۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۸
کد خبر: ۷۲۰۹۹۲

قبیله ۲۰ هزار نفری الحویطات قربانی پروژه رویایی بن سلمان

قبیله ۲۰ هزار نفری الحویطات قربانی پروژه رویایی بن سلمان
سازمان حقوق بشری "القسط" از محکومیت سه نفر دیگراز اعضای قبیله الحویطی عربستان به اعدام پرده برداشت که به اجرای طرح "نئوم" اعتراض کرده بودند.

به گزارش سرویس بین ‌الملل خبرگزاری رسا، طبق گزارش سازمان حقوق بشری "القسط"، دادگاه کیفری عربستان سعودی به تازگی"شادلی الحویطی"، "عطا الله الحویطی" و "إبراهیم الحویطی" را به اعدام محکوم کرده است. شادلی الحویطی برادر «عبد الرحیم الحویطی» است که در سال ۲۰۲۰ به دلیل امتناع از ترک خانه خود برای ساخت پروژه نئوم، توسط مقامات سعودی کشته شد.

یکی از شیوه‌های بن سلمان برای از میان برداشتن مخالفان اجرای طرح "نئوم" زدن برچسب تروریستی یا متهم کردن آن‌ها به ارتکاب جرایم مسلحانه است. دراین راستا، درتاریخ ۸ مه ۲۰۱۷، افراد امنیتی نقاب دار به خانه عبد الله الحویطی، که در آن زمان ۱۴ سالش بود، حمله کردند، او و برادرش عبد العزیز را دستگیر و به مرکز پلیس استان «ضباء» بردند و به محض ورود به جرم سرقت و قتل در تاریخ ۶ مه ۲۰۱۷ متهم شد. دادگاه جنایی منطقه تبوک در شمال عربستان در اکتبر ۲۰۱۹ براساس حکمی، بعد از اتهام عبدالله الحویطی به سرقت مسلح از یک جواهرفروشی و کشتن یک نظامی با سلاح گرم در استان «ضباء»، وی را به اعدام محکوم کرد.

از دیگر شیوه‌های بن سلمان سربه نیست کردن مخالفان و یا محکومیت آن‌ها به زندانی‌های طولانی مدت است. در این راستا «عبدالله الحویطی» و «عبدالله دخیل الحویطی» شیوخ قبیله «الحویطات» درشمال غرب عربستان سعودی که به پروژه «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی برای ساخت شهر «نئوم» اعتراض کرده‌اند؛ به ۵۰ سال زندان و ۵۰ سال ممنوعیت سفر محکوم شدند.

همچنین سازمان حقوق بشری «سند» اعلام کرد که «حلیمه الحویطی» به همراه پسر و همسرش و برخی از نزدیکانش که از پروژه محمد بن سلمان انتقاد کردند، ناپدید شده‌اند که سرنوشت آن‌ها از زمان بازداشت در سال ۲۰۲۰ تا به امروز نامعلوم است.

معترضانی هم که ازعربستان فرار کرده و به کشور‌های غربی پناه برده اند باز ازدست جوخه‌های تروردستگاه امنیتی بن سلمان در امان نیستند. یکی از این افراد علیاء ابوطایه الحویطی قهرمان سوارکار سعودی است که از ترس بن سلمان به لندن گریخته، درمصاحبه با شبکه «بی‌بی‌سی» گفت در یک تماس تلفنی او را تهدید به قتل کرده‌اند. تهدیداتی نیز در شبکه اجتماعی توئیتر دریافت کرده است و به او گفته‌اند که سرنوشتی مشابه «جمال خاشقچی» که در سال ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان دراستانبول به طرز فجیعی کشته شد، درانتظاراوست.

