۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۶
کد خبر: ۷۲۷۵۸۴

تحلیل هفته

تحلیل هفته
بیانات رهبری، تلاشهای دولت، تغییر دبیرشورای عالی انقلاب فرهنگی، اعدام اکبری، تمرکز رسانه‌های اصلاحات بر هاشمی و سکوت خبری آنها برای حاج قاسم را در تحلیل این هفته بخوانید.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، در تحلیل این هفته اخباری از دیدار مردم قم و مداحان با رهبر معظم انقلاب، تحویل لایحه بودجه 1402 از سوی آیت الله رئیسی به مجلس شورای اسلامی، سفر آیت الله رئیسی به استان یزد، تغییر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، سفر بدون تشریفات وزیر کشور به قم برای افتتاح پروژه‌ها و پیگیری پروژه‌های برزمین مانده استان، اعدام علیرضا اکبری، جاسوس رده بالای انگلستان در دستگاه امنیتی ایران، دعوای خبرنگار-تروریست‌های ایران اینترنشنال در تحریریه این رسانه و پایان پرونده اگر هاشمی بود توسط رسانه‌هایی که حاج قاسم سلیمانی را در سکوت خبری رها کردند را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

تحلیل هفته

دیدار مردم قم و مداحان با رهبر معظم انقلاب

رهبر انقلاب در هفته‌ای که گذشت دو دیدار مهم داشت. یک دیدار با مردم قم که برای اولین بار و بعد از چند سال تعطیلی به خاطر شیوع ویروس کرونا به صورت حضوری و محدود با حضور جمعی از مردم قم در حسینیه امام خمینی(ره) انجام شد و دیگری دیداری با حضور مداحان اهل بیت که هر دو دیدار، از جمله دیدارهای مهمی بودند که در این هفته انجام شدند. نکته قابل توجه این بود که برخی از مداحانی که ادعای دین داری دارند، رابطه‌شان با برخی از دستگاه‌های خارجی و بیت شیرازی مشخص است، یا دعوت نشده بودند و یا حضور پیدا نکردند.

البته بسیاری تلاش دارند این اشخاص را انقلابی نشان بدهند و با دادن تریبون به آن‌ها در شهرهای مختلف و سالن های متعلق به سازمان های مختلف، حرم‌های مطهر مانند آستان قدس رضوی و آستان مقدسه حضرت معصومه(س) آن‌ها را احیا کنند. جالب اینجاست که این مداحان انحرافی و حاشیه دار در حراست برخی از نهادها دارای پرونده هستند، در حالی که مداحی آن‌ها و سبک و سیره آن‌ها کاملاً برخلاف چیزی است که حضرت آقا بارها از مداحان مطالبه‌گری کرده‌اند.

بدعتی که این جریان از مداحان در دستگاه عزاداری وارد ساخته‌اند، به هیچ وجه قابل بخشش نیست. نشان دادن چهره‌ای همیشه غمگین از شیعیان به جهان و یا چهره‌ای خشن و ترسناک از پدیده بی سند و بی اساس قمه زنی و حتی با برگزاری مجالس علنی لعن و تلاش برای عمومی سازی آن در جامعه جهت اختلاف افکنی و توهین به باورهای دیگران قابل بخشش نیست. طبق اعترافات و مستندات بسیاری، حتی شکل گیری گروهک تروریستی داعش بر مبنای اختلاف افکنی میان شیعیان و سنی‌ها صورت پذیرفت. حتی اقدامات این جریان به جایی رسید که شاهد برگزاری مجالس توهین به ائمه اطهار در برخی از شهرهای ایران بودیم. البته با هوشیاری دستگاه‌های امنیتی، بسیاری از این مجالس فوراً برخورد شدید قانونی شدند.

