۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۰
کد خبر: ۷۲۳۸۵۳
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:

با اجرای طرح دارویار از فساد و رانت در حوزه دارو جلوگیری شده است

با اجرای طرح دارویار از فساد و رانت در حوزه دارو جلوگیری شده است
عین‌اللهی گفت: هدف از اجرای طرح دارویار این است که وابستگی به ارز ترجیحی و رانت ناشی از آن به تولید برگردد و با اجرای این طرح از فساد و رانت در حوزه دارو جلوگیری شده است.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: همانطور که در جلسه قبلی در خصوص طرح دارویار بحث شد؛ در قانون بودجه ۱۴۰۱ این اختیار به وزارت بهداشت داده شد که بتواند طرح دارویار را اجرا کند.

وی افزود: در این طرح بحث اصلاح سیاست‌های ارزی در تامین دارو ملزومات و تجهیزات پزشکی مورد نظر بوده و حدود 4 ماه از شروع این طرح می گذرد و ما در مرحله انتقال از یک وضعیت موجود به وضعیت انقلابی هستیم.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه با اجرای طرح دارویار از فساد و رانت در حوزه دارو جلوگیری شده است خاطرنشان کرد: هدف از اجرای طرح دارویار این است که وابستگی به ارز ترجیحی و رانت ناشی از آن به یک تولید پویا و غیروابسته به رانت ارز نیمایی برگردد و مشکل اساسی ما این بود که ارزهای ترجیحی بدون حساب و کتاب داده می‌شد و رانت‌هایی در این رابطه صورت می‌گرفت.

وی در ادامه با بیان اینکه مشکل، تخصیص ارز ترجیحی بی‌حساب و کتاب به تولیدکنندگان دارو بود، عنوان کرد: گاهی اوقات پیش فاکتورها واقعی نبودند و برخی تولیدکنندگان بیش از حد نیاز ارز ترجیحی دریافت می کردند. همچنین هدف دیگر شکوفایی و خروج از انحصارطلبی بود و باید یارانه در نهایت مستقیما به مصرف‌کننده نهایی می‌رسید که این موضوع در طرح دارویار دیده شد.

عین‌اللهی همچنین با اشاره به جلوگیری از قاچاق دارو با اجرای طرح دارویار، یادآور شد: علاوه بر مصرف‌کنندگان داخلی 400 میلیون نفر از اطراف کشور نیز از داروها به صورت قاچاق استفاده می‌کردند که جلوی آن گرفته شد.

این عضو کابینه دولت سیزدهم در ادامه با بیان اینکه طرح دارویار باعث اجرای 98 درصدی نسخه الکترونیک شد، اظهار کرد: از طریق نسخه الکترونیک، یارانه جدیدی تحت عنوان یارانه سلامت برای بیماران در نظر گرفته شد که اختلاف ارز ترجیحی و ارز نیمایی به خود بیمار تعلق می گرفت.

وی در ادامه با بیان اینکه طرح دارویار نتیجه همکاری میان همه دستگاه‌ها بود، گفت: تولید و تامین دارو فرآیند بین دستگاهی بوده و اگر همه سازمان‌ها هماهنگ باشند موفقیت حاصل می‌شود؛ وزارت بهداشت در این خصوص سیاستگذار، برنامه‌ریز و بهره‌بردار است.

عین‌اللهی با اشاره به ایجاد قرارگاه تدابیر ویژه دارویی از سوی وزارت بهداشت، افزود: ما از سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی، بیمه‌گران و نهادهای نظارتی دعوت کردیم و مشارکتی ایجاد شد، همچنین مسئله مهم دیگر تخصیص کامل و به هنگام اعتبارات در بودجه 1401 به میزان 73 همت و پنج هزار میلیارد تومان برای بیماران خاص و شش هزار میلیارد تومان برای پوشش کامل بیمه همگانی بود که این بیمه همگانی از موفقیت‌های ما محسوب می‌شود.

پس از تذکرات و اظهارات تعدادی از نمایندگان در مورد گزارش کمیسیون بهداشت، عین اللهی در بخش دوم صحبت های خود اظهار کرد: هدف اصلی در وزارت بهداشت پوشش کامل خدمات بهداشتی و درمانی با نگاه عدالت محور و مبارزه با هرگونه فساد و رانت و تعارض منافع است. ما در کنترل بیماری کرونا یک از کشورهای موفق در منطقه بودیم. اثرات عواملی مانند تحریم‌های ناجوانمردانه در تامین داروهای کشور را باید در نظر بگیریم. گزارشگر ویژه سازمان ملل که دو ماه پیش اینجا حضور داشتند، در مورد اثرات تحریم ها در صنعت دارویی کشورمان گزارشی دادند و گفتند پس از اعمال تحریم ها ایران تا حد زیادی دسترسی به مواد خام را از دست داد و کشورها با وجود تحریم‌ها نسبت به ارسال دارو به ایران خودداری می‌کنند؛ با این وجود و علیرغم تحریم‌های ناجوانمردانه، تلاش‌های شرکت های دارویی و دانشگاه‌ها و دانشمندان بوده که ما توانستیم اقدامات را انجام دهیم.

عین‌اللهی با اشاره به غیرقابل پیش‌بینی بودن شروع آنفلوآنزا در این زمان از سال، خاطرنشان کرد: طی هفت ماه اخیر به اندازه ۱۲ ماه سال گذشته آنتی بیوتیک تولید شده است. ما به شرکت‌های تولیدکننده دارو گفتیم که اندازه سه برابر سال گذشته تولید را انجام دهند.

وزیر بهداشت با اشاره به سلسله اقدامات انجام شده برای تامین داروی مورد نیاز بیان کرد: رفع مشکلات مربوط به تامین مالی شرکت‌های دارویی و تخصیص ۱۵ هزار میلیارد تومان به شرکت‌های دارویی را انجام دادیم و ما همه تسهیلات و امکانات که می‌توانستیم برای تولید داخلی را انجام بدهیم را انجام دادیم. ما همچنین در این چند ماه اخیر تقریباً تمام داروخانه‌های کشور را حداقل یک بار نظارت انجام دادیم و با متخلفان قطعاً برخورد می‌شود.

وی افزود: در صورتی که تولیدات داخلی نیاز کشور را برطرف نکند، برای اینکه سلامت مردم برای ما مهم است، با عرض شرمندگی مجبور به واردات هستیم و تا آخر این هفته شش میلیون دُز آنتی‌بیوتیک مورد نیاز کشور وارد می‌شود و تا هفته آینده به طور کلی مشکل ما در مورد آنتی‌بیوتیک و سرم حل می‌شود و هر دارویی که تولیدات داخلی نتوانند مشکلات مردم را حل کند، ما موظف به واردات هستیم.

ارسال نظرات