۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۲
کد خبر: ۷۲۹۰۱۹
حجت الاسلام والمسلمین مجتهد شبستری در گفت‌وگو با رسا تشریح کرد؛

بصیرت مردم و وجود رهبری حکیم؛ عوامل ماندگاری انقلاب اسلامی

بصیرت مردم و وجود رهبری حکیم؛ عوامل ماندگاری انقلاب اسلامی
نماینده مجلس خبرگان گفت: وجود رهبری آگاه، مقبول و مقتدر و نیز حضور مردم اطاعت پذیر و بصیر، نقش بسیار موثری در ماندگاری انقلاب اسلامی داشته و دارد.

اشاره: ماندگاری هر نظام سیاسی ازجمله نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران که تجسم و مولود انقلاب اسلامی است، اصلی‌ترین هدف و درواقع، هدف وجودی آن نظام سیاسی در مسیر حرکت خود است. انقلاب اسلامی برای نیل به اهداف و آرمان‌های والای خود که از مکتب اسلام ناب محمدی سرچشمه می‌گیرد و نیز برای سیر در مراحل پنج‌گانۀ حرکت خویش به‌سمت برپایی تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای ظهور خورشید عظمای ولایت به ماندگاری نیاز دارد.

ازطرف‌دیگر هدف همۀ تلاش‌های دشمنان و استکبار جهانی و در رأس آنها ایالات متحدۀ آمریکا از بین بردن این ماندگاری است؛ ازاین‌رو پرسش اصلی پیش‌رو این است که عوامل ماندگاری انقلاب اسلامی کدام‌اند؟

در همین راستا خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، در گفت‌وگویی با حجت الاسلام والمسلمین جواد مجتهد شبستری، نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری به بررسی عوامل ماندگاری انقلاب اسلامی پرداخته است که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

رسا- نقش رهبری و مردم در پیروزی و ماندگاری انقلاب اسلامی چیست؟

طبیعی است که هم حضور مردم در پیروزی انقلاب اسلامی نقش بسیار موثری دارد و هم حضور رهبری آگاه، مقبول و مقتدر نیز قطعاً می‌تواند در پیروزی هر انقلابی نقش موثری داشته و تاثیرگذار باشد که در انقلاب اسلامی ایران نیز، عمده علت پیروزی انقلاب اسلامی، حضور مردم در صحنه های مورد نیاز و وجود رهبری توانا و نقش آفرینی و تدبیر ایشان همراه با اقتدار است که پیروی مردم از رهبری انقلاب، تاثیر فوق العاده ای در پیروزی انقلاب اسلامی داشته است و هرگز صحنه هایی که مردم با فداکاری و ایثار خود در پیروزی انقلاب اسلامی آفریدند از خاطره ها فراموش نشده و نخواهد شد.

«اطاعت پذیری مردم و وجود رهبری توانا» عوامل ماندگاری انقلاب اسلامی

مردم انقلاب اسلامی ایران با حضور خود در راهپیمایی ها و اطاعت همیشگی از رهبری امام راحل و استقبال باشکوهی که از امام خمینی(ره) انجام دادند، سبب شدند که انقلاب به پیروزی رسیده و انقلاب اسلامی ایران شکل بگیرد و در واقع در تمامی عمر انقلاب، اطلاعت مردم از رهبری -چه  حدوثاً و چه بقائاً- باعث پیروزی شده و بقای انقلاب را به دنبال خواهد داشت.

به عبارت دیگر یقیناً اگر اطاعت مردم و تمکین آنان از هدایت ها و راهبری های امام راحل و خلف صالح ایشان، مقام معظم رهبری نبود، انقلاب اسلامی هرگز نمی‌توانست شکل گرفته، باقی مانده و ماندگار شود و فرمانبری مردم از رهبر خود، قطعاً تاثیر فراوانی در شکل گیری انقلاب و استمرار آن داشت.

اگر رهبری امام راحل از ابتدای شکل گیری انقلاب تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی، مخصوصاً در ایام حساس نزدیکی پیروزی انقلاب که سال ۵۷ است، نبود - خصوصاً در  شکستن حکومت نظامی که رژیم شاهنشاهی اعلام کرده بود و مردم به خیابان ها ریخته بودند - هرگز  سقوط رژیم ستمشاهی ممکن و میسر نمی شد و انقلاب اسلامی به پیروزی دست پیدا نمی کرد.

استقبال مردم از امام راحل و حضوری که در پی این استقبال در تمامی مراحل از خود نشان دادند و حتی در جنگ تحمیلی، انتشار اعلامیه ها و پذیرش دعوت امام راحل از مردم برای سرازیر شدن به جبهه های حق علیه باطل برای انجام عملیات‌های مختلف، همه و همه، به خوبی گواهی بر این مدعی است و هر کسی که تاریخ انقلاب اسلامی را به خوبی مطالعه کرده باشد به روشنی متوجه خواهد شد که «رهبری جامعه» چه نقش تاثیرگذاری در هدایت مردم و به فعلیت رساندن اراده آنان برای پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی داشته است.

