخاطب با سینما باشد، این روز باید موجب آشتی صنوف و عوامل سینما بوده و باید روز بزرگی برای مخاطبین و سینماگران تلقی شود. اتفاقاتی که در این روز می افتد باید مورد بازنگری قرار گیرد.

وی با اشاره به رکورد حضور مخاطب در سینما و فروش فیلم ها در روز ملی سینما خاطرنشان کرد: این رکوردها مناسب است اما کافی نیست، انتخاب یک روز برای سینما از لحاظ کمی کم است و امروز شاهد آن هستیم که روز ملی سینما نمی تواند واقعه ای به یاد ماندنی در ذهن مخاطب رقم بزند و سبب شود تا دل اهالی سینما خوش باشد. در این روز طرح های تشویقی مانند بلیط نیم بها باعث افزایش انگیزه ی مخاطبی می شود.

سینمای کشور استراتژی مشخصی ندارد

این تهیه کننده و کارگردان سینما در ادامه افزود: با گسترش پلتفرم ها و بالابودن قیمت بلیط، فراموشی لذت تماشای فیلم از پرده جادویی، حذف شده است. با توجه به مشکلات معیشتی مردمی، موارد فرهنگی و هنری از سبد کالای خانواده ها حذف شده و سبب شده مردم از سینما دور شوند. برنامه های ملی و استانی برای این روز جوابگو نیست و مخاطب و اهالی سینما تفاوتی بین روزهای عادی و روز ملی و جشن ملی سینما حس نمی کنند.

وی با بیان این موضوع که  استراتژی و برنامه از پیش تعیین شده ای برای روز سینما وجود ندارد ادامه داد: روز ملی سینما روز جشن هنر هفتم و روزی برای یادآوری بزرگانی است که برای ما خاطره ساختند و زحمت برای سینما کشیده اند. عدم مدیریت و نبود استراتژی مشخص در مورد سینما یک مشکل مشهود است و حتی نمی دانیم در روز سینما باید چه چیزی را به مخاطبان نمایش دهیم.

احمدی با بیان اینکه سینمای ما هنوز صنعتی نشده و با توجه به هزینه های بالایی که دارد هنوز حمایت درستی برای تعریف نشده است، تصریح کرد:  شاهد این هستیم که فیلم های زیادی در صف اکران مانده اند. سرمایه گذارانی که وارد این بخش می شوند فشار زیادی بر اندیشه فیلم ساز می آورند و این سبب کاهش کیفیت فیلم های تولید شده می شود. از سویی ممیزی های بی شماری که ارگان ها دارند دست و پای هنرمندان را می بندد.

وی به عدم رعایت حقوق مؤلف در حوزه سینما اشاره کرد و گفت: نمایش ماهواره ای فیلم هایی که هنوز روی پرده سینما در حال اکران است موضوعی جدی است که سبب کاهش فروش می شود. ورود سرمایه گذارن به حوزه سینما با توجه به مشکلات این حوزه و نبود امنیت و پیش بینی بازگشت سرمایه بسیار اندک بوده و سبب می شود تا از حمایت بخش خصوصی محروم بمانیم.

سینما می‌تواند در فرهنگسازی و حل مشکلات مؤثر باشد

وی سینما را ابزار قدرتمند دانست و افزود: سینما می‌تواند در مواجهه با مسائل و معضلات اجتماعی و حتی فراتر از آن در مورد مسائل خانواده موجب ایجاد انگیزه و گره‌گشای بسیاری از مشکلات باشد، سینما باید امید آفرین بوده و از این طریق منجر به حل مشکلات جامعه بشود.

این تهیه کننده و کارگردان سینما به اثرپذیری مخاطبین از سینما اشاره کرد و افزود: فیلم یک جامعه تصویری محسوب می شود که پدیده های اجتماعی را در دل خود نمایان می کند و از نظر جامعه شناسی سینما واجد ویژگی های آموزشی و تحقیقاتی هستند.

«پا به ماه» فیلمی با موضوع فرزندآوری

وی از ساخت فیلم «پا به ماه» با موضوع ترویج فرزندآوری خبر داد و اظهار کرد: فرزند آوری معضلی است که توجه به آن و مقابله با این مشکل بزرگ کشور دستور ویژه رهبر معظم انقلاب بوده و بر همین مبنا برای بر طرف کردنش باید همه تلاش کنیم، امروز این مهم در دستور کار مجلس قرار گرفته و به نوعی یکی از مسائل روز و مهم کشور است که نباید در سینما نسبت به آن غفلت ورزید.

