۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۷
کد خبر: ۷۲۵۹۱۹

رساله دکتری «حشر کلی از نگاه قرآن، برهان و عرفان» دفاع شد

رساله دکتری «حشر کلی از نگاه قرآن، برهان و عرفان» دفاع شد
خراسان رضوی - رساله دکتری با عنوان حشر کلی از نگاه قرآن، برهان و عرفان در رشته فلسفه و کلام دانشگاه علوم اسلامی رضوی دفاع شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، جلسه دفاع رساله دکتری در رشته فلسفه و کلام با نگارش حجت الاسلاِم رجائی شاهرودی در حضور استادان، طلاب و دانشجویان و علاقمندان به این رشته برگزار شد‌.

حجت الاسلام موسوی بایگی راهنما و حجت الاسلام والمسلمین دکتر فقیه اسفندیاری مشاوره رساله دکتری حشر کلی از نگاه قرآن، برهان و عرفان را به عهده داشتند و حجج اسلام والمسلمین دکتر حسینی شریف، گلمکانی و مقدم استادان داور این رساله بودند که در این جلسه به نقد آن پرداختند.

در ابتدای جلسه دفاعیه حجت الاسلام رجائی شاهرودی به ارائه توصیحاتی پیرامون رساله خود و طرح مباحث پرداخت پس از خطابه دفاعیه داوران حاضر در جلسه نقدها و اشکالات خود را همچون اخص بودن عنوان از مباحث مطرح شده، پرداختن به مواردی که لزومی برای طرح آن نبوده و نیز عدم نوآوری بیان کردند.

در بخش دوم جلسه پس از بیان نقد داوران، حجت الاسلام رجائی به دفاع از رساله خود پرداخت و اشکالات و نقدهای وارده را پاسخ گفت. در ادامه استادان راهنما و مشاور، حجج اسلام والمسلمین موسوی بایگی و فقیه اسفندیاری نیز به برخی موارد مطرح شده در نقد داوران اشاره و پاسخ گفتند.

در نهایت پس از مشورت داوران این رساله دکتری با درجه بسیار خوب و نمره ۱۸ مورد پذیرش قرار گرفت و حجت الاسلام محمدتقی رجائی به درجه دکتری نائل آمد.

حجت الاسلام فقیه اسفندیاری در پایان مراسم دفاع رساله دکتری حجت الاسلام محمد تقی رجائی شاهرودی با عنوان حشر کلی از نگاه قرآن، برهان و عرفان گفت: این رساله پیرامون مسئله معاد است قبل از مرحوم ملاصدرا حکما به مسئله معاد جسمانی و روحانی اشاره داشتند اما نسبت به معاد جسمانی، تبیین فلسفی گسترده ای که ملاصدرا ارائه کرد پیش از وی نبود.

وی افزود: از این رو ابن سینا معاد جسمانی را به دلیل اینکه نصوص دینی و رسول الله و به تعبیر خودش صادق مصدق تایید کرده، قبول داشت اما اساسا دستگاه حکمت سینایی به این مرحله و توانمندی در این مسئله نرسید.

مشاور رساله ادامه داد: اما مرحوم ملاصدرا با مبانی فلسفی اصاله الوجود، تشکیک در مراتب وجود و حرکت جوهری و دیگر مسایل، توانست تبیین جامع فلسفی از معاد جسمانی افزون بر معاد روحانی ارائه بدهد.

وی افزود: بحث حشر حسب ادبیات فلسفی و عرفانی به چه معناست؟ و اساس تبیین حکمت صدرایی در این مسئله چگونه است در این رساله مطرح و بررسی شده که نویسنده در حد توان خود به خوبی از عهده آن برآمده است./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات