۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۰
کد خبر: ۷۲۷۰۵۱
نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌ شمالی:

رفع نیازهای امروزی و فرهنگی جامعه دغدغه علامه مصباح یزدی بود

رفع نیازهای امروزی و فرهنگی جامعه دغدغه علامه مصباح یزدی بود
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین نوری گفت: برخی از علما فقط به مباحث متداول حوزوی می‌پردازند، اما دغدغه علامه مصباح یزدی رفع نیازهای امروزی و فرهنگی جامعه بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی،حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رضا نوری، نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی، امروز، در آیین نکوداشت سالگرد ارتحال علامه «مصباح یزدی» اظهار کرد: این عالم گران‌قدر افزون بر مباحث متداول حوزوی پاسخگوی نیازهای روز جامعه بود.

وی افزود: بامطالعه آثار علامه مصباح یزدی که همواره مورداستفاده پژوهشگران قرار می‌گیرد می‌توانیم به ارزش این آثار پی ببریم؛ چراکه در این آثار افزون بر پاسخگویی به شبهات دینی نیازهای روزمره و فرهنگی جامعه هم در نظر گرفته‌شده است.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین نوری اضافه کرد: با دقت و مطالعه در آثار بی‌نظیر علامه مصباح یزدی می‌بینیم که این عالم بزرگوار از هیچ کوششی برای نشر معارف دین کوتاهی نکرده است.

وی ادامه داد: اینکه برخی از علما فقط به مباحث متداول حوزوی نظیر مقدمات، منطق، فقه، اصول بعد هم وادی اجتهاد و فتوا و شاگرد پروری می‌پردازند و خود را وقف این مباحث علمی می‌کنند قابل‌تقدیر است اما علامه مصباح یزدی و شهید مطهری فراتر از بحث‌های حوزوی عمل می‌کردند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نوری با اشاره به جایگاه علما در حفظ ارزش‌های دینی، تصریح کرد: علما الگوی جامعه هستند و افزون بر تولید اندیشه‌های دینی از انحرافات فکری و عقیدتی هم جلوگیری می‌کنند؛ و ما باید بامطالعه زندگی‌نامه علمایی همچون علامه مصباح یزدی و شهید مطهری از نحوه رفتار و برخورد آن‌ها با مسائل گوناگون درس بگیریم.

آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی مجتهد، بنیان‌گذار و رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، عضو مجلس خبرگان رهبری، عضو سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، رئیس سابق شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت و یکی از استادان برجسته حوزهٔ علمیهٔ قم بود.

ایشان‌ در فقه‌ و اصول‌ با بهره‌ بردن‌ از محضر استادانی‌ چون‌ آیات‌ عظام‌ بروجردی‌، اراکی‌، امام‌ خمینی‌ و بهجت‌ در سن‌ بیست‌وهفت‌ سالگی‌ به‌ درجه‌ اجتهاد رسیدند. در علم‌ تفسیر نیز با بهره‌ از دیدگاه‌ها و سفارش‌های‌ خصوصی‌ علامه‌ طباطبایی‌ (ره‌)، توانستند روش‌ صحیح‌ تعمّق‌ و تفکّر در قرآن‌ را بیاموزند تا آنجا که‌ علامه‌ کار بازخوانی‌ «تفسیر المیزان‌» پیش‌ از چاپ‌ را به‌ او سپردند.

آیت‌الله مصباح‌ یزدی‌، در فلسفه‌، «اسفار» و «شفا» را نزد علامه‌ (ره‌) فراگرفتند و خود، سال‌ها به‌ تدریس‌ فلسفه‌ اسلامی‌ و غرب‌ در حوزه‌های‌ علمیه‌ پرداختند و کتاب‌ «آموزش‌ فلسفه‌» ایشان‌، در مراکز مختلف‌ فرهنگی‌ تدریس‌ می‌شود. ایشان پس از مدتی تحمل بیماری، عصر جمعه دوازدهم دی‌ماه دار فانی را وداع گفت./9314

هادی رحیمی
ارسال نظرات