۰۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۴
کد خبر: ۷۲۶۶۲۵

تحلیل هفته

تحلیل هفته
مراسم پرشکوه فاطمیه در حسینیه امام خمینی، سفر رئیس مجلس به قم و دیدار با مراجع تقلید درباره وضع اقتصاد و نظارت ستادی دولت از وزارت صمت را در تحلیل اخبار این هفته بخوانید.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، در این نوبت از تحلیل هفته اخباری از مراسم پرشکوه فاطمیه در حسینیه امام خمینی، سفر رئیس مجلس به شهر قم و دیدار با مراجع معظم تقلید و نیز اعتراض مراجع معظم تقلید نسبت به مسائل حل نشده کشور، نظارت ستادی دولت از وزارت صمت و سخنی با دولت درباره عدم تغییر وضعیت مدیریتی در کشور را به سمع و نظر شما خواهیم رساند.

تحلیل هفته

مراسم پرشکوه فاطمیه در حسینیه امام خمینی(ره)

حسینیه امام خمینی(ره) که نزدیک به سه سال با رعایت شدید پروتکل‌های بهداشتی و درمانی و تنها با حضور رهبر معظم انقلاب شاهد برگزاری مراسمات مختلف مذهبی بود؛ اما این بار شاهد حضور خیل عظیمی از جوانان از قشرهای مختلف بود که در مراسم عزاداری ایام فاطمیه که از سوی رهبر معظم انقلاب و هر ساله برگزار می‌شد، شرکت کرده بودند. البته این مراسم درحالی برگزار می‌شد که فضای تمام شهرها و روستاهای کشور آکنده از بوی شهدای گمنامی بود که همه دل‌ها را به سمت خود معطوف می‌کرد.

نکته حائز اهمیت در این مراسم این بود که برای اولین بار به صورت زنده و از طریق سایت‌های مرتبط با رهبر معظم انقلاب، این مراسم پخش شد. از طرفی سخنان استکبارستیزانه، دقیق و تحلیل قابل توجه حجت‌الاسلام عالی در این مراسم قابل توجه بود. پس از آن نیز میثم مطیعی به مداحی پرداخت. البته این برنامه با حاشیه‌ای نیز همراه بود. کاربران در فضای مجازی تصویر سیدحسن خمینی را که میان آیت الله رئیسی و دکتر قالیباف رؤسای جمهور و مجلس نشسته بودند را سوژه خود کرده و در این باره تحلیل هایی را منتشر ساختند.

 

تحلیل هفته

وقتی ریل، همان ریل دولت روحانی باشد؛ باز هم فریادهای مراجع تقلید درباره گرانی

دولت وقتی که فهمید برخی استانداران لیاقت و کفایت کافی را در مدیریت حوزه استحفاظی خود ندارند، آن‌ها را تغییر داد. بحث تنها بحث استانداران نیست. اینکه دولت قبلی بدون هیچ رحمی حتی آبدارچی‌های سازمان‌ها و ادارات را تغییر می‌داد، دولت آیت الله رئیسی از ابتدا و با این بهانه که نباید تزلزل و آشفتگی فکری میان مدیران پیش آید، دست به ترکیب نزد. خب نتیجه چه شد؟ روشن است، امروز مجدد باید شاهد گرانی‌های سرسام آور و فریادهای مراجع معظم تقلید باشیم.

مهم‌ترین خواسته بسیاری از کسانی که به آیت الله رئیسی رأی داده بودند، تغییر تمام عیار و اساسی در شیوه و دستگاه مدیریتی دولت بود؛ اما بسیاری از مدیران دولت روحانی که وقت پیدا کرده بودند بین فرصت انتخابات تا واگذاری امور از دولت دوازدهم به دولت سیزدهم ریش بکارند، با بهانه‌هایی تداوم حضور خود را در دولت سیزدهم تضمین کردند. بدیهی است وقتی فهم و شناخت هنوز همان فهم و شناخت نادرست و ناکارآمد تکنوکراتی باشد، حتی رئیس این دولت بخواهد هزاران دستور و بخشنامه برای بهبودی اوضاع صادر کند، ناتوان خواهد ماند.

تحلیل هفته

توجه آیت الله رئیسی را جلب می‌کنیم تا خاطرات خود را در دوران دهه شصت و دوران ریاست جمهوری آیت الله العظمی خامنه‌ای مرور کند. زمانی که میرحسین موسوی با آن افکار مارکسیستی و رفقایش اکثریت کابینه دولت ایشان را تشکیل می‌دادند، وضعیت را به‌گونه‌ای رقم زدند که آن حوادث به تعبیر خاری در چشم و استخوانی در گلو تبدیل شده بود. اما آقای رئیسی که شما امروز با چنان فضایی روبرو نیستید، چرا برخی تصمیمات قاطع را برای بهبودی اوضاع اتخاذ نمی‌کنید؟

فریادهای مراجع معظم تقلید که دکتر قالیباف روز چهارشنبه در سفری یک روزه به شهر مقدس قم، شنونده آن‌ها شد، حاکی از اعتراض شدید نسبت به عملکرد اقتصادی دستگاه‌های مختلف قانون گذاری تا اجرایی بود و ایشان خواستار بودند تا حداقل مجلس شورای اسلامی در این باره کمک کند. حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: دو چیز مملکت را نگه می دارد؛ یکی سواد فعلی و دیگری امید آینده که مسئولین باید تلاش کنند این دو امر از دستشان در نرود، اگر سواد فعلی و امید آینده بود، نتیجه اش پایداری مردم در جنگ هشت ساله علیه نظام اسلامی است، اما اگر نه سواد فعلی بود و نه امید به آینده، هم فرار مغزها خواهد بود و هم مشکلات اقتصادی در ازدواج و اشتغال و مسکن جوانان و هم این قرآن سوزی ها و مسجد سوزی ها.

تحلیل هفته

البته حضرت آیت الله جوادی آملی در این دیدار به صورت تلویحی از انتصاب‌های ناشایسته نیز انتقاد کرده و گفت: داشتن رهبر خوب، یک طرف قضیه است، ما بالاتر از امیرالمومنین که نداریم، اگر مدیران و کارگزاران با عرضه وجود نداشته باشد و مردم در صحنه نباشند، شکست قطعی است! اگر ضعف در مدیریت داشته باشیم خداوند نظر خود را از ما بر می گرداند، امیرالمومنین علیه السلام می فرماید «من وجد ماء و تراباً فافتقر فابعده الله» کشوری که آب دارد، خاک دارد، نتواند خود را اداره کند و نیازمند به دیگران باشد خدا او را از رحمت دور کند!

تحلیل هفته

حضرت آیت الله سبحانی گفت: الان مدت‌ها است که به مردم وعده حل مشکلات را می‌دهید، اما این وعده هنوز محقق نشده است و اگر هم محقق شده، کم بوده است، قوه مقننه به دنبال قوه مجریه دنبال کار را بگیرد و این گره ها را بگشاید تا دشمن شاد نباشیم.

تحلیل هفته

حضرت آیت الله نوری همدانی نیز گفت: متاسفانه مردم به لحاظ قدرت خرید دیگر آن توان سابق را ندارند. بیکاری، گرانی کم ارزشی پول ملی این ها اموری هستند که باعث ناراحتی مردم شده است و باید مسئولین امر برای حل این مشکلات و رفع این کمبودها تمام توان و سعی خود را به کار بگیرند. وی ادامه داد: متاسفانه پول ملی ما کم ارزش شده و قدرت خرید مردم هم کم است، مردم از ما نتظار دارند که مشکلات و نارسای ها را به گوش مسئولین برسانیم. امیرمؤمنان  به مالک اشتر فرمودند:«اللهَ اللهَ فِي الطَّبَقَةِ السُّفْلَى مِنَ الَّذِينَ لاَ حِيلَةَ» باید توجه داشته باشید بیت المال برای مردم است نباید هیچگونه تبعیضی وجود داشته باشد، باید تفاوت ها از بین برود و شاهد رفاه و  گشایش اقتصادی و ارزانی در سر سفره های مردم باشیم. متاسفانه چیزی از گرانی و مشکلات مردم کم نشده است، در این چند سال چیزی ارزان نشده است، باید با همت مضاعف و برنامه ریزی دقیق مشکلات اقتصادی را حل کرد.

این مرجع تقلید همچنین نسبت به انتصاب‌های ناشایسته انتقاد کرد و با تأکید بر تعهد همراه با تخصص برای انتصاب مسؤولان کشور گفت: مردم از ما گِله مند هستند که چرا مشکلات را به مسئولان انتقال نمی دهیم اما مردم باید بدانند که از مشکلات آنها آگاهیم و آن را بیان می کنیم ولی متاسفانه انعکاس داده نمی شود، باید توجه داشت که ما در زمان جنگ به پشتوانه همین مردم در مقابل تمامی دشمنان ایستادیم از این رو عنایت و توجه به این مردم باید سرلوحه تمام کارها باشد امیدوارم در دیدار بعدی این مشکلات حل شده باشد و مردم از اقدامات شما راضی و خشنود باشند.

