۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵
کد خبر: ۷۲۹۰۲۱
امام جمعه موقت کاشان:

برای خدمت به خلق الله هیچگاه خود را طلبکار ندانیم

برای خدمت به خلق الله هیچگاه خود را طلبکار ندانیم
اصفهان – حجت الاسلام اسلامی تبار خدمت بی منت به انسان‌ها را سبب قرب الی الله، دفع بلا و فریاد رس قیامت دانست و گفت: برای خدمت به خلق الله هیچگاه خود را طلبکار ندانیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامی تبار در تفسیر دعای بیستم صحیفه سجادیه و ادامه دعای مکارم الاخلاق و فقره سوم آن که در مسجد آیت الله رضوی برگزار شد، گفت: کمک بدون منت به مردم نزد خداوند ارزشمند است.

وی با اشاره به اینکه انسان دارای تمایلات حیوانی و انسانی و الهی است، افزود: غضب و شهوت از تمایلات مشترک بین انسان و حیوان است، اما حب به دنیا و ریاست و پست و مقام و پول و مال ثروت از تمایلات انسانی است که این تمایلات نیز براساس مصلحت خداوند است.

امام جمعه موقت کاشان وجود این امیال و تمایلات در انسان را لازمه زندگی دانست و با تأکید بر اینکه چنین تمایلاتی برای انسان افتخار نیست، اما کنترل آن برای انسان افتخار است، گفت: اگر انسان بتواند غضب و شهوت و خورد و خوراک خود را کنترل کند افتخار است.

حجت الاسلام اسلامی تبار با اشاره به اینکه در مقابل تمایلات حیوانی تمایلات انسانی نیز وجود دارد، ابراز کرد: انسان دارای دو بعد حیوانی و انسانی و الهی است.

وی امانتداری، وفای به عهد، انصاف، عدالت، صداقت، شجاعت، غیرت، مهر ورزی، احسان به دیگران و دگردوستی را از جمله تمایلات انسانی دانست و گفت: داشتن تمایلات انسانی افتخار و اضافه شدن آن افتخاری مضاعف‌تر برای انسان است.

امام جمعه موقت کاشان ادامه داد: یکی از تمایلات انسانی صفت مهرورزی و محبت و احسان و نیکی به همنوع است و مهرورزی صفت الهی است که خداوند خود منبع مهرورزی است.

حجت الاسلام اسلامی تبار به برخی از صفاف خداوند از جمله تواب، غفار، ستار، رزاق، هادی، شافی، کافی و ارحم الراحمین اشاره کرد وافزود: این صفات بر مهرورزی ذات خداوند دلالت دارد از این رو خداوند نیز دوست دارد بندگانش فرهنگ مهرورزی داشته باشند.

وی با بیان اینکه همه انسان ها عیال خداوند و سر سفره خداوند و نان خور خداوند هستند، ادامه داد: پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید، محبوب‌ترین انسان نزد خداوند کسی است که بعد از انجام واجبات به عیال خداوند سود برساند و دل آن‌ها را شاد کند.

امام جمعه موقت کاشان در ادامه به سفارش‌های امام خمینی (ره) به حاج احمدآقا اشاره کرد و گفت: ما از شکر و نعمت‌های بی انتهای خداوند عاجز هستیم و باید مراقب بود از خدمت به بندگان خدا که خدمت به آن‌ها خدمت به حق است غفلت نکنیم و برای خدمت به خلق الله هیچگاه خود را طلبکار ندانیم.

حجت الاسلام اسلامی تبار خدمت بی منت به انسان‌ها را سبب قرب الی الله، دفع بلا و فریاد رس قیامت دانست و یادآور شد: امیرمومنان (ع) می‌فرماید، هرکس به خانواده و خلق خدا خدمت بی منت کند و آن‌ها را شاد کند به واسطه رحمت خداوند بلا را از خود دور می‌کند./۱۳۰۷/

محمد ملک آبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
رضا موحدي
Iran (Islamic Republic of)
۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
امام صادق عليه السلام:
منْ سَعَادَةِ الرَّجُلِ أَنْ يَكُونَ القَيِّمَ عَلَى عِيَالِهِ
از نيك بختى مَرد، اين است كه تكيه گاه خانواده اش باشد

الکافی جلد4 صفحه13
0
0