۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۰
کد خبر: ۷۲۱۹۳۲
آیت الله کعبی مطرح کرد؛

حفظ آثار و احیای نام شهدا؛ جهاد فی سبیل الله/ قاطعیت پیامبر در مبارزه با فساد و جنایت

حفظ آثار و احیای نام شهدا؛ جهاد فی سبیل الله/ قاطعیت پیامبر در مبارزه با فساد و جنایت
نماینده خبرگان گفت: هر کسی که در مسیر حفظ نظام قدم بردارد جهاد کرده است و حفظ آثار شهدای دفاع مقدس و احیای نام آنان نیز جهاد فی سبیل الله است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت‌الله عباس کعبی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در جمع مدیران روحانی حفظ و نشر آثار دفاع مقدس سراسر کشور دوره شهید میثمی با اشاره به پیروزی ملت ایران در دفاع مقدس اظهار داشت: دفاع مقدس قطعه نورانی هویت ملت ایران بر پایه جهاد، ایثار و شهادت است و اگر ما بتوانیم این راه را تابلو کرده و برجستگی های آن را در سطح جهان مطرح کنیم، می توانیم اسلام ناب محمدی(ص) را بر پایه آموزه های اهل بیت(ع)، جهاد و مقاومت در گستره جهانی مطرح کنیم.

وی در ادامه افزود: پیامبر گرامی اسلام در سایه الطاف و عنایت خداوند متعال، حضور مومنین در صحنه و همراهی آنها با پیامبر، پیوند مستحکم با امامت و امت، با هفت عنصر توانست در مدت ۲۵ سال جامعه جاهلی را به جامعه فرزانه و جامعه عقب مانده را به جامعه پیشرفته تبدیل کند و سنگ بنای تمدن نوین اسلامی را طراحی کند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: روحانیت اصیل شیعه با برخورداری از این هفت عنصر و تاسی از نبی مکرم اسلام(ص) و اهل بیت او در مسیر روحانیت شهید و شاهد، می توانند هم انقلاب را حفظ کنند و هم آن را پیش برده و تمامی اهداف و ماموریت‌های آن را محقق کنند.

آیت الله کعبی در ادامه به شمارش هفت عنصر پرداخت و بیان داشت: یکی از آن عناصر، توحید و دعوت به خدا بر پایه بصیرت است؛ چراکه پیامبرگرامی اسلام(ص) دعوت به خود نمی کرد؛ بلکه همه را به خداوند دعوت می کرد؛ اگرچه شخصیت پیامبر اسلام در عبودیت و بندگی خداوند ذوب شده است.

وی در ادامه عنصر دوم را جذابیت شخصیت، اخلاق، مهربانی و رحمت دانست و خاطرنشان کرد: هویتِ شخصیت پیامبر اسلام(ص) ناشی از کاریزمایی که پدر علم مدیریت گفته می شود نیست؛ بلکه جذابیتِ شخصیت پیامبر اسلام(ص) ناشی از سیمای باطن انسانِ کامل و نورانیِ برخوردار از همه سجایای اخلاقی است و هر کس که با پیامبر اکرم ارتباط برقرار می کرد شیفته و جذب آن حضرت می شد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری ابراز کرد: سومین عنصر این بود که پیامبر گرامی اسلام سنگ بنای اخوت و وحدت را بنا نهاد و جامعه مهاجرین و انصار را با همدیگر برادر کرد و جامعه ای را که متفرق بوده و خالی بودن از سجایای اخلاقی، حرف اول را می زد، به جامعه برادر تبدیل کرد و امروزه نیز این عنصر برای انقلاب اسلامی بسیار قدرت آفرین است؛ چراکه تفرقه قطعا سبب شکست انقلاب می شود.

وی در ادامه افزود: چهارمین عنصر پیامبر اکرم(ص) قاطعیت در مبارزه با فساد و تباهی، ستم، جرم و جنایت و تلاش برای تحقق عدالت بود و پنجمین عنصر، عنصر جهاد و مقاومت است که پیامبر گرامی اسلام در این امر پیشتاز بود.

آیت الله کعبی خاطرنشان کرد: برای عنصر جهاد و مقاومت نیز چهار عنصر پایه ای و مهم وجود دارد که عبارتند از؛ تولید قدرت، فی سبیل الله بودن، دشمن شناسی و آخرین عنصر که مهمترین عناصر است این است که جهاد باید تحت هدایت ها و مدیریت ولی زمان باشد و الا جهاد به حساب نمی آید.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: بعد از جهاد شکل گیری دولت اسلامی، جهاد حفظ دولت و نظام اسلامی امری بسیار مهم است که جنگ های بدر، احد و خیبر رسول گرامی اسلام(ص) برای حفظ دولت اسلامی بود.

وی در ادامه افزود: بعد از جهاد حفظ دولت و نظام اسلامی، جهاد توسعه حاکمیت اسلام است که مرحله بعدی جهاد را به خود اختصاص داده است؛ چراکه دولت اسلامی محدود در مکانی نمی شود و باید حاکمیت خدا گسترش پیدا کند و در نهایت جهاد فتح اسلامی است و انجام تمامی این جهادها در انقلاب اسلامی نیز جهاد است.

آیت الله کعبی تصریح کرد: امروز هر کسی که در مسیر حفظ نظام، تعمیق و گسترش نظام اسلامی در منطقه و بین الملل تلاش می‌کند، مجاهد فی سبیل الله است و فعالیت در عرصه های مختلف اعم از اقتصادی، سیاسی و اجتماعی جهاد است و حفظ آثار شهدای دفاع مقدس و احیای نام آنان نیز جهاد فی سبیل الله بوده و کمتر از شهادت نیست.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در ادامه افزود: عنصر ششم که پیامبر اسلام توانست کارها را به پیش ببرد، عنصر حکمت و تدبیر و علم و معرفت بود و امروزه کشور ما نیاز به مدیریت، تدبیر و کارآمدی برای تحقق اهداف و ماموریت های نظام اسلامی دارد.

آیت الله کعبی خاطرنشان کرد: عنصر هفتم طراحی نظام سیاسی بر مدار ولایت و ابلاغ ولایت امیرالمومنین در واقعه غدیر است که ولایت به عنوان محور نظام سیاسی در اسلام جزء ابتکارات شارع مقدس است و شرع مقدس نظام سیاسی را بر پایه اسلام طراحی کرده است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: جوانان انقلاب اسلامی که موتور محرک پیشران انقلاب اسلامی هستند نیاز به چند مولفه اساسی دارند که عبارتند از؛ نرم افزار فکری، مدیریت متعالی، حضور در صحنه، همبستگی و شبکه سازی؛ یعنی مردمی کردن دولت باید با حضور جوانان اتفاق بیفتد.

آیت الله کعبی در پایان خطاب به شرکت کنندگان در جلسه مدیران روحانی حفظ و نشر آثار دفاع مقدس سراسر کشور بیان داشت: این رسالت شما است که با حفظ آثار دفاع مقدس و نرم افزار دفاع مقدس با رویکرد تمدنی بتوانید رسالت و مأموریت خود را به نحو احسن انجام دهید.

ارسال نظرات