تحلیل هفته

حضرت آیت الله مکارم شیرازی نیز گفت: مسائل اقتصادی برای مردم به یک معضل و معما تبدیل شده که نمی توانند آن را حل کنند. شرایط به گونه ای است که نه تنها رو به بهبود نیست، بلکه تورم در بعضی کالاها نسبت به سال گذشته افزایش شدید داشته است، مردم نسبت به اقتصاد و فرهنگ حساس هستند و انتظار تغییر دارند.

وی با تأکید بر اینکه بانک‌ها مشکلی بزرگ در کشور هستند ادامه داد: بانک ها تنها به دنبال منافع خودشان هستند، مبالغی که وام می دهند هرچند کم وناچیز است اما برای آن سودهای کلان دریافت می کنند. مجلس می تواند با اصلاح قانون، جلوی انحراف بانک ها را بگیرد و اجازه بدهد مردم زندگی کنند. ما برای دولت و مسئولین دعا می کنیم، اما از اوضاع ناراضی هستیم.

البته این برای اولین بار نیست که مراجع معظم تقلید نسبت به این اوضاع هشدار داده‌اند. اما اینکه هشدارهای آن‌ها شنیده نشده است، باید تأملی جدی کرد. روزگاری با یک دستخط مرجع تقلید، شرکت‌های استعمارگر به روز سیاه می‌نشستند؛ اما امروز با هزاران نامه و سخنرانی که مراجع معظم تقلید دارند، هیچ تغییری در وضعیت شاهد نیستیم.

تحلیل هفته

واکنش دولت به گرانی‌ها، نظارت ستادی دولت از وزارت صمت؛ به مردم گزارش دهید

وزارت صمت که یکی از مهم‌ترین و راهبردی‌ترین وزارتخانه‌های حوزه اقتصاد است، میزبان بازدید و نظارت ستادی دولت بود. آیت الله رئیسی در این نظارت ستادی نکات قابل توجهی را درباره خط مشی و حرکت این وزارتخانه عنوان و طرح کردند. آیت الله رئیسی در این دیدار با توجه به اینکه بخش خودروسازی به محلی برای فضاسازی علیه دولت تبدیل شده است گفت: وزارت صمت نباید در قامت خودروساز ظاهر شود بلکه علاوه بر مقابله جدی با انحصار و فراهم کردن شرایط رقابتی باید در جایگاه تنظیم‌گری داشته باشد و با حمایت، هدایت و نظارت، کمیت و کیفیت خودرو را از خودرو ساز مطالبه کند.

وی با بیان اینکه در طول سال‌های گذشته بی‌توجهی نسبت به بازار خودرو آسیب‌های جدی به این بخش مهم صنعتی وارد کرده است، گفت: باید با برنامه‌ریزی و اقدام سریع و دقیق در مسیر سامان دادن به این بخش و پایان دادن به انحصارگری در آن حرکت کرد. خودروسازی یکی از مهم‌ترین صنایع کشور است که سال‌هاست با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند. بیشترین مشکلات این صنعت نیز در هشت ساله دولت روحانی شکل گرفت. جلوگیری از ساخت خودروهای برقی که آسیب کمتری به محیط زیست وارد می‌ساختند؛ اما جیب مردم را از دست اندازی مافیای بنزین سالم نگه می‌داشتند تا خودروهای مقاوم و با طول عمر بالایی که جیب مردم را از دست اندازی مافیای مترف و متکاثر خودروسازی مصون نگه می‌داشت.

با این وجود که مردم خواهان تغییر بودند و تغییر مهم‌ترین خواسته مردم بود؛ اما دولت سیزدهم هنوز به این وعده خود عمل نکرده است. انتظار از یک دولت انقلابی، عدم مماشات با کسانی است که سال‌ها تفکرشان این بود که توسعه به هر قیمتی حتی له شدن مردم زیر چرخ دهنده‌های توسعه، لازم و شدنی است. افرادی که ابتدا توسعه مالی خود را اولویت داده بودند و سپس به توسعه هم حزبی‌های خودشان اهمیت می‌دادند. بدیهی است ادامه حضور چنین افرادی در دستگاه‌های اجرایی کشور، به نفع دولت انقلابی که تمام خواست مردم با انتخاب این دولت، تغییر بود، محقق نخواهد شد.

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۹
اصلاحات فقط به خاطر منافع خصوصی خود تلاش و فعالیت می کند
1
0