احمدی ادامه داد: سینما می تواند در جامعه موج ایجاد کند با جریان سازی و فرهنگسازی آزاد شده از درام و جادوی سینما مخاطب را درگیر مسأله ازدواج و فرزندآوری کرده و به خود آورده و در حل این مشکل موثر باشد.

وی خاطر نشان کرد: فیلم سینمایی «پا به ماه» در ژانر کمدی آماده ساخت است و سعی کردیم از سطح موضوعات به عمق موضوع حرکت کنیم. پا به ماه در مرحله جذب اسپانسر و سرمایه گذار بوده و هیچ ارگان و سازمانی که متولی این امر و حتی مسؤولینی که دایه دار برطرف شدن مشکل عدم فرزند آوری هستند به ما کمک نکردند اما مصمم هستیم در راستای رسالت‌هایی که بر عهده داریم این فیلم را بسازیم.

احمدی در مورد نوشتن طرح و ایده این فیلم گفت:  بعد از حدود ۶ ماه تحقیق و پژوهش میدانی و مطالعه مقالات داخلی و خارجی در مرحله نگارش فیلمنامه هستیم . این فیلم با توجه به نمایش معضلات و مشکلات خانواده ها و عدم میل آنها برای آوردن فرزند، نمایش آینده آنها و مشکلات تک فرزندی و سالمندی آنها می تواند مخاطب را درگیر کند و لحظات شاد و جذابی و در عین حال آموزنده‌ای را برای بیننده ایجاد کند و مخاطب را به فکر فرو ببرد و تا اندازه ای آنها را تشویق و ترغیب به امر مهم فرزندآوری کند.

ترس بخش خصوصی از سرمایه گذاری در سینمای کودک و نوجوان

وی در ادامه افزود: با توجه به ترسی که در بخش خصوصی از بازگشت سرمایه در سینمای کودک وجود دارد،  سبب شده تا سرمایه گذاری مناسب از سوی حامیان صورت نگیرد. بر اساس ابهام در بازگشت سرمایه در این مورد شاهد نگرانی هایی هستیم و امکان توجیه سرمایه گذار وجود ندارد. کودکان ما امروز از انیمشن های هالیود الگو می گیرند در آخرین فیلمی که در ژانر کودک با نام « خداحافظ سینما » ساختم به همین مشکل پرداختم.

تهیه کننده و کارگردان سینما با بیان این موضوع که وظیفه سینما نصیحت کردن نیست، ادامه داد: تولید کنندگان سینما باید به سمت بیان مشکلات بروند ما نباید راهکار ارائه دهیم مخاطب باید خودش تصمیم بگیرد. تجربه دیدن فیلم در سینما غیرقابل وصف است و این تجربه می تواند در بیان مفاهیم موثر باشد. ما باید به مخاطب یادآوری کنیم که لذت تماشای فیلم در سینما خاص است و می تواند مردم را با سینما آشتی دهد.

احمدی ادامه داد: در فیلم سرآلیش به کودک همسری بدون سیاه نمایی پرداختم و این حقیقتی است که وجود دارد، سینما می تواند مفاهیم را به درستی ارائه دهد. در عصر تکنولوژی مخاطبان به بهترین فیلم ها و سریال ها دسترسی دارند و قطعا موضوعاتی که ما می توانیم به آن پردازیم با جذابیتی که رقبا ایجاد می کنند فاصله دارد و باید جسارت از سوی مسؤولین بیشتر باشد تا مخاطب را بتوانیم به سینمای ایران برگردانیم.

وی در مورد اقتصاد هنر و اقتصاد سینما تصریح کرد: سینماگران قدیم دیالوگی داشته اند و سینما را قمار می دانستند و پیش بینی بازگشت سرمایه مشخص نیست، اما در اسینمای امروز این مورد پسند نیست و باید پلن سرمایه گذاری مشخص وجود داشته باشد .

تهیه کننده و کارگردان سینما در مورد فیلم پا به ماه خاطرنشان کرد: این فیلم در ژانر کمدی است و سطح گسترده ای از مخاطبان را در بر می گیرد و ما برای موفقیت فروش آن روش های مختلف نمایش را مد نظر داریم. باتوجه به آن که بازیگران خوب و مطرح برای بازی در این فیلم در نظر گرفته شده اند در حدود 7 میلیارد تومان برآورد بودجه برای ساخت این فیلم شده است و قسمتی از هزینه ها از طریق بخش خصوصی در حال تامین است. /1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات