۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۶
کد خبر: ۷۲۷۸۵۵
با حضور سردار فدوی صورت گرفت؛

رونمایی از سه اثر فقهی حوزه «فقه و امنیت از نگاه مذاهب خمسه»

رونمایی از سه اثر فقهی حوزه «فقه و امنیت از نگاه مذاهب خمسه»
در یازدهمین همایش یک روزه «غزه؛ نماد مقاومت»، از سه کتاب حوزه فقه جهاد، فقه مقاومت و فقه اطلاعات و امنیت رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، در یازدهمین همایش یک روزه «غزه؛ نماد مقاومت»، یادواره سیدالشهدای مقاومت، حاج قاسم سلیمانی،  که در سالن سوره حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی تهران برگزار شد از سه کتاب در حوزه فقه و امنیت اثر حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد مهری با عناوین: 1- «فقه جهاد» از نگاه مذاهب خمسه با رویكرد مقارنه ای و تحلیلی در دو مجلد  1100 صفحه ای 2- «فقه مقاومت» از نگاه مذاهب خمسه با رویكرد مقارنه ای و تحلیلی در 350 صفحه  و «فقه اطلاعات و امنیت» از نگاه مذاهب  اسلامی در 407 صفحه که در سال جاری به همت مركز پژوهشی مبنا و انتشارات مکث اندیشه به چاپ رسیده است، رونمایی شد.

حجت الاسلام والمسلمین مهری نویسنده كتاب های «فقه جهاد»، «فقه مقاومت» و «فقه اطلاعات و امنیت» در این همایش ضمن گرامیداشت ۲۹ دی ماه به عنوان روز «غزه نماد مقاومت» بر تداوم مقاومت و پایداری ملت فلسطین و همه آزادیخواهان حامی فلسطین تا آزادی همه سرزمین های اشغالی و قدس شریف تاکید کرد.

رونمایی از سه اثر فقهی حوزه «فقه و امنیت از نگاه مذاهب خمسه»

وی در ادامه نامگذاری این روز را مبارك دانست و ابراز کرد: 29 دیماه كه به عنوان روز «غزه نماد مقاومت»که به دنبال تهاجم وحشیانه رژیم صهیونیستی در روز هفتم دیماه ۱۳۸۷ به غزه و مقاومت ۲۲ روزه ملت فلسطین توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده روز مباركی است و إن شاء الله بزودی این روز را در غزه با آزادی همه سرزمین های اشغالی و قدس شریف جشن می گیریم.

حجت الاسلام والمسلمین مهری بیان داشت: مقاومت اسلامی در دهه‌های اخیر به شعار جمهوری اسلامی ایران چه در عرصه امنیتی و سیاسی و چه در عرصه اقتصادی تبدیل شده است و این امر مستلزم تدوین مباحث فقهی ملازم با این شعار است.

وی در ادامه افزود: بنابراین ضرورت، با بررسی فقهی «مقاومت» به معنای دفاع مشروع به عنوان زیر مجموعه‌ای از جهاد، با عنوان «جهاد دفاعی» و «مقاومت نظامی» در فقه شیعی و مذاهب اربعه اهل تسنن پرداخته و چهارچوب فقهی این امر را بر اساس آیات، روایات و سیره تبیین کرده تا علاوه برآشنایی با این مؤلفه، برخورد جدی و قانونی با عوامل تهدید‌کننده جان و ناموس مردمان بی‌گناه سرزمین‌های اسلامی، در سطح جوامع بین‌المللی و خصوصاً دوَل اسلامی، به عمل آمده و افکار عمومی نیز نسبت به این موضوع آگاه گردد.

حجت الاسلام والمسلمین مهری ابراز کرد: ابواب و مسائل فقهی مقاومت و دفاع از نگاه مذاهب خمسه با رویکرد مقارنه‌ای و تحلیلی در هشت بخش، نگارش و هر کدام از این بخش‌ها با موضوعات خاص تدوین شده است که بخش اول: کلیات و مبانی نظری فقه مقاومت. بخش دوم: پیدایش و سیر تاریخی مقاومت اسلامی. بخش سوم: ریشه‌ها و بنیادهای مقاومت اسلامی. بخش چهارم: مؤلفه‌های تقویت یا تضعیف روحیه مقاومت اسلامی. بخش پنجم: چیستی و چگونگی مقاومت اسلامی در فقه مذاهب خمسه. بخش ششم: احکام و شرایط مقاومت اسلامی در فقه مذاهب خمسه. بخش هفتم: مبانی و ادله مشروعیت مقاومت اسلامی و بخش هشتم: عملیات استشهادی روشی جدید در دفاع و مقاومت اسلامی تدوین و امروز ارائه شده است.

