۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۷
کد خبر: ۷۲۲۳۳۷
آیت الله مهدوی مطرح کرد؛

اهمیت گذشت و بخشش نسبت به دیگران

اهمیت گذشت و بخشش نسبت به دیگران
اصفهان ـ عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: حلم و صبر و بردباری از ویژگی های اخلاقی ائمه اطهار(ع) است. کسی که قدرت دارد ولی می بخشد کار بزرگی کرده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه شرح نهج البلاغه، با اشاره به اهمیت فروبردن خشم و برخورداری انسان از صفت بخشش و چشم پوشی از خطای افراد، گفت: حلم و صبر و بردباری از ویژگی­ های اخلاقی ائمه اطهار(ع) است. کسی که قدرت دارد ولی می­ بخشد کار بزرگی کرده است و خداوند می فرماید بخشش باعث رشد انسان خواهد شد.

آیت الله مهدوی در ادامه افزود: یک زن اگر بچه ­ای دارد که شیر به این بچه می دهد می ­تواند در ازای آن از مرد پول دریافت کند و این حق بانوان است و اسلام این حق را برای زن قائل شده است اما در عین حال دین اسلام در حوزه اخلاق از زن می­خواهد نسبت به این حق خود چشم پوشی کند و بخشش و گذشت داشته باشد.

وی با تأکید بر اهمیت گذشت داشتن انسان در اختلافات و گذشت از حق خود در زمانی که توانایی گرفتن آن را دارد برای رسیدن به رشد و کمال، اظهار کرد: امام علی(ع) می‌فرمایند خشم خود را فرو ببر و زمانی که توانایی داری بگذر، زمانی که عصبانی شدی حلم داشته باشد و زمانی که مسلط هستی چشم پوشی کن و فایده این کارها عاقبت بخیری است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه بزرگترین عاقب بخیری برای ما در آخرت است، خاطرنشان کرد: کسی که اهل گذشت باشد در این دنیا نیز زندگی شیرین و شادی خواهد داشت و بر همین مبنا باید به فکر گذشت داشتن و بخشش دیگران باشیم.

آیت الله مهدوی به تلاش برخی افراد برای بستن دهان دیگران در درگیری‌ها و نزاع‌ها و غلبه با غضب بر دیگران، تصریح کرد: کسی که در هر حالتی به دنبال غلبه بر دیگران است روزی خواهد رسید که باید عذرخواهی کند، کسی که ظلم می‌کند یا در این دنیا باید عذرخواهی و طلب بخشش کند یا اینکه این اتفاق در آخرت خواهد افتاد و قرآن کریم می‌فرماید معذرت خواهی ظالمین در آخرت نفعی ندارد.

استاد درس خارج حوزه علمیه به تلاش انسان در آخرت برای کسب حسنه اشاره کرد و گفت: امام علی(ع) می‌فرمایند غلبه‌ای که انسان با غضب کسب می‌کند قوام ندارد به ذلت عذرخواهی که در نهایت انسان باید کسب کند و عزتی که شخص با عصبانیت در دنیا کسب کرده است در نهایت از دست خواهد داد./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات