۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۱
کد خبر: ۷۲۹۶۸۱

پیش نشست علمی کنفرانس تخصصی "بررسی وضعیت دین‌داری ایرانیان" برگزار شد

پیش نشست علمی کنفرانس تخصصی
اولین پیش نشست علمی کنفرانس تخصصی "بررسی وضعیت دین‌داری ایرانیان" برگزار شد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، در این پیش نشست علمی که با عنوان"راهکارهای تقویت دین‌داری در ایران" برگزار شد، آقای محمدباقر خراسانی دبیر اجرایی مجمع عالی حکمت و آقای محمد دین‌محمدی (مدیر هسته دین‌داری مرکز پژوهشی مبنا) به بیان دیدگاه‌های خود پیرامون دین و دین‌داری در ایران پرداختند.

به‌درستی که دین یکی از مهم‌ترین عوامل شکل‌دهنده ارزش‌ها و باورهای انسانی در جوامع است و اثرات غیرقابل‌انکاری بر رفتارها دارد، توجه به توسعه نهادهای مدرن در جوامع مختلف نیاز انسان کنونی به یک معنوی و پابرجا برای پناه بردن بسیار احساس می‌گردد.

افزایش عمق و معرفت دین‌داری در میان مردم در سال‌های بعد از انقلاب همواره موردعنایت و تأکید رهبر معظم انقلاب بوده و این نشان از ضرورت انجام پژوهش‌های مستمر در راستای یافتن راه‌کارهای تقویت دین‌داری در ایران است.

در این خصوص نخستین پیش نشست علمی کنفرانس تخصصی بررسی وضعیت دین‌داری ایرانیان با موضوع راهکارهای تقویت دین‌داری در ایران در مرکز پژوهشی مبنا برگزار شد.

خراسانی دبیر مجمع عالی حکمت در نخستین پیش نشست علمی، بابیان این‌که موضوع دین‌داری از موضوعات مهم فضاهای علمی و فرهنگی کشور است، به عوامل و آسیب‌های دین‌گریزی و دین‌ستیزی و روش‌های متنوع آن در بستر اجتماع اشاره کرد و 5 محور و چالش اصلی حوزه دین‌داری را موردتوجه قرارداد.

دبیر مجمع عالی حکمت با تأکید بر این‌که متولی دین اگر بر اهداف، برنامه‌ها و روش‌های کارآمدی مسلط نباشد، نمی‌تواند دین را به‌درستی تبیین نماید، اظهار داشت: کسی که بخواهد تبیین دینی را در پیش گیرد، باید توأمان به ابعاد توسعه‌ای و ابعاد تکاملی دین توجه داشته باشند.

خراسانی دومین چالش در حوزه تبیین ناصحیح دین را، انتقال نهاد دین‌گستری از مرکزیت اصلی آن یعنی حوزه‌های علمیه به سایر مراکز دانست و ابراز داشت: یکی از عوامل شکل‌گیری فضاهای دین‌گریزی، دور شدن دانش تخصصی از سطح نخبگانی و کارشناسی آن است؛ دین همچون آب زلالی است که اگر آن را از سرچشمه احصاء کنیم به زلالی‌اش دست خواهیم یافت.

وی ضمن تبیین مصادیقی از تضادهای سیاست‌گذاری و اجرا در حوزه دین‌داری با تأکید بر این‌که نمی‌توانیم با تضادهای تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی فضای دین‌داری را تقویت نماییم، خاطرنشان ساخت: باید با تمسک به جهاد تبیین جلوی تضادها و پارادوکس‌هایی که منجر به تضعیف دین‌داری در جامعه می‌شود را بگیریم.

خراسانی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر این‌که گرایش مردم به‌سوی معنویت و دین در حال گسترش است، اظهار داشت: هرروز فرقه‌های مختلف نوظهور معنوی و عرفانی در کشور، ناظر به ضعف ما در تبیین، تقویت و جهت‌دهی درست به دین‌داری سر برمی‌آورد.

