۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۱
کد خبر: ۷۲۷۸۴۷
رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی در گفت‌وگو با رسا:

آیت الله صافی گلپایگانی دارای روحیه ولایی و انقلابی بود

آیت الله صافی گلپایگانی دارای روحیه ولایی و انقلابی بود
آیت الله رجبی با اشاره به روحیه ولایی و انقلابی حضرت آیت الله صافی، گفت: ایشان در اتفاقات سیاسی و اجتماعی مردم را به حضور در صحنه‌های مختلف دعوت می‌کرد.

آیت الله محمود رجبی رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، ضمن تسلیت سالگرد رحلت حضرت آیت الله صافی گلپایگانی، به تبیین سیره علمی، اخلاق و سیاسی ایشان پرداخت و گفت: حضرت آیت الله صافی گلپایگانی از شخصیت های برجسته علمی بود که مرحوم حضرت آیت الله گلپایگانی بسیاری از احتیاط های خود را به ایشان ارجاع می داد.

آیت الله رجبی بیان کرد: مرحوم حضرت آیت الله گلپایگانی سالهای قبل از فوت خود، آیت الله صافی گلپایگانی را به عنوان مرجع هم سطح خود مد نظر داشت و به عنوان مرجع بعد از خود معرفی کرد.

وی با اشاره به علمیت بالای حوزوی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی ابراز کرد: این عالم بزرگوار از نظر علمی از اساتید بزرگ دوران خود بهره برده بود و ایشان در فقه و اصول از اساتید برجسته حوزه علمیه قم بود.

آیت الله رجبی با اینکه این عالم برجسته حوزوی دارای آثار و تألیفات گرانسنگی در علم کلام و مهدویت بود، افزود: کتاب منتخب الاثر نوشته حضرت آیت الله صافی گلپایگانی از کتاب های برجسته و مورد اعتماد علمای کلام و دانشمندان است.

وی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی را گنجینه ای از اطلاعات دقیق و مهم سیاسی اجتماعی و از مجاهدان و علمای بزرگ دوران رژیم گذشته تا دوران حاضر دانست و گفت: ایشان هم از جهت علمی و هم سیاسی نهضت حضرت امام خمینی(ره) را حمایت کرد.

آیت الله صافی گلپایگانی حامی رهبر معظم انقلاب و پشتیبان ولایت فقیه بود

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان کرد: حضرت آیت الله صافی با اینکه دارای شخصیت علمی در حد مرجعیت بود اما وقتی امام از ایشان خواست که در شورای نگهبان حضور پیدا کند با کمال میل پذیرفت و همچنین تا زمانی که ایشان زنده بود حامی رهبر معظم انقلاب و پشتیبان ولایت فقیه بود.

وی با بیان اینکه حضرت آیت الله صافی گلپایگانی روحیه ولایی و انقلابی داشت و به ارزشهای دینی و انقلابی بسیار حساس بود، افزود: این عالم بزرگوار در موضوعات مختلف سیاسی و اجتماعی مردم و مقلدان خود را به حضور در صحنه های مختلف دعوت می کرد.

آیت الله رجبی با اشاره به اینکه این عالم بزرگوار دارای شخصیتی بسیار متواضع، فروتن و ساده زیست بود، گفت: سیره اخلاقی، علمی و سیاسی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی الگوی مناسبی برای تمام اقشار جامعه به ویژه طلاب و روحانیون است؛ از این رو باید حوزه های علمیه از آثار گرانبهای ایشان بیشتر بهره ببرند و مشی زندگی این عالم بزرگوار الگوی حوزویان قرار گیرد.

آیت الله صافی گلپایگانی هیچگاه به دنبال مرجعیت نبود

آیت الله رجبی در ادامه به بیان خاطره ای از مرحوم حضرت آیت الله صافی گلپایگانی پرداخت و خاطرنشان کرد: بنده چند نوبت به محضر ایشان رسیدم که مسأله تواضع و فروتنی در ایشان کاملا نمایان بود و زمانی که حضرت آیت الله صافی گلپایگانی به عنوان مرجع بعد از حضرت آیت الله گلپایگانی مطرح بود، ایشان در جلسه ای گفت: «برای اینکه خدمتی به اسلام داشته باشم مرجعیت را پذیرفتم وگرنه به فکر مرجعیت نبودم» که این مسأله نشان از اخلاص این عالم بزرگوار است.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: بنده به همراه گروه تاریخ مؤسسه امام خمینی(ره) به خدمت ایشان رسیدیم و حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در این جلسه  نکات فراوانی از جریانات سیاسی و علمای قبل از انقلاب و مشروطه همچون مرحوم کاشانی را یادآوری کرد که این مسأله نشان می دهد ایشان گنجینه گرانبهایی از خاطرات سیاسی داشته و همچنین این عالم بزرگوار در زمان حیات حضور فراوانی در صحنه های اجتماعی داشته است.

ارسال نظرات