«اطاعت پذیری مردم و وجود رهبری توانا» عوامل ماندگاری انقلاب اسلامی

رسا- به نظر شما راز تداوم و ماندگاری انقلاب اسلامی و استمرار آن چیست؟

راز ماندگاری انقلاب اسلامی ایران همین دو عامل «مردم و رهبری» است؛ یعنی حضور مردم در صحنه و تداوم حضور آنان همراه با خواست و اراده آنان، همراه با اطاعت از رهبری انقلاب و همچنین حضور رهبری آگاه و بصیر در شرایط و حوادث گوناگون می تواند از عوامل ماندگاری انقلاب اسلامی باشد.

اگر مردم در صحنه حاضر نباشند و از رهبر خود اطاعت نکرده و او را در میدان تنها گذارند، طبیعی است که انقلاب اسلامی و هر انقلاب دیگری، ماندگاری خود را از دست خواهد داد و بالعکس نیز اگر رهبرِ جامعه و هر انقلابی، آگاه به شرایط زمانه نبوده و بر اوضاع جامعه تحت مدیریت خویش تسلط کافی نداشته باشد و تحلیل درستی از پیرامون، حوادث و وقایع کشور و انقلاب ننماید و تصمیم گیری های بجا و لازم در رویدادها را اتخاذ نکند، ماندگاری انقلاب خود را از دست خواهد داد.

بنابراین باید رهبران انقلاب، رویدادها را بتوانند تحلیل و درک کرده و به موقع و بهنگام، تصمیم بگیرند؛ و إلّا اگر این توان و اقتدار در آنان وجود نداشته باشد، طبیعتاً نمی‌توانند در بحران هایی که در شرایط های مختلف ایجاد می‌شود، تصمیم گیری های لازم را اتخاذ کنند و نتیجه آن این خواهد شد که انقلاب، ماندگاری خود را از دست خواهد داد.

به حمدالله با درک مردم ایران اسلامی از شرایط زمانه و حضور آنان در صحنه و همچنین قدردانی از نعمت وجود رهبری آگاه، بصیر و مقتدر، انقلاب اسلامی ایران  توانسته است چهل سالگی خود را به پایان رسانده و با قوت در مسیر رشد، تکامل و ترقی ادامه مسیر دهد؛ اگرچه مشکلات فراوانی در پیش پای انقلاب ایجاد شده و وجود دارد و این در برخی موارد، ناشی از دشمنی های دشمنان و در بخشی دیگر نیز از برخی کم‌کاری‌های دوستان داخلی است؛ اما انقلاب اسلامی مسیر خود را با قدرت ادامه می دهد و با اراده الهی پرچم را به دست صاحب اصلی انقلاب، یعنی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف خواهد رساند.

«اطاعت پذیری مردم و وجود رهبری توانا» عوامل ماندگاری انقلاب اسلامی

رسا- نقش تاثیرگذار خواص در پیروزی و استمرار انقلاب اسلامی چیست و وجود برخی رویش ها و ریزش ها در انقلاب اسلامی را چگونه تحلیل می کنید؟

به نظر من همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در بیانات خود فرمودند «انقلاب اسلامی هم رویش هایی داشته و دارد و هم ریزش هایی به خود دیده است» و انقلاب اسلامی چه در دوران رهبری امام راحل و چه در دوران رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای(مدظلله العالی) با ریزش هایی از سوی برخی خواص مواجه بوده است که طبیعی هر انقلابی است.

وقتی رئیس جمهور کشوری که با رای مردم نیز انتخاب شده بود از کشور فرار می کند، بالاترین ریزش است و یا افراد مختلفی در قسمت های بالایی همچون نخست وزیری، ریاست جمهوری و نمایندگی مجلس در جبهه دشمنان انقلاب اسلامی قرار می گیرند، تعجب نداشته و ما از ابتدای انقلاب شاهد ریزش‌ها و رویش‌های متعددی بوده ایم که در مسیر انقلاب رخ نموده است؛ اما اینکه علت این ریزش ها چیست؟ می تواند عوامل مختلفی داشته باشد که این عوامل یا به این برمی گردد که دشمنان انقلاب اسلامی در دشمنی خود با ما قوی عمل کرده و مهره هایی را از درون انقلاب صید می کنند و یا این که جبهه انقلاب ضعیف عمل کرده و نمی تواند در بحث جذب افراد موفق عمل کند و از جذابیت لازم برخوردار باشد.

در پایان باید گفت که به نظر من یکی دیگر از علت ها می تواند این باشد که برخی از افراد ضعیف النفس بوده و به واسطه مغلوب شدن بر هواهای نفسانی و حُب جاه و مقام هایی که در وجود خود پرورش می دهند، ریزش هایی را رقم می زنند و یا این که برخی از خواص از ابتدا، عوامل نفوذی دشمن بوده و بعد از گذشت مدت زمانی لازم، نقاب از چهره خود برداشته و باطنشان را آشکار می کنند.

ارسال نظرات