دیدار مردم قم با رهبر انقلاب همراه با شور و حال خاصی بود. رهبر انقلاب در این دیدار به مسأله جهاد تبیین پرداختند. تأکید رهبر انقلاب بر موضوع جهاد تبیین به قدری برای رسانه‌های معاند گران آمد که بسیار کوشیدند این موضوع را تحریف کنند. از بی بی سی فارسی تا برخی اینفلوئنسرهای به ظاهر انقلابی در شبکه‌های اجتماعی که پایه ثابت مدعوین این نهاد و آن نهاد هستند. کسانی که مدرک تخصصی خاصی به جز تعداد فالوورهای بالا ندارند که همان را نیز با پول و هزینه بسیار جذب کرده‌اند. افرادی که تنها از رهبر معظم انقلاب اسم ایشان را درک کرده‌اند و هیچ قرابتی با سیره و منش رهبر معظم انقلاب ندارند و به تفسیر کننده سخنان صریح رهبری تبدیل شده‌اند تا برداشت قرائت خود را ارائه دهند و اهداف و سود خود را تأمین کنند.

تحلیل هفته

تحویل لایحه بودجه 1402 توسط آیت الله رئیسی به مجلس شورای اسلامی/ سفر آیت الله رئیسی به یزد

مهم‌ترین خبر دیگری که در این هفته مورد توجه قرار گرفت، تحویل لایحه بودجه 1402 از سوی آیت الله رئیسی به مجلس شورای اسلامی بود. بودجه‌ای که تلاش شده است تا حرکت کشور را به سوی برون رفت از مشکلات اقتصادی پیش آمده تغییر بدهد. افزایش ناگهانی و روانی قیمت دلار در هفته‌های گذشته که با ورود دستگاه‌های مختلف و تغییر رئیس بانک مرکزی و اعمال سیاست‌های جدید ارزی کنترل شد؛ اما نیازمند یک برنامه جامع، اساسی و همه جانبه بود تا بتواند با در نظر گرفتن شرایط راهبردی کشور، وضعیت بودجه‌ای را سامان بدهد.

خوشبختانه با تلاش شده است با اعمال سیاست‌های درست اقتصادی در برنامه بودجه 1402، از بسیاری هدررفت‌های مالی جلوگیری شود. دولت سیزدهم بر خلاف بسیاری از القائات رسانه‌های مزدور و بیگانه، تلاش شبانه روزی خود را مصروف بهبودی وضعیت مردم کرده است. برخی که از روزهای اول هرگونه نقد سازنده به دولت جهت پیشبرد آن را مخالفت با اصل ولایت فقیه تلقی می‌کردند، امروز تبدیل به مهاجم‌ترین گروه‌ها علیه دولت سیزدهم شده‌اند.

بالأخره منافع آن‌ها تغییر کرده است و قصد دارند نامزدهای انتخاباتی خودشان را در انتخابات ریاست جمهوری آینده رونمایی کنند و به همین جهت نیاز دارند دولت را تخریب کنند تا دولت نتواند مسؤولیت‌ها و وظایف خود را برای رسیدن به اهداف مدنظر انجام بدهد. یکی از این اقدامات، همراهی‌های لسانی و لفظی حتی با پوشش اسم حاج قاسم و تحریف سخنان رهبر انقلاب در دیدار با بانوان فعال در زمینه حقوق زنان بود که این رسانه‌ها شدیداً تلاش کردند بدان دامن بزنند. سفر آیت الله رئیسی به یزد نیز اتفاق مهم دیگری است که در این هفته رقم خورد. آیت الله رئیسی در این سفر با استقبال بی نظیر مردم یزد روبرو شد.

تحلیل هفته

تغییر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

یکی از خبرهای خوبی که در این هفته از سوی دولت این نوید را می‌داد که عزمی برای تغییر مدیران و دبیران باقی مانده از دوران سخت حسن روحانی بود، تغییر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی است. حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه، استاد فلسفه حوزه علمیه قم که در زمینه فرهنگی توانمندی و شناخت فوق العاده‌ای دارد، با تأیید رهبر معظم انقلاب توسط آیت الله رئیسی به این سمت انتصاب یافت. با اندکی تغییر درباره این انتصاب می‌توان گفت: «صد شکر که آن رفت و صد شکر که این آمد.» هر چند این تغییر و انتصاب به مذاق بسیاری از رسانه‌های اصلاح طلب خوش نیامد و آن‌ها با اعتراض و انتقاد به مقام علمی ایشان که ریاست پژوهشگاه حکمت و فلسفه ایران را بر عهده داشته‌اند و نیز داشته‌اند و صاحب تألیفات بسیار ارزشمندی هستند، شوخی بیش نیست!