کوچ اجباری ساکنان مناطق مورد نظر برای اجرای طرح " نئوم"

قبیله ۲۰ هزار نفری الحویطات قربانی پروژه رویایی بن سلمان

دولت اقلیت و تمامیت خواه حاکم بر ریاض به رهبری محمد بن سلمان مدعی است منطقه‌ای که قرار است شهر نئوم درآن ساخته شود خالی از سکنه و غیرمسکونی است؛ اما در واقع این ناحیه محل زندگی قبیله الحویطات است که از اردن تا صحرای سینا وغرب عربستان پراکنده هستند. برای اجرای پروژه ساخت این شهر، دستکم ۲۰ هزار نفر از اعضای این قبیله مجبور به ترک محل زندگی خود هستند و کسانی که در برابر کوچ اجباری تحمیلی دولت ریاض مقاومت می‌کنند به بهانه‌های مختلف از جمله حمل سلاح و مشارکت در فعالیت‌های تروریستی به قتل می‌رسند و یا اگر کم سن و سال باشند به اعدام محکوم می‌شوند و تا رسیدن به سن ۱۸ سالگی در انتظار مرگ به سرمی برند.

قبیله الحویطات اغلب سنی مذهب هستند و این نشان می‌دهد که برای بن سلمان هیچ فرقی نمی‌کند که طرف مقابلش قطیفی باشد یا تبوکی؛ شیعه باشد یا سنی. همچنانکه برای دولت‌های غربی نیز مهم نیست که اجرای طرح بلندپروزانه نئوم چه آثار و تبعات ضد حقوق بشری می‌تواند به همراه داشته باشد بلکه مهم این است که از اجرای این پروژه به سود‌های کلانی دست یابند تا بتوانند اقتصاد‌های بحران زده خود را از شرایط حساس کنونی در دوره پساکرونا و اثار و تبعات ویرانگر جنگ اوکراین نجات دهند. هریک ازشرکت‌های امریکایی، اسرائیلی و اروپایی در رقابت تنگاتنگ با یکدیگربرای گرفتن سهم خود از این پروژه ۵۰۰ میلیاردی بدون احتساب آثار و پیامد‌های ان بر ساکنان این منطقه خیز برداشته اند. براساس گزارش‌ها، شرکت‌های فرانسوی در جریان این پروژه به ساخت ۱۰۰۰ کیلومتری جاده خورشیدی مبادرت خواهند ورزید. شرکت‌های انگلیسی نیز به تولید انرژی برق از طریق باد و همچنین ساخت کشتی‌های گردشگری «کروز» خواهند پرداخت. شرکت‌های هلندی نیز با ساخت پل‌های کاملا مدرن و پیشرفته ساختمان‌های بزرگ و بلند را به یکدیگر متصل خواهند کرد.

طرح نئوم حاصل کوتای سفید بن سلمان و مکمل تجاوز به یمن

قبیله ۲۰ هزار نفری الحویطات قربانی پروژه رویایی بن سلمان

محمد بن سلمان با حمایت و پشتیبانی مافیای صهیونیستی و جمهوریخواهان، اوانجلیست‌ها و نومحافظه کاران امریکایی به کودتای سفید دست زد و با حذف فیزیکی برخی از رقبای داخلی و خانه نشین کردن عده‌ای دیگر خود را به یک قدمی پادشاهی رساند و درعرصه سیاست خارجی تجاوزنظامی به یمن را برای انحراف توجهات از مسائل داخلی و همینطور اشغال مناطق استراتژیک یمن در جهت توسعه ارضی و کشورگشایی و در عرصه داخلی ایجاد شهر جدید نئوم را در استان تبوک واقع درشمال غرب و دریای سرخ این کشور را در دستور کار خود قرار داد که هر دو به معضلی برای برای این کشور تبدیل شده است. جدا از اینکه جنگ یمن تاکنون به قتل و کشتار هزاران یمنی و آوارگی میلیون‌ها نفر دیگر انجامیده و با وارد کردن میلیار‌ها خسارت به یمن به یکی از قطورترین پرونده‌های جنایات جنگی عربستان و شخص محمد بن سلمان تبدیل شده است اجرای طرح بلندپروازنه " نئوم" یکی از بزرگترین پرونده‌های نقض حقوق بشر را بنام عربستان و شخص محمد بن سلمان به ثبت رسانده و به بهانه جدیدی برای قتل، ترور و اعدام ساکنان این منطقه بخصوص از قبیله الحویطات تبدیل شده است.

ارسال نظرات