رونمایی از سه اثر فقهی حوزه «فقه و امنیت از نگاه مذاهب خمسه»

وی در ادامه افزود: رویکرد ما در تدوین كتاب «فقه مقاومت»، رویکرد مقارَن است و مصلحت آن ضرورتاً منافع ملی نیست؛ بلکه مصالح امت اسلامی را در نظر می‌گیرد و عقلانیت آن هم عقلانیت فرامذهبی است و بنیان معرفتی فقه مقاومت تقسیم جهان بر پایه مرزبندی مستکبر و مستضعف است؛ یعنی دعوای جهان دعوای اغنیا و فقراست، اغنیایی که حقوق فقرا پایمال کردند که این مرزبندی در فقه مقاومت مطرح است و به همین خاطر همه ادیان و همه آزادمردان و عدالت طلبان زیر چتر فقه مقاومت قرار می‌گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین مهری بیان داشت: پس در فقه مقاومت شاخص مرز‌ها، بر اساس استضعاف و استکبار است و در الگوی فقه مقاومت دایره خودی‌ها اسلام است و اسلام هم با گفتن یک کلمه لا اله الا الله محمد رسول الله معنی پیدا خواهد کرد و اصل بر ظاهر مسلمان است و کاری با قلب و درون ندارد؛ کاری به این که اندیشه‌های درونی این شخص چیست و تا به مرحله ظهور نرسد ندارد.

وی در ادامه افزود: کتاب فقه مقاومت به سؤالات زیادی پاسخ گفته است که از جمله آن سوالات، نگاه شریعت به «مقاومت» و «جهاد دفاعی» چیست؟، «مقاومت» و «دفاع» در منظومه فقهی اسلام، حق است؟ یا تکلیف؟، ادله قرآنی و چارچوب تئوریک فقه مقاومت چیست؟، دلیل عقلی و سیره رسول الله (ص) تا چه اندازه مؤید فقه مقاومت است؟، دفاع از سوریه، عراق، فلسطین و یمن در راستای جهاد دفاعی است یا خیر؟، «مقاومت» کردن با این همه هزینه! آیا جایز و مشروع است؟، مذاکره با دشمنان و دوستی با کفار چه اشکالی دارد؟، «مقاومت» آیا با فطرت انسانی منطبق است؟ ، آیا «عملیات استشهادی» به عنوان یک روش جدید دفاعی، مشروع و جایز است؟ یا نه با روح شریعت سازگاری ندارد؟

استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: ما معتقدیم امروز «مقاومت» صرفاً یک «حق» نیست؛ زیرا «حق» قابل سلب کردن است. بلکه یک «تکلیف» شرعی هم هست، بدین معنا که بر انسان‌ها واجب است دفاع کنند. لذا مقاومت و دفاع؛ «حقی» است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد و از مهم‌ترین تکالیف شرعی و واجبات دینی است. فقه مقاومت یک مجموعه وسیعی از فقه است که زیربنای آن دفاع از کیان اسلام و حفظ احکام اسلام در حوزه‌های فردی، اجتماعی، فرهنگی، امنیتی، اقتصادی، سیاسی است و هر کجا یکی از این امور در خطر قرار گرفت بر مسلمانان واجب است، آن را از نابودی نجات دهند و در ابن راستا کوشا باشند، استقامت کنند و متحمل سختی‌ها در این راه باشند.

رونمایی از سه اثر فقهی حوزه «فقه و امنیت از نگاه مذاهب خمسه»

حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد مهری افزود: بنا بر تعریفی که ارائه شد فقه مقاومت علاوه بر حفظ اصل اسلام، حفظ احکام اسلام، حفظ جان مسلمانان و ناموس و حفظ آبروی آن‌ها در این وسعت عظیمی که از احکام که بیان شده است و حتماً شامل دفاع از فلسطینیان در مقابل اسرائیل و صهیونیست‌هایی که در مقام ریشه‌کن کردن اصل اسلام هستند، هم می‌شود. چون امروز ماهیت این رژیم یک ماهیت دوگانه است که ما نباید از آن غافل شویم؛ یک جنبه آن همان رژیم غاصبی است که مرتکب جنایاتی بر علیه فلسطین شده و جنبه دیگر، نمایندگی از استکبار جهانی است؛ خشمی که ما از اسرائیل داریم نباید ما را از جنبه دوم غافل کند. اگر نگاه ما به اسرائیل این گونه باشد مقاومت نیز بر اساس همین وضعیت تعریف می‌شود، یعنی بخشی از ماهیت مقاومت، دفاع از فلسطین در برابر هجوم و حمله رژیم اشغالگر است و بخشی دیگر، نمایندگی مقاومت در مبارزه با استکبار جهانی است.

استاد حوزه و دانشگاه در پایان ابراز کرد: با این بیان پیروزی‌هایی که مقاومت در برابر اسرائیل غاصب پیدا می‌کند، نیز جنبه نمادین به خود می‌گیرد؛ یعنی بخشی از ماهیت این پیروزی، پیروزی بر استکبار جهانی است. نتیجه این پیروزی‌ها بیداری اسلامی بود که به تدریج به سایر مناطق جهان کشیده شد، یعنی مقاومت به صورت تدریجی از بیداری اسلامی عرب به بیداری تمام مستضعفین عالم توسعه پیدا کرده است.

تعداد بازدید : 0
ارسال نظرات