۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۶
کد خبر: ۷۲۴۶۸۹

معرفی چهار اثر روشمند ویژه ایام فاطمیه

معرفی چهار اثر روشمند ویژه ایام فاطمیه
مؤسسه تخصصی خطابه امیر بیان با همکاری پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام اقدام به انتشارآثاری برگرفته از سخنرانی‌های روشمند ویژه ایام فاطمیه کرده است.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، «غصب خلافت؛ علت‌ها و عبرت‌ها»، «یم فاطمی»، «راز تنهایی مادر» و «انتخاب فاطمی» عنوان چهار اثر برگرفته از سخنرانی‌های روشمند ویژه ایام فاطمیه است که مطالعه آن به طلاب و مبلغان دینی توصیه می‌شود.

این چهار اثر از سوی مؤسسه تخصصی خطابه امیر بیان شعبه یزد و پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام و در قطع پالتویی منتشر شده است که نخستین اثر به بیان یکی از مهم‌ترین وقایع تاریخ اسلام یعنی جریان غصب خلافت پرداخته است که منتهی به شهادت حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام‌الله علیها شد و همه ساله شیعیان در سالروز این حادثه به سوگواری و طرح ابعاد این حادثه می‌پردازند.

در این بین این سئوال قابل طرح است که چرا امروز باید به بحث و بررسی در مورد یک حادثه تاریخی که بیش از ۱۴۰۰ سال از آن گذشته بپردازیم؟ این حادثه چه ارتباطی به امروز ما دارد و بحث از آنچه دست‌آوردی برای ما خواهد داشت؟ درباره جریان غصب خلافت و هجوم به خانه امام علی علیه‌السلام نیز سئوال‌هایی مطرح است که در این اثر به آن پاسخ داده می‌شود.

کتاب «غصب خلافت؛ علت‌ها و عبرت‌ها» در پنج سخنرانی روشمند به بیان چرایی بحث از حادثه غصب خلافت، چرایی پذیرفتن ایمان منافقان از سوی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، عبرت‌ها و لزوم مبارزه با منافقان می‌پردازد و سخنرانی پنجم نیز به وصیت پیامبر صلی الله علیه و آله به امام علی علیه‌السلام و حوادثی که پس از رحلت ایشان رخ داد، اختصاص دارد.

دومین اثر با عنوان «یم فاطمی» آرامش زندگی را در سایه اقتدار علوی و لطافت فاطمی می‌داند و در ۱۰ سخنرانی روشمند شجره طیبه خانواده، عوامل تزلزل در خانواده، ضرورت اقتدار علوی و لطافت فاطمی، تعریف اقتدار علوی و لطافت فاطمی، فهم درست زوجیت و فردیت، اقتدار علوی و محبت فاطمی در مدیریت عاطفی، اقتدار علوی و لطافت فاطمی در مدیریت روابط، اقتدار علوی و محبت فاطمی در مدیریت اقتصادی، اقتدار علوی و محبت فاطمی در مدیریت بحران و هدایت کشتی طوفان‌زده زندگی به ساحل آرامش به اثبات این مدعا می‌پردازد.

در این کتاب دو رکن اصلی اقتدار علوی در مردان و لطافت فاطمی در زنان به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل تعالی خانواده و جلوگیری از طلاق عاطفی و واقعی معرفی می‌شود که مبلغان می‌توانند با بهره‌گیری از این الگوی کامل همسران و ارائه صحیح و ساده تفاوت‌های روانی به مخاطبان برای آرامش و آسایش آنان و نیز کاهش اختلافات و دغدغه‌های خانواده‌ها و هدایت آن‌ها به‌سوی زندگی علی‌وار و فاطمه‌گونه قدمی بردارند.

«راز تنهایی مادر» سومین اثر این مجموعه شامل پنج سخنرانی روشمند «دین‌داری، یعنی واقع‌بینی!»، «ضرورت ترویج نگاه واقع‌بینانه به دین»، «نگاه منفعت‌طلبانه، واقع‌بینانه‌ترین نگاه به دین»، «چگونه منفعت‌طلبی مردم را از دین جدا می‌کند؟» و «تأمین منافع، مهم‌ترین کارکرد مدیریت ولایت» است که مهم‌ترین وظیفه مبلغان دینی در مقطع کنونی را ادامه دادن گفتمان فاطمی سلام‌الله علیها با استفاده از ادبیات عاقلانه و واقع‌بین جهت توجه دادن مردم به راه‌های درست دستیابی به منافع دنیایی‌شان عنوان می‌کند.

مجموعه سخنرانی حاضر سعی دارد با رویکردی نو و تازه به تبیین لزوم ایجاد یک نگاه واقع‌بینانه در بین مخاطبین مذهبی اعم از مسجدی و هیئتی بپردازد تا در آنها نگاهی درست نسبت به توجه ولایت و دین به تأمین منافع دنیایی به وجود بیاورد.

در مقدمه این اثر از طلاب و مبلغان خواسته شده است که با بهره‌مندی از ادبیات واقع‌بینانه، حمایت‌های شدید حکومت الهی و انقلاب اسلامی را از منافع و مصالح دنیایی و اخروی مردم تبیین و کذب ادعای دستگاه‌های تبلیغاتی دشمن در حمایت از منافع دنیایی را بر همگان روشن کنند.

چهارمین کتاب با عنوان «انتخاب فاطمی» به تبیین نقش اختیار آدمی در عواقب فردی و اجتماعی اختصاص دارد که در آن دلیل تفاوت انتخاب‌های ما با انتخاب‌های حضرت زهرا سلام‌الله علیها در زندگی، تفاوت گرایش‌ها و تمایلات قلبی ما با ایشان عنوان و مطرح شده است که هر چقدر تمایلات و گرایش‌های خود را به ایشان نزدیک کنیم، انتخاب‌های ما نیز بیشتر فاطمی خواهد شد.

نقش قدرت اختیار آدمی در سنت امتحان، بررسی انواع انتخاب غیر فاطمی، اثرگذارترین تمایل در انتخاب مردم مدینه، دومین عامل انتخاب غیر فاطمی و ارتباط ایمان فاطمی با انتخاب فاطمی عنوان پنج سخنرانی روشمندی است که ویژه ایام فاطمیه در این اثر به چشم می‌خورد.

تولید این سخنرانی‌های ویژه با پژوهش و همکاری حجج اسلام محمد جنتی، جعفر عربشیبانی، حسین هداوندی، محمدمهدی یاوری، رضا زندوکیلی، علی آب انباری، ابوالفضل دهقانی، احمد خدابخشی، عباس رضایی، امیرحسین علوی گرگانی، سیداحمد موسوی، علی اکرامی، هادی صالح‌پرور، ابراهیم ابراهیمی، حمید قدیری، سیدعلی موسوی‌زاده، مهدی کشاورزیان، جابر مهدوی باغی، سیدجعفر حسینی، امین حقیقت‌نژاد، روح‌الله میرزاده، محمدهادی میرزایی اعتصامی و رضا رحمتی به سرانجام رسیده است.

ارسال نظرات