۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۸
کد خبر: ۷۲۳۶۵۷
رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی خبر داد:

واگذاری کمتر از یک‌درصد خوابگاه‌ها به دانشجویان متأهل

واگذاری کمتر از یک‌درصد خوابگاه‌ها به دانشجویان متأهل
محمدبیگی گفت: در طول یک‌سال گذشته حدود ۳۵درصد از این قانون اجرایی شده است و بنابراین میزان اجرای قانون جوانی جمعیت نسبت به میانگین اجرای قوانین در کشور بالاتر است.

به گزارش گروه جمعیت و خانواده خبرگزاری رسا، همایش جمعیت جوان و هویت ایرانی پیش‌ازظهر امروز با حضور فاطمه محمدبیگی رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی، محمد دوسرانیان مقدم رئیس دانشگاه جامع علمی‌ کاربردی استان قزوین، حسین خوئینی‌ها سرپرست جمعیت هلال‌احمر استان و جمعی از کارشناسان حوزه جمعیت در سالن اجتماعات سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان استان قزوین برگزار شد.

رئیس فراکسیون جمعیت و حمایت از خانواده مجلس در این همایش با بیان اینکه موضوع جمعیت به یک ابرچالش تبدیل شده است، اظهار داشت: ابرچالش جمعیت یک موضوع بسیارمهم است که اگر امروز به آن نپردازیم، فردا بسیار دیر خواهد بود و طبق پیش‌بینی‌ها حداقل بین 100 تا 120 سال با چالش جمعیت مواجه هستیم.

فاطمه محمدبیگی با اشاره به تصویب قانون جوانی جمعیت در مجلس یازدهم اضافه کرد: در طول یک‌سال گذشته حدود 35 درصد از این قانون اجرایی شده است و این در حالی است که حدود 33 درصد قوانین نوشته‌شده در برنامه‌های توسعه‌ کشور اجرایی شده است و بنابراین میزان اجرای قانون جوانی جمعیت نسبت به میانگین اجرای قوانین در کشور بالاتر است.

وی با بیان اینکه جمعیت یک پدیده چندعاملی محسوب می‌شود، ادامه داد: قطعاً اشتغال‌زایی، تولید مسکن و ایجاد رفاه اقتصادی و معیشتی پیشران‌های راه‌انداز برای کمک به خانواده‌ها در زمینه فرزند‌آوری و فرزندار شدن است. به‌طورکلی خانواده‌های ایرانی فرزنددوست هستند و آخرین پیمایشی که انجام شده است، نشان می‌دهد هر خانواده ایرانی علاقه دارد به‌صورت میانگین 3 تا 4 فرزند داشته باشد.

نایب‌رئیس کمیسیون مشترک جوانی جمعیت مجلس در بخش دیگری از سخنان خود از شناسایی 21 چالش در مسیر فرزندآوری خانواده‌های ایرانی خبر داد و گفت: این چالش‌ها شامل مواردی مانند نیاز به اشتغال، مسکن، بحث‌های مربوط به مرخصی زایمان زنان شاغل و نبود خوابگاه برای دانشجویان متأهل است که این چالش‌ها اجازه نداده است که جامعه ایرانی علی‌رغم تمایلات خود از داشتن 1.5 فرزند به‌صورت میانگین بالاتر برود.

محمدبیگی افزود: جالب است بدانید که در 20 سال گذشته بین یک‌دهم تا هفت‌دهم درصد خوابگاه‌ها به متأهلان داده شده و این ظلم مضاعفی بوده است، در حالی که طبق قانون باید حداقل 10 درصد از خوابگاه‌ها در اختیار متأهلان قرار می‌گرفت و بنابراین در 2 دهه اخیر کمتر از یک‌درصد خوابگاه‌ها به دانشجویان متأهل واگذار شده است.

وی با اشاره به حوزه اشتغال ادامه داد: در 2 سال گذشته به‌صورت سالانه 2 درصد افزایش اشتغال داشتیم و پیش‌بینی می‌شود که با انعقاد پیمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دولت، رشد شاخص‌های اقتصادی و افتتاح کارخانه‌جات و شرکت‌های جدید باز هم شاهد رشد اشتغال در کشور باشیم و با افزایش درآمد خانواده با استقبال از فرزندآوری در خانواده‌ها مواجه خواهیم بود.

تأمین اشتغال پایدار نرخ فرزندآوری را متحول می‌کند

رئیس دانشگاه جامع علمی‌ ـ کاربردی استان قزوین هم در این همایش با بیان اینکه "باید بستر‌های اجرایی و عملیاتی قانون جوانی جمعیت را مهیا کنیم"، گفت: یکی از عوامل رشد جمعیت اشتغال‌آفرینی است و در این زمینه دانشگاه علمی کاربردی به‌دنبال تعریف رشته‌های تازه برای افزایش ضریب اشتغال فارغ‌التحصیلان این دانشگاه است که نقش عمده‌ای در افزایش ازدواج و فرزندآوری خواهد داشت.

دوسرانیان مقدم اعطای 1800 واحد مسکونی به خانواده‌های جوان و پرجمعیت را تشویق مناسبی برای فرزندآوری دانست و اضافه کرد: هر چقدر بسته‌های تشویقی و کمک‌های مالی بیشتری برای خانواده‌های پرجمعیت در نظر بگیریم، به همان نسبت هم شاهد تسریع در عملیاتی شدن مواد مختلف قانون جوانی جمعیت خواهیم بود.

وی با ذکر اینکه تأمین اشتغال پایدار امروز به بزرگ‌‌ترین دغدغه خانواده‌های ایرانی بدل شده است، گفت: بنابراین اگر بتوانیم اشتغال پایداری برای خانواده‌های جوان ایجاد کنیم، بدون شک شاهد تحول در حوزه فرزندآوری و رشد سریع آمارهای جمعیتی خواهیم بود.

برپایی همایش‌های تخصصی با موضوع جمعیت در دستور کار هلال‌احمر است

سرپرست جمعیت هلال‌احمر استان قزوین هم در این همایش با اشاره به وجود برخی گسست‌های اجتماعی و فرهنگی در جامعه امروز گفت: کنار موضوع رشد جمعیت باید توجه جدی به ابعاد هویتی خانواده‌ها هم داشته باشیم و باید تلاش کنیم نسل جدید ما با فرهنگ و هویت ایرانی و اسلامی عجین یابند و رشد کنند.

حسین خوئینی‌ها افزود: متأسفانه حوادث اخیر نشان داد که فاصله زیادی بین جوان امروز و هویت ایرانی و اسلامی ایجاد شده است و به همین خاطر باید موضوع هویت‌زایی برای نسل جدید را جدی بگیریم و برنامه‌های عملیاتی را مانند قانون جوانی جمعیت برای آن تدوین و اجرا کنیم.

وی حمایت از جوانان را یکی از دستورکارهای مهم جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران دانست و تصریح کرد: هلال‌احمر کوشش می‌کند از طریق اجرای برنامه‌های آموزشی متعدد مهارت‌های زندگی در جوانان و خانواده‌ها را ارتقا دهد و به همین خاطر برپایی همایش‌های تخصصی با موضوع جمعیت، خانواده، فرزندآوری و تربیت دینی را در برنامه کاری خود داریم.

ارسال نظرات