۰۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۶
کد خبر: ۷۳۰۰۷۵
دبیر علمی نخستین کنفرانس تخصصی بررسی وضیعت دین‌داری ایرانیان عنوان کرد؛

جای خالی نبود پژوهش‌ با رویکرد عمل‌گرایانه و نتیجه‌گرا در عرصه دینداری

جای خالی نبود پژوهش‌ با رویکرد عمل‌گرایانه و نتیجه‌گرا در عرصه دینداری
صدقی گفت: نبود پژوهش‌های نتیجه‌گریانه و گره نخوردن پژوهش‌های اجتماعی به عرصه سیاست‌گذاری، جای خالی پژوهش‌های راهبردی در این حوزه را برجسته می‌کند.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، آقای صدقی دبیر علمی نخستین کنفرانس تخصصی بررسی وضیعت دین‌داری ایرانیان در ابتدای نخستین کنفرانس تخصصی بررسی وضیعت دین‌داری ایرانیان، با بیان این‌که فراز و فرودهای فکری و معرفتی انسان با دین و دین‌داری گره خورده است، اظهار داشت: با تورق دفتر تاریخ بشر، در می‌یابیم که سرگذشت انسان با همه فرازوفرودهای فکری، معرفتی و صنعتی، با دین و دین‌داری گره خورده است و یکی از بازیگران اصلی و حذف ناشدنی صحنه روزگار، دین است.

وی با تأکید بر این‌که در تمام سرزمین‌ها و همه دوران‌ها، دین از اثرگذارترین مؤلفه‌های اجتماعی بشری بوده که بر همه حوزه‌های حیات فردی و اجتماعی او سایه افکنده است، اظهار داشت: دین به‌مثابه یک واقعیت فرازمانی و فرامکانی، فارغ از تنوعات درونی همواره در حیات بشری حضور داشته است که شاهد این مدعا مباحثات و آثار علمی پرشماری است که امروزه حتی در جهان مدرن و به ظاهر در خلأ متافیزیک و در ملأ مادی‌گرایی به‌صورت روزافزون از سوی اندیشمندانی از نحله‌های فکری گوناگون منتشر و منعکس می‌شود.

دبیر علمی نخستین کنفرانس تخصصی بررسی وضیعت دین‌داری ایرانیان افزود: در این زمینه پیتر برگر در دهه 90 میلادی با تغییر نظر خود بر این باور شد که دنیای امروز به‌جز در مواردی به‌اندازۀ گذشته دینی است و در حوزه‌هایی نیز مذهبی‌تر از گذشته است.

وی با بیان این که در جوامع غربی با فراگیری مدرنیته و غفلت از جنبه‌های غیرمادی انسان جای خالی باور به غیب و ارضای فطرت آسمانی او روزبه‌روز پررنگ‌تر می‌شود، گفت: از سوی دیگر وضعیت ژئوپلیتیک کنونی جهان و سیاست‌گذاری‌های اندیشکده‌های قدرت‌های جهان، حاکی از آن است که دین همچنان یکی از اثرگذارترین و تعیین‌کننده‌ترین عوامل اجتماعی سیاسی و اقتصادی است.

صدقی ادامه داد: با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی کاخ آرزوهای امپریالیسم جهانی که بر پایه‌های سست سکولاریسم بنا شده بود، بسان ترک خوردن ایوان مدائن در زمان تولد پیامبر اکرم(ص) لرزید. روی کار آمدن حکومتی دینی و مردمی در یکی از حساس‌ترین نقاط جغرافیایی جهان نشان داد که اگر دین‌داری برمدار اصیل خود قرار گیرد، همچنان بیدارگر انسان‌های آزادی‌خواه در هر سرزمین و آئینی خواهد بود.

وی جمهوری اسلامی ایران را تنها حکومت شیعی در جهان دانست که دغدغه اصلی آن حرکت در مسیر قرآن و معارف اهل‌بیت عصمت و طهارت (علیهم‌السلام) برای تأمین سعادت دنیوی و اخروی انسان و بنای تمدن نوین اسلامی است.