دین‌محمدی مدیر هسته دین‌داری مرکز پژوهشی مبنا نیز در ادامه این نشست بر اهمیت ضرورت تقویت دین‌داری در کشور تأکید و گزارشی از آخرین دستاوردهای تحقیقاتی سالنمای دین‌داری مرکز پژوهشی مبنا ارائه کرد و ابراز داشت: این سالنما درحرکتی سه‌گانه، ضمن احصاء وضعیت موجود دین‌داری از منظر دیدگاه‌های نخبگانی و نظرسنجی عمومی، علت سنجی از منظر نخبگان را موردتوجه قرارداده و آینده‌پژوهی دین‌داری در جامعه ایرانی را ترسیم نموده است.

وی بابیان این‌که در مصاحبه با متخصصان حوزه دین‌داری، نتیجه قابل اتکایی در رابطه با گزاره‌های شدیداً افزایشی یا کاهش نداشته‌ایم، اظهار داشت: در برخی از گزاره‌ها مانند؛ تنزل جایگاه اجتماعی کنشگران اصلی دین، اجماع نخبگانی وجود داشت؛ کنشگران اصلی دین به‌عنوان مراجع اصلی دین و دین‌داری جایگاه خود را نداشته و فضای خود مرجعی در جامعه تقویت گردیده است.

مدیر هسته دین‌داری مرکز پژوهشی مبنا با اشاره به این‌که بر اساس نتایج نظرسنجی‌های عمومی و نخبگانی، بعد شریعتی و اخلاقی دین در جامعه ایرانی در معرض آسیب قرار دارد، اظهار داشت: در جامعه ایرانی، بعد مناسک عاطفی جمعی در حوزه دین‌داری تقویت و گسترش‌یافته است.

وی به بحث علت سنجی و بررسی بیش از 30 علت در سالنمای دین‌داری جامعه ایرانی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: عوامل ارائه‌شده در نظرسنجی نخبگانی، غالباً به‌صورت مشروط مؤثر بر حوزه دین‌داری جامعه ایرانی بیان‌شده که احساس ناکارآمدی در اداره جامعه به‌وسیله آموزه‌های اسلامی بیشترین ضریب را در نظرسنجی‌ها به خود اختصاص داده است.

این پژوهشگر مسائل فرهنگی گستره تأثیر میزان کارآمدی نظام در حل مشکلات و نحوه عملکرد روحانیت بر دین‌داری جامعه را موردتوجه قرارداد و بابیان این‌که کنترل عوامل منفی به تقویت حوزه دین‌داری در جامعه منجر خواهد شد، ابراز داشت: بر اساس یافته‌های پژوهشی کاهش حضور روحانیت در مناصب اجرایی و مدیریتی غیرمتخصصان و تقویت فضای تبلیغی و ترویجی این عزیزان از مهم‌ترین راهبردهایی است که منجر به تقویت دین‌داری در جامعه می‌شود.

وی بابیان این‌که تحول ساختاری با کارآمد سازی حکومت در عمل و به‌صورت عینی تأثیر بسزایی بر دین‌داری جامعه ایرانی دارد، خاطرنشان ساخت: اگر حاکمیتی که منسوب به دین است، بتواند خود را کارآمد نشان دهند، قطعاً در آن چیزی که خود را به آن متصف نموده، تأثیرگذار خواهد بود.

دینمحمدی ضمن تأکید بر اهمیت انسجام‌بخشی نهادهای دینی؛ تحول در روش تبلیغ با هدف کارآمد سازی مبلغین و کنشگران دینی را مهم ارزیابی نمود و ابراز داشت: رد سالنمای دین‌داری ضمن توجه به فضای پژوهشی، آینده‌پژوهی در حوزه دین‌داری بررسی‌شده است؛ بر اساس یافته‌های نخبگانی در دگردیسی دین‌داری جامعه ایرانی، جریان دینی سکولار و بعد احساسی دینی سردمداری خواهند کرد. آینده‌پژوهی در بهبود شیوه‌های مدیریت دین‌داری و تقویت دین‌داری در جامعه بسیار مؤثر خواهد بود.

ارسال نظرات