البته خطاب به حجت‌الاسلام خسروپناه باید گفت که اولین گامی که باید درباره دبیرخانه این شورا بردارید، تغییر مدیرانی است که هنوز دل در گروی دوران حسن روحانی دارند و به غرب و محصولات فرهنگی آن خوشبین هستند و شناخت کاملی از عمق و غنای فرهنگ ایرانی و اسلامی ندارند.

البته حجت الاسلام خسروپناه از جمله افراد خوش فکری است که تجربه مصاحبه‌ها و گفت‌وگوها با وی نشان داده است که ایشان از حضور افکار مختلف و حتی متضاد برای تضارب آراء جهت روشن شدن حقایق و رسیدن به اهداف استقبال می‌کند. از این رو انتظار داریم حداقلی‌ترین کاری که ایشان می‌توانند در دبیرخانه شورا انجام بدهند، توازن و تعادل در میان پژوهشگران و مدیران این دبیرخانه است. قطعاً ورود پژوهشگران و مدیران انقلابی که با عمق و غنای فرهنگ ایرانی و اسلامی آشنا هستند، می‌تواند شورای عالی انقلاب فرهنگی را به شورایی همیشه آماده و در صحنه تبدیل کند.

تحلیل هفته

سفر وزیر کشور به قم برای حل مشکلات و افتتاح پروژه‌ها

وحیدی، وزیر کشور هفته گذشته مهمان قم بود. وزیر کشور در این حضور بسیاری از پروژه‌های آماده شده شهر قم را که حدود 218 پروژه با اعتباری بالغ بر 29 هزار میلیارد ریال بود را افتتاح کرد. یکی از این پروژه‌ها، تونل شهدای مدافع امنیت بود که در ادامه بلوار جمهوری اسلامی به سمت بلوار شاهد بود.

البته وزیر کشور در این سفر، موضوع قطار شهری قم را پیگیری کرد. قطار شهری قم سال‌هاست منتظر توجه مسؤولان کشوری برای اختصاص واگن‌های قطار مورد نیاز است. این سفر وزیر و پیگیری اهمیت سفرهای بدون تشریفات جهت پیگیری مسائل و مشکلات شهرستان‌های مختلف کشور را می‌رساند.

تحلیل هفته

اعدام علیرضا اکبری و نگرانی انگلستان از این اعدام

خبر مهم دیگری که جالب توجه بود، انتشار خبر دستگیری علیرضا اکبری، جاسوسی رده بالا در دستگاه امنیتی کشور بود. جاسوسی که مستقیم توسط سرویس جاسوسی انگلستان شناسایی، جذب و گزینش شده بود که از سال 1383 مهم‌ترین و محرمانه‌ترین اطلاعات کشور را در پوشش مشاور در شورای عالی امنیت ملی و وزارت دفاع جمع آوری و در اختیار دشمنان قرار می‌داد.

علیرضا اکبری که بارها توسط وزارت اطلاعات شناسایی و دستگیر شده بود، این بار در سال 1398 دستگیر که خبر بازداشت، صدور حکم و اعدام او در هفته گذشته منتشر شد. بررسی تحلیل‌ها و دیدگاه‌هایی که علیرضا اکبری در جاهای مختلف نشر داده بود، نشان می‌دهد که او حمایت‌های بسیاری را از روحانی و دولت او به عمل آورده است. نمی‌توان به طور قطعی اذعان کرد که تمام این دیدگاه‌ها، توسط سرویس جاسوسی انگلستان به شخصی که نقش مشاور را در دستگاه‌های امنیتی و نظامی ایران دارد، دیکته کرده‌اند؛ اما این دیدگاه‌ها که از سوی یک جاسوس خودفروخته که با آگاهی کامل با دشمنان همکاری تمام عیاری می‌کرد، قابل توجه است.