دبیر علمی نخستین کنفرانس تخصصی بررسی وضیعت دین‌داری ایرانیان با اشاره به سخن سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی گفت بود جمهوری اسلامی حرم است، افزود: حکومت دینی بیش از دیگران نیازمند آمایش و پالایش فرهنگ دینی در جامعه است، چراکه عملی شدن سیاست‌های داخلی و خارجی با خمود یا جمود ایدئولوژیک جامعه ناممکن است.

وی با بیان این که وضعیت دینی جامعه به‌خودی‌خود از اهداف نظام محسوب می‌شود، گفت: لازم است تحلیلی جامع از وضعیت دینی جامعه داشت تا از انحرافات احتمالی پیشگیری شود و از چالش‌های پیش رو بکاهد و از همه مهم‌تر مانع از حرکت دین‌داری جامعه از نوع اصیل خود به انواع التقاطی یا غیرمتناسب با اهداف و آرمانه‌ای نظام شود.

صدقی خاطرنشان کرد: در مهروموم‌های اخیر، دین و دین‌داری بیش‌ازپیش نگاه مطالعاتی جامعه‌شناسان، دین‌پژوهان و پژوهشگران حوزۀ مطالعات بین‌الملل و امنیت را به خود جلب کرده است. بی‌راه نیست که صدها اندیشکده در سراسر جهان، وضعیت ادیان و دین‌داران جوامع را می‌کاوند و بر اساس یافته های خود، توصیه‌های راهبردی به رهبران جهان می‌دهند.

وی به پژوهش‌های گوناگون درباره میزان و کیفیت دین‌داری ایرانیان در دهه‌های اخیر در کشور اشاره کرد و گفت: هرکدام از این پژوهش‌ها به فراخور روش و جامعه هدفشان تصویری از وضعیت دین‌داری ایرانیان گزارش کرده‌اند که در جای خود ارزشمند و راه گشا هستند؛ اما در این میان نبود پژوهش‌هایی با رویکرد عمل‌گرایانه و نتیجه‌گرا و همچنین گره نخوردن پژوهش‌های اجتماعی به عرصه سیاست‌گذاری جای خالی پژوهش‌های راهبردی در این حوزه را برجسته می‌کند.

دبیر علمی نخستین کنفرانس تخصصی بررسی وضیعت دین‌داری ایرانیان ادامه داد: از سوی دیگر دستگاه رسانه‌ای بدخواهان و دشمنان نظام اسلامی در مهروموم‌های اخیر با استناد به تحقیقات شبه‌علمی و بهره‌گیری از ابزار رسانه تلاش کردند که دین‌داری ایرانیان را در حال افول و ضعیف شده توصیف کنند که مرکز پژوهشی مبنا با درک این شرایط و فهم ضرورت پرداخت علمی و واقع‌بینانه، از سال 98 پژوهش سالانه با موضوعات میزان دین‌داری، گونه‌شناسی دین‌داری و دین‌داری اجتماعی در ایران آغاز کرد.

وی خاطرنشان کرد: رسیدن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به اهداف کلان خود و افق ترسیم‌شده در گام دوم انقلاب با اندیشه‌های متعالی رهبر فرزانه انقلاب در گرو جامعه‌ای است که با حرکت در مسیر معارفی اسلام ناب رابطه‌ای دوسویه با حاکمیت دینی دارد و همگام و همراه با سیاست‌های آن به‌سوی تمدن نوین اسلامی گام برمی‌دارد.

صدقی در ادامه تصریح کرد: مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران با همکاری مرکز پژوهشی مبنا در سال جاری با پررنگ شدن فضای شبه‌علمی برای بحرانی جلوه دادن وضعیت دین‌داری ایرانیان در فضای رسانه‌ای کشور علاوه بر ادامه پژوهش دین و دین‌داری در ایران، به برگزاری نخستین کنفرانس تخصصی دین و دین‌داری همت گماشت.

وی در پایان افزود: برای هرچه پربارتر شدن این کنفرانس بیش از 50 نشست نخبگی و مصاحبه تخصصی در موضوع دین‌داری صورت گرفت؛ همچنین دو پیش نشست تخصصی با موضوعات دین‌داری و رسانه دین‌داری و عدالت اجتماعی و راهکارهای تقویت دین‌داری برگزار شد.

ارسال نظرات