انتظار می‌رود آیت الله رئیسی همانطور که به دغدغه‌های مردم در زمینه تغییر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی پاسخ مثبت دادند و با یک انتصاب شایسته، اثبات کردند که مدیران خوب و عالی را می‌شناسند و برای آن‌ها امکان خدمتگزاری را فراهم کرده‌اند. این بار هم با توجه به تعداد بسیار زیادی از مسؤولان شایسته، متخصص و متعهد می‌توانند مسئولیت ها را در اختیار افرادی بهتر قرار دهند. جالب اینجاست که مسؤولان انگلستان و آمریکا از این اعدام به شدت ناراحت شده‌اند.

تحلیل هفته

دعوا در ایران اینترنشنال و رسانه‌های مزدور

مهم‌ترین اتفاقی که در هفته گذشته خبر جنجالی‌اش به اوج رسید، ماجرای درگیری‌های جدیدی است که در تحریریه ایران اینترنشنال و سایر رسانه‌های مزدور خارج نشین، شکل گرفت. برنامه‌ای که دستگاه‌های امنیتی توانستند زمینه جذب و گزینش منابع خبری در این دستگاه‌های لجن پراکن را شکل بدهند و هر کسی در این رسانه به دیگری ظن جاسوس بودن را دارد. افشای اطلاعات خصوصی و محرمانه بسیاری از کارکنان ایران اینترنشنال در فضای دیپ وب نیز که حتماً توسط یکی از اعضای تازه جدا شده از این شبکه رقم خورده است، قابل توجه بود.

رقابت عناصر این شبکه برای ارتباط گیری با دستگاه‌های امنیتی کشور برای ایجاد کردن حاشیه امنی برای خودشان هم قابل توجه است. آن‌ها می‌دانند که کارکردشان برای رژیم سعودی را روزی از دست خواهند داد و اگر جمهوری اسلامی ایران بخواهد، بزودی به سراغ تک تک این خبرنگار-تروریست‌ها خواهند رفت تا به آن‌ها بفهماند که ایجاد و سازماندهی ناامنی در ایران، تاوانی گران دارد.

تحلیل هفته

اگر هاشمی بود روزنامه جمهوری اسلامی

بالأخره با فرارسیدن سالروز درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی، روزنامه جمهوری اسلامی دست از پرونده اگر هاشمی بود برداشت. اینکه روزنامه جمهوری اسلامی و سایر اصلاح طلب‌ها برنامه سنگینی را برای پوشش خبری شخصیتی مانند هاشمی رفسنجانی آغاز کردند؛ ولی کمترین پوشش خبری را درباره شهید حاج قاسم سلیمانی ندادند، اوج وقاحت‌های این رسانه‌ها را نشان می‌دهد.

حاج قاسم سلیمانی کسی بود که جان خود را فدای ملت کرد؛ اما هاشمی رفسنجانی کسی بود که می‌گفت مردم باید زیر چرخ‌های توسعه له شوند تا من و امثال من بتوانیم مانور تجمل بدهیم. هاشمی رفسنجانی علقه شدیدی به کاخ داشت که امام خمینی از آن بیزار بود؛ اما حاج قاسم حتی خانه ساده‌اش در تهران را وقف کرد تا نام بیت الزهراء را روی آن بگذارند که حتی نگویند روضه منزل حاج قاسم است. پیکر مطهر حاج قاسم کنار دیگر یارانش ساده و با نام سرباز در گلزار شهدای کرمان آرام گرفت، ولی جنازه هاشمی رفسنجانی حتی در همان کاخی که تحت عنوان حرم امام خمینی ساخت، آرام گرفت.

چقدر فرق است میان کسی که با نام امام خمینی(ره) به جایی رسید و کسی که زیر سایه امام خمینی(ره) و نائب خلف او به جایی رسید. همین گونه می‌شود که دختر هاشمی رفسنجانی در یک مصاحبه وقیحانه بنشیند و میان مقایسه حاج قاسم سلیمانی و مسیح علی نژاد، مسیح علی نژاد را ترجیح بدهد.        

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات